Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Aangifte van schuldvordering in faillissement: wat zijn de aandachtspunten?

Wanneer u geconfronteerd wordt met een faillissement van een klant waarop u nog een tegoed heeft, moet u aangifte van schuldvordering doen. Hoe doet u dit? Welke stukken voegt u bij? Wat is een bevoorrechte schuldvordering? Binnen welke termijn moet u deze aangifte doen? En hoe volgt u de afwikkeling van het faillissement verder op? Meer...

FAILLISSEMENT

Financiële moeilijkheden: welke valkuilen zeker vermijden als bestuurder of zaakvoerder?

Bestuurders of zaakvoerders van een vennootschap in financiële moeilijkheden stellen soms handelingen die later in geval van faillissement kunnen worden aangevochten door de curator. Waarop moet u als bestuurder of zaakvoerder letten als de zaken onverhoopt minder goed gaan? Meer...

INSOLVENTIE

Nieuwe insolventiewetgeving: wat moet u daarover zoal weten?

Op 1 mei 2018 is de nieuwe insolventiewetgeving in werking getreden. Wat zijn de belangrijkste nieuwigheden voor de praktijk? Wat verandert er voor bestuurders en vrije beroepen? Bent u als schuldeiser nu beter beschermd als uw klant in WCO gaat? Kan een gefailleerde nu gemakkelijker met een schone lei starten? Meer...

FAILLISSEMENT

Nieuwe insolventiewetgeving: wat verandert er voor u als ondernemer?

Vanaf 1 mei 2018 treedt het nieuwe insolventierecht in werking. Welke gevolgen heeft dat voor u als u met het faillissement van een klant geconfronteerd wordt? Wat verandert er voor de gefailleerde? Wat zijn de verschillen tussen de verschoonbaarheid (onder het huidige recht) en de kwijtschelding van restschulden onder het nieuwe recht? Kunnen bestuurders nu ook failliet verklaard worden? Meer...

INCASSO

Mijn klant is gestopt en ik moet nog een betaling ontvangen: wat nu?

Het komt weleens vaker voor dat u nog openstaande facturen heeft op een klant en dan ergens verneemt dat die klant zijn zaak stopgezet heeft. Wat kunt u dan nog ondernemen? Maakt het bij een vrijwillige stopzetting een verschil of uw klant een vennootschap is of een natuurlijke persoon? Kunt u uw klant dan toch nog dagvaarden in faillissement? Wat is een deficitaire vereffening? Heeft u dan mogelijk toch nog verhaal tegen de vereffenaar of de bestuurders? Wanneer wel en wanneer niet? En wat kunt u nog doen als uw klant verplicht is om zijn activiteiten stop te zetten omwille van een faillissement of een gedwongen vereffening? Wie zijn dan de bevoorrechte schuldeisers? Meer...

RETENTIERECHT

Mag een hersteller nu zomaar uw goederen bijhouden tot u de factuur betaalt?

Of mag u zelf, als u herstellingen uitvoert of goederen bewerkt of vervoert, die goederen bij u houden tot uw klant zijn factuur betaalt? Wat zijn daarbij dan de voorwaarden en de beperkingen? Wanneer kunt u zich ook op dat retentierecht beroepen voor de betaling van andere facturen? Kunt u met uw klant afspraken maken die uw retentierecht verruimen? Wat gebeurt er dan met uw voorrecht bij een faillissement of als uw klant in WCO gaat? Mag u de goederen van uw klant gebruiken of zelf beslissen om ze te verkopen? Wat verandert de nieuwe Pandwet daar uiterlijk op 1 januari 2017 aan? Meer...

ALARMBELPROCEDURE

Alarmbelprocedure: hoe een degelijk herstelplan opmaken?

Als het eigen vermogen van uw vennootschap gedaald is beneden de helft van het maatschappelijk kapitaal, dan moet u de alarmbelprocedure toepassen. Wat houdt die procedure concreet in? Kunt u als zaakvoerder of bestuurder aansprakelijk gesteld worden als u die procedure niet correct naleeft? Als u de activiteiten wilt voortzetten, dan moet u een herstelplan opstellen. Wat houdt zo’n herstelplan concreet in en hoe pakt u dat dan het best aan? Loopt u ook een risico als het herstelplan uiteindelijk toch niet gerealiseerd kan worden? Meer...

ALARMBELPROCEDURE

Alarmbelprocedure: opletten voor uw bestuurdersaansprakelijkheid!

Als het eigen vermogen van een bedrijf ernstig aangetast is door verliezen, dan moet het bestuursorgaan de zgn. alarmbelprocedure in gang zetten. Als die procedure niet correct nageleefd wordt, komt uw bestuurdersaansprakelijkheid mogelijk in het gedrang. Dat is ook van belang als u bv. een bestuursmandaat heeft in het bedrijf van een kennis of zakenrelatie. Wanneer moet u zo’n alarmbelprocedure opstarten? Wat houdt die procedure concreet in? En wat is daarbij het belang van het verslag van het bestuursorgaan? Wanneer kunnen schuldeisers het bestuursorgaan aansprakelijk stellen? Wat doet u als de andere bestuurders de regels niet naleven? Kunt u zich als leverancier ook op die aansprakelijkheid beroepen om uw centen bij de bestuurders van uw klant te recupereren? Meer...

BESTUURDERSAANSPRAKELIJKHEID

Als zaakvoerder of bestuurder toch persoonlijk aansprakelijk?

Als bestuurder of zaakvoerder bent u aansprakelijk voor de behoorlijke uitoefening van uw mandaat. U heeft zowel een interne als een externe aansprakelijkheid. Wanneer kan die aansprakelijkheid ingeroepen worden? Bent u als meerderheidsaandeelhouder niet automatisch beschermd tegen een schadeclaim door het bedrijf zelf? Wanneer u gevraagd wordt bestuurder te worden in het bedrijf van een zakenrelatie of kennis houdt u zich meestal niet met de dagdagelijkse leiding bezig. Volstaat het dan niet dat de algemene vergadering u kwijting geeft? Waarom is het belangrijk toch uw huiswerk te maken? Wat doet u het best als u het dan fundamenteel oneens bent met de gang van zaken binnen het bedrijf? Bent u met een verzekering bestuurdersaansprakelijkheid afdoende beschermd? Meer...

FAILLISSEMENT

Schuldeiser in een faillissement: wat kunt u nog doen?

U las het al in de krant: 2013 wordt opnieuw een jaar met een recordaantal faillissementen. Vroeg of laat wordt ook u geconfronteerd met een tegoed op een failliete klant. Hoe pakt u de zaken dan aan? Hoe kunt u nagaan of een klant failliet is? Hoe doet u dan spontaan aangifte van schuldvordering? Wat is een ‘eigendomsvoorbehoud’? Wanneer is zo’n clausule geldig en waarom moet u wel snel reageren? Niet alleen de banken en de fiscus zijn bevoorrechte schuldeisers. Ook u heeft soms een voorrecht. Wanneer is dat o.m. het geval? Wat zijn uw rechten als u tijdens een WCO nog geleverd heeft? En tenslotte, kunt u uw verlies rechtstreeks bij de bestuurders van de failliete vennootschap recupereren? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator