Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op relevantiechecked datum

OVERNAME

Geheimhoudingsovereenkomst bij overname: inhoud en aandachtspunten

Wanneer een bedrijf te koop is, wordt er van de verkoper verwacht dat hij de potentiële koper inzage zal verstrekken in vertrouwelijke informatie over het bedrijf dat hij wil verkopen. Het is gebruikelijk dat er dan aan de ontvanger van de vertrouwelijke informatie een geheimhoudingsverplichting opgelegd wordt. Die verplichting wordt dan geformaliseerd in een overeenkomst, de ‘geheimhoudingsovereenkomst’, ‘vertrouwelijkheidsovereenkomst’ (‘confidentiality agreement’) of ook wel ‘non-disclosure agreement’ (NDA) genaamd. Meer...

RECHT

Uw bedrijfswagen wordt te laat geleverd?

Als u als consument een auto bestelt, beschermt de wet u in belangrijke mate tegen prijsstijgingen of een laattijdige levering. Wat zijn de rechten van het bedrijf wanneer een bedrijfswagen of een ander voertuig zoals een bestelwagen niet op tijd geleverd wordt? Kan de verkoper van het voertuig de prijs aanpassen als de catalogusprijs van het voertuig tussen het tijdstip van de bestelling en de levering stijgt? Meer...

CONTRACT

Vanaf 1 januari 2023 meer mogelijkheden om een contract te (laten) ontbinden?

Welke mogelijkheden om een contract te (laten) ontbinden biedt het nieuwe verbintenissenrecht u vanaf 1 januari 2023, als een klant of leverancier zijn verplichtingen niet nakomt? Moet u steeds langs de rechtbank passeren om de ontbinding te vragen? Zijn clausules in uw overeenkomsten of algemene voorwaarden die een ontbinding voorzien nog geldig? Kunt u de ontbinding voortaan ook al vragen als het duidelijk is dat uw klant in de toekomst zijn verbintenissen niet zal kunnen nakomen? Meer...

BEWIJS

Een e-mail als bewijs?

Volstaat een bestelling per e-mail als bewijs als er later een discussie over de bestelling ontstaat? Gelden er andere regels naargelang de klant een andere onderneming of een consument is? Is een protest per e-mail ook altijd geldig? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant verkoopt zijn handelszaak?

Kunt u na de overname uw openstaande facturen nog laten betalen door de klant zelf of moet u vragen dat de overnemer ze betaalt? Wat gebeurt er dan met lopende contracten? Kunt u de openstaande facturen innen als u zelf een handelszaak overneemt en hoe gaat u daarbij te werk? Meer...

CONTRACTEN

Uw klant annuleert het contract: heeft u recht op een schadevergoeding?

Als uw klant een contract annuleert of een wanprestatie begaat, dan kunt u vaak een schadevergoeding vragen. Kunt u in de overeenkomst of in uw algemene voorwaarden meteen afspreken welke schadevergoeding de klant u dan verschuldigd is? Kan de rechtbank die vergoeding verminderen als ze overdreven is? Geldt dat ook als er geen sprake is van een schadebeding, maar van een opzegbeding? Wat moet u weten over het verschil daartussen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw facturen voortaan sneller betaald?

Een nieuwe wet zorgt ervoor dat grote klanten kmo’s niet langer een overdreven betalingstermijn kunnen opdringen. Welke afspraken kunt u wel nog maken? Binnen welke termijn moet de klant betalen als u geen andere afspraken maakte? Op welke schadevergoeding heeft u recht? Meer...

OFFERTE

De klant doet aan ‘cherrypicking’ in uw offerte?

Kan uw klant de kersen uit de taart pikken en slechts een gedeeltelijke bestelling plaatsen, wanneer u een scherpe offerte gemaakt heeft voor een aanzienlijke levering? Kan de klant ook een gedeelte opeisen van een globale korting die u in uw offerte voorzien heeft? Meer...

GESCHILLEN

Problemen met de levering: hoe reageren?

Bij een levering tekenen uw collega’s vaak de leveringbon af, zonder er verder bij stil te staan. Heeft u dan achteraf toch nog verhaal? Welke controles bouwt u toch het best in? Hoe gaat u te werk als de producten ingepakt zijn of zich op een pallet bevinden? Wat zijn uw rechten tegenover de leverancier als er een probleem is? Waarom zijn ook de algemene voorwaarden van belang? Meer...

Redelijke opzegtermijn

Een samenwerking stopzetten: niet zonder ‘redelijke opzegtermijn’!

Welke spelregels moet u naleven als het bedrijf een contract voor onbepaalde duur met een klant, leverancier of onderaannemer wil stopzetten? Wat is daarbij het belang van een ‘redelijke opzegtermijn’ en hoe wordt die bepaald? Moet u ook een opzegtermijn respecteren als het bedrijf al gedurende langere tijd zonder schriftelijke overeenkomst met een zakenpartner samenwerkt? Kunt u een contract voor bepaalde duur ook opzeggen? Wanneer wel en wanneer niet? En ten slotte, wat riskeert u als u toch gewoon van de ene dag op de andere een contract stopzet? Meer...

Geactualiseerd op: 29.04.2024

Meer van Indicator