Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op relevantiechecked datum

BEDRIJFSWAGENS

Niet-aftrekbare autokosten en het voordeel alle aard

Wanneer auto’s van een vennootschap privé gebruikt worden, moet op een deel van de autokosten geen aftrekbeperking toegepast worden. De nieuwe Wet tot ‘vergroening’ van de mobiliteit wijzigt de regels die de fiscus ter zake al jaren hanteert op twee punten. Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Autofiscaliteit: wat verandert er in 2020?

Vanaf in principe 01.01.2020 verandert de wijze waarop de beperking van autokosten berekend moet worden. Voor zgn. valse hybrides moet bovendien zowel voor de aftrekbeperking als voor het voordeel van alle aard (VAA) met een andere dan de officiële CO2 -uitstoot rekening gehouden worden. Een overzicht van de huidige en toekomstige regels en van de belangrijkste aandachtspunten en tips. Meer...

VOORDELEN ALLE AARD

Forfaitaire waardering: geen ondergrens?

Het hof van beroep heeft recentelijk in een discussie over een rekening-courant met een debetstand geoordeeld dat de forfaitaire waardering van de voordelen alle aard (VAA) niet weerhouden kan worden, indien de belastingplichtige een marktconforme vergoeding betaalt. Kunt u dergelijke voordelen voortaan op marktconforme basis waarderen? Meer...

AANGIFTE

Verworpen autokosten en voordelen alle aard: hoe nu het best aangeven?

Zoals u weet, zijn autokosten slechts beperkt aftrekbaar en moet u dus een deel aangeven als verworpen uitgaven (VU). Aan de andere kant wordt de gebruiker privé belast op een voordeel alle aard (VAA). VAA zijn in principe echter wel volledig aftrekbaar. Hoe moet u die fiscale regels binnenkort bij het opmaken van uw aangifte combineren? Mag u de te beperken autokosten verminderen met het VAA of met het deel van de kosten dat betrekking heeft op het privégebruik? Is dat anders als de gebruiker een eigen bijdrage betaalt? Meer...

VOORDEEL ALLE AARD

Eigen bijdrage smartphone optimaliseren?

De fiscus legt in een recente circulaire (circ. 2018/C/63 van 24.05.2018) uit hoe u de ‘eigen bijdrage’ voor een smartphone in rekening moet brengen. Hoe doet u daar uw voordeel mee? Meer...

KOSTEN

Doorgefactureerde auto- en restaurantkosten: nieuwe regels vanaf 2018?

Zowel auto- als restaurantkosten zijn, zoals u weet, in de vennootschapsbelasting slechts beperkt aftrekbaar. De btw op autokosten is slechts gedeeltelijk recupereerbaar, de btw op restaurantkosten helemaal niet. Wie moet de aftrek- en recuperatiebeperking toepassen als u die kosten doorfactureert? Wat is er op dit vlak onlangs gewijzigd? Wanneer heeft u er nu belang bij om die kosten (apart) aan uw klant door te factureren? Meer...

HERVORMING VENNOOTSCHAPSBELASTING

Hervorming van de vennootschapsbelasting: welke maatregelen mag u verwachten?

In juli werd het langverwachte akkoord omtrent de hervorming van de vennootschapsbelasting gesloten. Omdat de hervorming belastingneutraal moet blijven, komt er naast de tariefverlaging een hele reeks compenserende maatregelen. Hoewel in het akkoord enkel de algemene principes vastgelegd werden, geven wij u alvast een overzicht van de verwachte hervormingen... Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Tankkaartentaks: soms nu al aangeven?

Sinds 01.01.2017 is de verworpen uitgave verhoogd tot 40% van het VAA auto. In welke gevallen moet u die tankkaartentaks nu al in uw aangifte vennootschapsbelasting opnemen? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Bedrijfswagens nu in 2017 opnieuw meer belast

Net zoals elk jaar wordt de berekening van de CO2 -taks en het voordeel alle aard voor bedrijfswagens ook in 2017 aangepast. Wanneer is die CO2 -taks eigenlijk van toepassing en wanneer niet? Mag u voor het voordeel alle aard rekening houden met ‘saloncondities’? Daarnaast is er nu ook een nieuwe belasting op ‘tankkaarten’ en is de eigen bijdrage niet meer aftrekbaar voor de bepaling van de verworpen uitgave. Hoe werken die nieuwe maatregelen? Meer...

BedrijfSwagens

Voordeel alle aard en verworpen uitgaven: hoe vandaag fiscaal optimaliseren?

Er was recentelijk weer heel wat commotie over de fiscale behandeling van autokosten. Even zag het ernaar uit dat u het belaste voordeel alle aard (VAA) niet langer in mindering zou kunnen brengen van de niet-aftrekbare autokosten (verworpen uitgaven). Wat houdt het meest recente standpunt van de minister in? In welke mate kunt u nu de verworpen uitgaven nog verder beperken door met de effectieve privékilometers rekening te houden? Sinds 2012 moet het bedrijf bijkomend 17% van het VAA aan de verworpen uitgaven toevoegen. Ontkomt u daar deels aan door bv. het loon van de bedrijfsleider te verhogen in ruil voor een eigen bijdrage? Wat zijn dan de nadelen? Wat adviseert u vandaag het best? Meer...

Geactualiseerd op: 29.04.2024

Meer van Indicator