Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

RECHT - SLECHTE BETALERS

Algemene voorwaarden en aanmaningsbrief voor particuliere slechte betalers aanpassen tegen 1 september 2023!

Op 1 september 2023 treedt de wet van 4 mei 2023 in werking die uw schadebedingen, interesten en de aanmaningen naar uw particuliere klanten die te laat betalen, reglementeert. Wat moet u dus zeker nu aanpassen en wat riskeert u als u die wettelijke bepalingen naast u neerlegt? En hoe stelt u zich in orde? Meer...

GESTART ALS ZELFSTANDIGE - KLANTEN

Voortaan een voorschot vragen aan uw klanten?

Om te vermijden dat klanten u niet correct betalen, wilt u voortaan werken met voorschotten. Kan dat zomaar en altijd en zijn er bepaalde grenzen die u moet respecteren? Waarom is het belangrijk om dat expliciet te voorzien in uw contracten? Meer...

SLECHTE BETALERS - NALATIGHEIDSINTERESTEN

Weldra betere bescherming voor particuliere slechte betalers

Als een particuliere klant uw factuur niet op tijd betaalt, gelden er binnenkort striktere regels voor de interesten en de schadevergoeding die u kunt vragen! Wat houdt de nieuwe wet precies in en vanaf wanneer is die van toepassing? Meer...

RECHT - SLECHTE BETALERS

Niet-betwiste facturen innen via de rechtbank of de gerechtsdeurwaarder?

Als een professionele klant een factuur niet betaalt, kunt u die soms ook innen via een gerechtsdeurwaarder. Wanneer kan dat precies en wat zijn de voor- en nadelen van die procedure ten opzichte van een dagvaarding via de rechtbank? Meer...

RECHT - GARANTIE

Nieuwe garantieregels bij verkoop aan particulier op komst!

Verkoopt uw zaak of vennootschap goederen aan een particulier/consument, dan heeft hij daarop doorgaans twee jaar garantie. Een op 17 maart goedgekeurd wetsontwerp maakt echter dat er vanaf 1 juni 2022 het een en ander verandert aan die wettelijke garantieregeling! Wat dan zoal? Meer...

RECHT - SLECHTE BETALERS

Uw facturen innen via een gerechtsdeurwaarder?

Als een professionele klant uw facturen niet betaalt, hoeft u niet altijd naar de rechtbank te stappen. Het kan soms volstaan om te werken via een gerechtsdeurwaarder. Wanneer is dat het geval en wat zijn de voorwaarden? Meer...

SLECHTE BETALERS - AFBETALINGSPLAN

Een afbetalingsplan toestaan aan uw klant?

Een van uw klanten heeft het momenteel moeilijk en laat u weten dat hij uw openstaande factuur niet (op tijd) kan betalen. Hij vraagt u om een afbetalingsplan. Heeft het zin op die vraag in te gaan en hoe gaat u dan te werk? Meer...

SLECHTE BETALERS - INCASSO

Een zgn. bezitloos pand vragen aan uw schuldenaar?

Sinds 2018 kunt u aan een schuldenaar vragen dat hij u een waardevol goed in pand geeft in afwachting van zijn betaling. Wanneer kan zo’n bezitloos pand van pas komen en wat wijzigde er sinds 31.05.2019 aan de procedure? Meer...

SLECHTE BETALERS - AFBETALINGSPLAN

Een klant vraagt u om een afbetalingsplan...

Een klant laat u weten dat hij uw factuur niet volledig zal kunnen betalen op de vervaldag en vraagt u om een afbetalingsplan. Wat zijn dan zoal de aandachtspunten indien u op die vraag wilt ingaan? Meer...

SLECHTE BETALERS - AFBETALINGSPLAN

Schuld erkend of beloofd om die af te betalen?

U zit met een klant die u nog heel wat geld moet. Laat u hem dan een schuldbekentenis tekenen of komt u beter een afbetalingsplan overeen? Wat is het verschil en wat is volgens de rechters voor u van belang? Meer...

Geactualiseerd op: 13.05.2024

Meer van Indicator