Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 7 adviezen

Gesorteerd op relevantiechecked datum

OVERNAME

Uw klant verkoopt zijn handelsfonds: wat met de lopende contracten en met uw facturen?

Het handelsfonds van uw klant werd overgenomen, maar die klant heeft met u nog lopende contracten en moet wellicht ook nog openstaande facturen betalen. Neemt de overnemer die lopende contracten dan automatisch over? En wie moet de openstaande facturen betalen? Kunt u iets ondernemen tegen zo’n verkoop van een handelsfonds? Meer...

SCHADEVERGOEDING

Uw klant annuleert zijn bestelling, wat nu?

Welke schadevergoeding kunt u vragen als een klant zijn bestelling annuleert? Mag u dan zomaar het voorschot behouden? Welke afspraken maakt u daarover het beste? En wat kunt u ondernemen als de klant achteraf gewoon niets meer van zich laat horen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel bedrijven vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

FACTUREN INNEN

Uw leverancier betalen door zijn facturen te compenseren met uw vorderingen?

Mag u een vordering die u op een klant of leverancier heeft altijd zomaar compenseren met de bedragen die u nog aan hem verschuldigd bent? Moet u dan bepaalde formaliteiten naleven? En zijn er aan die compensatie ook bepaalde voorwaarden verbonden? Hoe pakt u de zaak het best aan als de tegenpartij uw vordering betwist? Is compensatie ook nog mogelijk als uw klant of leverancier intussen failliet ging? Mag u ook nog compenseren als uw klant met een factoringmaatschappij in zee gaat? Wanneer wel en wanneer niet? Meer...

INCASSO

5 manieren om interesten te optimaliseren

Hoe kunt u de interesten op laattijdig betaalde facturen optimaliseren? Vanaf wanneer heeft u recht op interesten? Kunt u daarover andere afspraken maken? Waarom rekent u een gedeeltelijke betaling het best eerst aan op openstaande interesten? Mag u interest op interest aanrekenen? En hoeveel interest kunt u concreet vragen? Meer...

volmachten

Contract getekend door een onbevoegde: is het bedrijf daardoor toch gebonden?

Is het bedrijf gebonden door contracten die een collega ondertekent, hoewel hij daarvoor niet bevoegd is? Wanneer wel en wanneer niet? Kan het bedrijf dan achteraf een schadevergoeding vragen of de betrokken werknemer ontslaan? Hoe kunt u via een degelijke interne controle de kans op problemen minimaliseren? Waarom werkt u dan het best met schriftelijke (interne) volmachten? Zijn klanten en leveranciers daardoor ook gebonden? Welke maatregelen neemt u daarnaast het best nog om de belangen van het bedrijf zo goed mogelijk te beschermen? Meer...

incasso

Slechte betalers: nu zeker meteen een advocaat inschakelen?

Het komt steeds vaker voor dat klanten na herhaalde aanmaning en zelfs na een aangetekende ingebrekestelling nog steeds niet tot betaling overgaan. Waar kan u dan het best terecht om uw factuur efficiënt te laten innen? Welke rol kan een incassobureau daarbij spelen? Waarover maakt u het best goede afspraken voor u met zo’n bureau in zee gaat? Kunt u ook bij een deurwaarder terecht? Wat kan die zoal voor u doen? Veel bedrijven aarzelen ten onrechte om een dossier door te geven aan een advocaat. Welke afspraken kunt u maken over diens vergoeding? Waarom is dat vandaag nog eenvoudiger? Meer...

Geactualiseerd op: 02.05.2024

Meer van Indicator