Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 9 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Hoe raakt u aan uw geld nadat u tegen uw slechte betalers een vonnis verkregen heeft?

Hoe pakt u de zaken het best aan nadat u tegen een slechte betaler een vonnis verkregen heeft? Kan de gerechtsdeurwaarder bij het betekenen van een bevel tot betaling een afbetalingsplan goedkeuren? Op welke goederen van de klant kunt u beslag laten leggen? Wat zijn daarbij de aandachtspunten? Is het van belang of uw klant al dan niet beroep aantekent tegen het vonnis in eerste aanleg? Kunt u meer druk zetten door uw klant te dagvaarden in faling? Waarom is zo’n dagvaarding in faling voor u niet altijd zonder risico? Meer...

FAILLISSEMENT

Gerechtelijke reorganisatie: hoe de schuldenaar het vuur aan de schenen leggen?

Elke onderneming krijgt er vroeg of laat mee te maken: een van uw klanten zit in financiële moeilijkheden en start een procedure gerechtelijke reorganisatie. Wat houdt zo’n procedure in? Welke vormen kan zo’n procedure aannemen? Hoe behartigt u optimaal uw belangen als schuldeiser/leverancier? En welke stappen kunt u desgewenst ondernemen om het uw schuldenaar lastig te maken? Meer...

SLECHTE BETALERS

Eigendomsvoorbehoud: nu meer mogelijk?

Sinds 1 januari 2018 heeft een eigendomsvoorbehoud een ruimere uitwerking. Hoe bedingt u een geldig eigendomsvoorbehoud? Blijft uw eigendomsvoorbehoud nu ook geldig als de goederen intussen reeds verkocht zijn? Wanneer is een registratie in het pandregister nuttig? Meer...

INSOLVENTIE

Nieuwe insolventiewetgeving: wat moet u daarover zoal weten?

Op 1 mei 2018 is de nieuwe insolventiewetgeving in werking getreden. Wat zijn daarin de belangrijkste nieuwigheden voor de praktijk? Wat verandert er voor bestuurders en vrije beroepen? Bent u als schuldeiser nu beter beschermd als uw klant in WCO gaat? Kan een gefailleerde nu achteraf gemakkelijker met een schone lei starten? Meer...

SLECHTE BETALERS

Insolventiewetgeving: wat verandert er?

Vanaf 1 mei 2018 treedt het nieuwe insolventierecht in werking. Welke gevolgen heeft dat voor u als u met het faillissement van een klant geconfronteerd wordt? Wat verandert er voor de gefailleerde? Kunnen bestuurders nu ook failliet verklaard worden? Meer...

FACTUREN INNEN

Dagvaarden in faling om betaling te krijgen?

Wanneer kunt u een klant dagvaarden in faillissement? Welke voorwaarden moeten dan vervuld zijn? Levert zo’n dagvaarding u in de praktijk ook iets op? Wanneer is de aanstelling van een bewindvoerder vorderen een zinvol alternatief? Mag u ook dreigen met zo’n dagvaarding om een slechte betaler tot betere gedachten te brengen? Welke risico’s loopt u dan? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel bedrijven vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

INCASSO

Mag een hersteller nu zomaar uw goederen bijhouden tot u de factuur betaalt?

Uiterlijk op 1 januari 2017 treedt de nieuwe Pandwet in werking. Die geeft het retentierecht een wettelijke basis en breidt het toepassingsgebied ervan uit. Wanneer mag u goederen van een klant bij u houden tot die klant zijn factuur betaalt? Wat zijn daarbij dan de voorwaarden en de beperkingen? Wanneer kunt u zich ook op het retentierecht beroepen voor de betaling van andere facturen van diezelfde klant? Wat gebeurt er dan met uw voorrecht bij een faillissement of als uw klant in WCO gaat? Mag u de goederen van uw klant gebruiken of zelf beslissen ze te verkopen? Wat verandert de nieuwe Pandwet daaraan? Meer...

INCASSO

Schuldeiser in een faillissement: wat kunt u nog doen?

U las het al in de krant: 2014 was opnieuw een jaar met een recordaantal faillissementen. Vroeg of laat wordt ook u geconfronteerd met een tegoed op een failliete klant. Hoe pakt u de zaken dan aan? Hoe kunt u nagaan of een klant failliet is? Hoe doet u dan spontaan aangifte van schuldvordering? Wat is een ‘eigendomsvoorbehoud’? Wanneer is zo’n clausule geldig en waarom moet u wel snel reageren? Niet alleen de banken en de fiscus zijn bevoorrechte schuldeisers. Ook u heeft daarnaast soms een voorrecht. Wanneer is dat o.m. het geval? Wat zijn uw rechten als u tijdens een WCO nog geleverd heeft? En ten slotte, kunt u uw verlies rechtstreeks bij de bestuurders van de failliete vennootschap recupereren? Meer...

Geactualiseerd op: 16.05.2024

Meer van Indicator