site Object ( [id] => vlaatoal [siteArray] => Array ( [id] => vlaatoal [name] => Tips & Advies Ondernemingsdatabank [url] => ondernemingsdatabank.indicator.be [folder] => [query] => nl in ('VLTATAAL','VLTAAWAL','VLTAPAAL','VLTAPSAL','VLTABTAL','VLTABWAL','VLTAITAL','VLTAMIAL','VLTAHRAL','VLTAHDAL','VLTAVEAL','VLTAVGAL','VLTAVKAL','VLVMVMAL','VLTATEAL','VLTAEBAL','VLTAVEAL','VLTAFMAL') [artnl] => nl [cookiedom] => indicator.be [locale] => nl_BE.utf-8 [dictionary] => default_dutch [dzquery] => na [bymailid] => na [csemail] => customer.services@larcier-intersentia.com [comurl] => ondernemingsdatabank.be [gaid] => [edimail] => c.chauca@indicator.es,redactie@indicator.be [hasdz] => [hasisearch] => [haslib] => 1 [hasdup] => 1 [topinterval] => 60 [bossappend] => [nrofpages] => 08 [enable] => 1 [orderfrom] => order@indicator.be [kt_user] => webservice [kt_password] => paChac4v [folder_id] => [maintenance] => [commonid] => vlaatoal [thematization] => [dev_url] => aavtestvl.indicator.be [dev_folder] => [language] => NL [country] => vl [ds] => [solr_query] => VLTATAAL,VLTAAWAL,VLTAPAAL,VLTAPSAL,VLTABTAL,VLTABWAL,VLTAITAL,VLTAMIAL,VLTAHRAL,VLTAHDAL,VLTAVEAL,VLTAVGAL,VLTAVKAL,VLVMVMAL,VLTATEAL,VLTAEBAL,VLTAVEAL,VLTAFMAL [alternative_ids] => Array ( ) ) [ezineArray] => Array ( ) [fcfArray] => Array ( ) [promArray] => Array ( ) [_sitePropArray] => Array ( ) [_siteReplArray] => Array ( ) [addressArray] => Array ( [lastname_cp] => [street_name] => Tiensesteenweg [taxwin_email] => contact@larcier-intersentia.com [taxwin_copyright] => Taxwin © 2020 Larcier-Intersentia, alle rechten voorbehouden [ro_city] => Brussel [ro_zipcode] => 1000 [ro_street_number] => 139 - Bus 6 [ro_street_name] => Hoogstraat [ro_company_name] => Lefebvre Sarrut Belgium nv [ro_title] => Maatschappelijke zetel [thematax_tel_number] => Tel.: 0800 39 067 [thematax_copyright] => Thematax © 2020 Larcier-Intersentia, alle rechten voorbehouden [indy_footer] => Contactgegevens
Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven
Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068 [els_footer] => Maatschappelijke zetel
Lefebvre Sarrut Belgium nv | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel
RPR Brussel | Btw BE 0436.181.878 [contact_title] => Contactgegevens [street_number] => 306 [tel_number] => Tel.: 0800 39 067 [tel_tm] => +32 (0)16 98 13 79 [vat_number] => Btw BE 0436.181.878 [zipcode] => 3000 [thematax_email] => contact@larcier-intersentia.com [thematax_street_number] => 1, bus 4 [thematax_zipcode] => 2600 [thematax_city] => Berchem [ompany_name2] => Larcier-Intersentia [web] => test [loyalty_agent] => Maria Galutkina [rpr_number] => RPR Brussel [socialtitle_cp] => [loyalty_phone] => +32 (0)2 808 97 24 [loyalty_mail_from] => Maria Galutkina - Online assistentie [loyalty_mail] => online.assistentie@larcier-intersentia.be [loyalty_fax] => Fax: 0800 39 068 [fax_number] => Fax: 0800 39 068 [thematax_larcier_url] => www.larcier-intersentia.com [thematax_company] => Larcier-Intersentia [thematax_street_name] => Roderveldlaan [loyalty_first_name] => Maria [taxwin_footer_logo] => xx [cs_email] => contact@larcier-intersentia.com [e_mail_tm] => offerte@larcier-intersentia.be [catal_url] => www.larcier-intersentia.com [city] => Leuven [company_logo] => https://d15obcrkb61b05.cloudfront.net/ww/indicator_larcier_logo_114px.png [company_name] => Larcier-Intersentia [country] => Belgie ) [_contribArray] => Array ( ) [decodeAddresscharacters] => 1 [isDevSite] => ) Zoekresultaten - Tips & Advies Ondernemingsdatabank

Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op relevantiechecked datum

BEDRIJFSWAGENS

Welke fiscale regels voor elektrische auto’s en laadpalen in 2022?

De recent goedgekeurde Wet tot vergroening van de mobiliteit bevat niet enkel negatieve maatregelen voor auto’s die volledig of gedeeltelijk op fossiele brandstof rijden. Ook de kosten van elektrische auto’s zullen minder aftrekbaar worden, maar wel pas vanaf 2027. Tot dan blijven de huidige regels gelden. We zetten die regels voor u nog eens uiteen, en lichten ook toe welke fiscale stimulus de ‘Vergroeningswet’ bevat voor publiek toegankelijke laadpalen. Meer...

PENSIOEN

Bijklussen na uw pensioen: beter via een vennootschap?

Wanneer u na uw pensioen wilt blijven werken, al dan niet voor uw eigen bedrijf, waarvan u bv. al de dagelijkse leiding overgedragen heeft aan uw opvolgers, dan kunt u dat in persoonlijke naam doen, maar ook via een (management)vennootschap die u al heeft of nu opricht. Wat zijn de voor- en nadelen van het werken via een vennootschap? Welke aandachtspunten en tips zijn er te vermelden? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Voordeel alle aard bedrijfswagens: hoe eigen bijdrage optimaliseren?

Volgens de media kregen de werknemers van een grote bank problemen met de fiscus omdat zij hun tankkosten in mindering brachten van het voordeel alle aard voor hun bedrijfswagen. Hoe pakt u zelf de zaken het best aan? Kunt u een medewerker meer nettoloon geven door hem toch een tankkaart ter beschikking te stellen en de kosten op zijn loon in te houden? Wat onderneemt u fiscaal gezien het best als een medewerker extra opties of een duurdere wagen wil financieren via een inhouding op zijn loon? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Uw droomauto kopen, of toch beter de hybride versie of een elektrische auto?

Aangezien de fiscale kostprijs van een wagen de laatste jaren sterk gestegen is, houden veel bedrijfsleiders bij de keuze van hun nieuwe wagen nu ook rekening met de fiscale gevolgen van die keuze. Hoeveel kan het uw vennootschap en uzelf privé kosten aan belastingen als u toch gewoon kiest voor de wagen van uw dromen? Is opteren voor een hybride versie fiscaal gezien dan een voordeligere optie? Weegt dat voordeel ook op tegen de hogere aankoopprijs? En is een elektrische auto fiscaal gezien echt zo voordelig als meestal aangenomen wordt? Meer...

WAGENPARK

Hoe de kosten van uw wagenpark nog beter onder controle houden?

Wat zijn de fiscale aandachtspunten i.v.m. BIV, btw en het voordeel van alle aard? Wat zijn daarnaast de operationele besparingsmogelijkheden? Waarom bepaalt u de leasebudgetten het best op basis van de ‘total cost of ownership’? Hoe doet u dat praktisch gezien? Waarom het aantal merken beperken? En hoe springt u om met eindecontractschade? Op welke punten van het leasecontract heeft u mogelijkheden tot optimalisatie? Meer...

BEDRIJFSWAGEN

Auto’s: hoe voordeel alle aard en verworpen uitgaven nu fiscaal optimaliseren?

Er was recentelijk weer heel wat commotie over de fiscale behandeling van autokosten. Wat houdt het meest recente standpunt van de minister nu uiteindelijk in? Hoe kunt u de verworpen uitgaven nu nog verder beperken door met de effectieve privékilometers rekening te houden? Sinds 2012 moet uw vennootschap bijkomend 17% van het VAA aan de verworpen uitgaven toevoegen. Ontkomt u daaraan door uw loon te verhogen en een ‘eigen bijdrage’ te betalen? Wat zijn dan de nadelen? Wat is vandaag de beste strategie? Meer...

AUTOKOSTEN

Auto’s, motors en fietsen in uw vennootschap: een (fiscale) stand van zaken

De berekening van het voordeel alle aard (VAA) voor uw firmawagen is sinds 1 januari gewijzigd. Hoe berekent u het voordeel nu? In welke mate zijn autokosten nu aftrekbaar en hoe zit het dan met de btw? Zijn de spelregels anders voor lichte vrachtwagens? Kunt u als zaakvoerder meer dan één auto fiscaal ten laste nemen in uw bedrijf? En wordt u ook belast op een VAA als u zelf privé nog een auto heeft en uw bedrijfswagen enkel beroepsmatig gebruikt? De kosten van een motorfiets zijn in principe volledig aftrekbaar. Voor een fiets is zelfs een aftrek van 120% toegelaten. Hoe wordt u privé belast wanneer het bedrijf u een motorfiets of een fiets ter beschikking stelt? Meer...

VOORDEEL AUTO

Spelregels voor uw ‘voordeel auto’ zijn alwéér aangepast...

Rijdt u privé ‘gratis’ met een auto van uw vennootschap, dan wordt u via een zgn. voordeel van alle aard ‘gratis auto’ privé ook belast op dat privégebruik. Een wet van eind 2011 heeft, zoals u ongetwijfeld weet, de regels voor het voordeel auto gewijzigd, maar de regering liet al snel weten dat de nieuwe regels nog aangepast zouden worden. Dat is nu gebeurd met de Programmawet van 29 maart 2012, en de fiscus heeft ook zijn FAQ, een lijst met veelgestelde vragen over het voordeel auto, geüpdatet. Wat is er voor u veranderd? Is uw voordeel auto nu goedkoper geworden? Waar kunt u mogelijk optimaliseren? Helpt het bv. om zelf een stuk van uw auto te betalen? Meer...

VENNOOTSCHAP

In welke mate wordt uw vennootschap geviseerd door de nieuwe maatregelen van Di Rupo & co?

Di Rupo & co laten fiscaal gezien ook uw vennootschap(pen) niet ongemoeid of wat had u gedacht... ? De tot nu toe goedgekeurde wetten hebben dan ook een aantal zaken in de vennootschapsbelasting gewijzigd. Wat zijn de wijzigingen die relevant zijn voor uw vennootschap, vanaf wanneer gelden ze en wat is de concrete impact ervan op uw vennootschap(pen)? In welke mate kunt u de negatieve impact van de nieuwe maatregelen vermijden? Meer...

AUTO

Hoeveel laat de ‘jaloezietaks’ van Di Rupo u extra betalen voor uw bedrijfswagen?

Zoals u ongetwijfeld weet, heeft de nieuwe regering frontaal de aanval ingezet op de bedrijfswagens, die eens te meer de staatskas moeten spijzen. Nauwelijks was de inkt van de nieuwe wettekst die een stuk van het begrotingsgat moet dichtrijden, droog, of de nieuwe regeling werd alweer gewijzigd, ‘om een aantal achterpoortjes te sluiten’... Hoe ziet de laatste nieuwe regeling er nu precies uit en welke gevolgen heeft ze voor u als bedrijfsleider? Hoeveel wordt de – in nieuwe staat of tweedehands aangekochte of geleasede – auto van uw vennootschap waarmee u ook privé rijdt, nu precies duurder op fiscaal vlak? Meer...

Geactualiseerd op: 26.04.2024

Meer van Indicator