Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

CONTRACTEN

Anticipatory breach: kunt u vooruitlopen op een toekomstige wanprestatie?

Sinds 1 juli 2022 maakt ook ons Belgisch intern recht melding van de ‘anticipatory breach’, in het Nederlands de ‘voortijdige ontbinding’ genoemd. Wat houdt dit precies in? Hoe verhoudt deze vorm van ontbinding zich tot de andere vormen van beëindiging van een overeenkomst? Wat zijn de voorwaarden om er gebruik van te kunnen maken? Is het nuttig hierover afspraken te maken? En vanaf wanneer kunt u zich erop beroepen? Meer...

CONTRACTEN

Onderhandelingen voeren en stopzetten: hoe risico’s vermijden?

Ondernemingen voeren voortdurend onderhandelingen. Over samenwerking, afname van goederen of diensten, overname van een concullega, enz. Waarop moet u letten wanneer u dergelijke onderhandelingen voert? Mag u zomaar onderhandelingen afbreken? Welke mogelijke aansprakelijkheden kunt u oplopen en wat is de precieze draagwijdte van voorakkoorden, letters of intent, principeovereenkomsten? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren ‘90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook omwille van de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dit verkeerd aanpakt? Meer...

VRIJE MEDEDINGING

Mag u weigeren om te verkopen aan een concurrent of een verdeler?

Wellicht heeft u weinig zin om te verkopen aan een concurrent of aan een verdeler die bv. stelselmatig onder de prijs werkt. Mag u dan zomaar weigeren om uw producten te leveren? Welke spelregels moet u naleven als u de verkopen aan een bestaande klant wilt stopzetten? Moet u ook blijven leveren als uw klant zijn facturen niet betaalt? Wanneer maakt het weigeren van een nieuwe klant toch een inbreuk uit op het mededingingsrecht? Meer...

OVERDRACHTSBEPERKINGEN

Samenwerking met medeaandeelhouder in een nv betonneren met een ‘standstill’?

Als u samen met een zakenpartner een nieuw bedrijf opricht, dan heeft u wellicht goede redenen om specifiek met die partij in zee te gaan. Misschien heeft de nieuwe vennootschap zijn specifieke knowhow of de toegang tot een bepaalde markt wel nodig om rendabel te zijn? Hoe kunt u dan vermijden dat uw partner er toch te snel uit stapt en zijn aandelen verkoopt? Onder welke voorwaarden is een overdrachtsbeperking in een nv dan toch geldig? Wat zijn de aandachtspunten bij het opstellen van die clausule? Wat kunt u achteraf nog ondernemen als de andere partij zich uiteindelijk toch niet aan de afspraken houdt? Bent u dan beter beschermd als u de overdrachtsbeperking nu in de statuten opneemt? Waarom voorziet u in elk geval het best toch ook in een forfaitaire schadevergoeding? Meer...

CONTRACT

Een contract verbreken: handel vooral niet te onbesuisd!

Veel ondernemers denken ten onrechte dat ze een contract zomaar kunnen verbreken als de tegenpartij zijn verbintenissen niet nakomt. Wanneer kunt u toch zelf tot zo’n buitengerechtelijke ontbinding overgaan en wat zijn dan uw risico’s? Waarom neemt u beter een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ op in uw contracten en algemene voorwaarden? Wanneer en hoe kunt u zich daar geldig op beroepen? Wat zijn de voorwaarden om voor de rechtbank de ontbinding van een overeenkomst te vragen? Wat zijn de praktische gevolgen van zo’n ontbinding? Kunt u daarnaast ook nog een schadevergoeding vorderen? Meer...

CONTRACTEN

Contracten met handelspartners: do’s-and-don’ts

Als ondernemer sluit u bijna dagelijks contracten: met klanten, leveranciers, werknemers, banken en zelfs met uw advocaat. Vaak sluit u onbewust, zonder er verder bij stil te staan, een (mondelinge) overeenkomst. Waar moet u zoal op letten bij het sluiten van overeenkomsten? Wat zijn de belangrijkste punten waarvoor u oog moet hebben wanneer u onderhandelt met een handelspartner (klant of leverancier)? Hoe zorgt u ervoor dat enkel uw algemene voorwaarden van toepassing zijn op de relatie met uw klant of leverancier? Meer...

ONTSLAG

Hoe vermijdt u dat een overnemer u na de overname zomaar ontslaat?

De kranten stonden er onlangs vol van: Johan Museeuw werd na de intrede van een nieuwe aandeelhouder ‘uit zijn eigen bedrijf gezet’. Als u uw bedrijf verkoopt, dan is het niet ongebruikelijk dat de koper u vraagt om nog een aantal jaar actief te blijven om de overname in goede banen te leiden. Vaak is dat ook voor u interessant, u verzekert zich immers nog gedurende enige tijd van een inkomen. Hoe kunt u vermijden dat de koper u (kort daarna) gewoon ontslaat? Wat kunt u als zaakvoerder in een bvba regelen? Is dat anders voor een bestuurder in een nv? Is een aparte managementovereenkomst of een schadevergoeding ten laste van de overnemer een betere oplossing? Waarom vraagt u de overnemer beter ook meteen een ‘vrijwaring’? Meer...

JOINT VENTURE

Hoe een samenwerking (‘joint venture’) met een ander bedrijf het best organiseren?

Ondernemers willen bijna per definitie meerwaarde creëren. Met een andere onderneming samenwerken, kan daarbij helpen. Men spreekt dan algauw over een ‘joint venture’. Wat betekent dat precies? Welke vormen kan zo’n samenwerking aannemen? Wat zijn de voordelen van een contract en wanneer is dat de beste oplossing? Wat is een tijdelijke vennootschap en wat zijn daarvan de voor- en nadelen? Wanneer is het zinvol om samen een aparte vennootschap op te richten en waarover moet u dan goede afspraken maken? Kan een minderheidsdeelname soms een beter alternatief zijn? Meer...

BEMIDDELING

Bemiddeling als alternatief voor lange en dure gerechtelijke procedures?

Hoge gerechtskosten, tijdrovende expertises en lang wachten op een vonnis... Om dan vast te stellen dat de tegenpartij beroep aantekent en u weer voor een paar jaar vertrokken bent! Dat kent u. Bemiddeling daarentegen is een sneller en goedkoper alternatief om conflicten op te lossen, waarbij u professioneel begeleid wordt, maar toch zélf de oplossing in handen houdt. Wat is bemiddeling precies? Wat zijn de voordelen? Hoe werkt dat en hoe begint u ermee? Wat is de duurtijd, de kostprijs en vooral, wat levert het u op? Wat is het verschil tussen bemiddeling en arbitrage? Meer...

Geactualiseerd op: 08.05.2024

Meer van Indicator