Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 9 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS - AFBETALINGSPLAN

Sinds 1 september 2023 verplicht een afbetalingsplan voorstellen aan particuliere slechte betalers?

Als een particuliere klant niet correct betaalt, kunt u daar eventueel een afbetalingsplan mee overeenkomen. Bent u verplicht om zo’n plan zelf voor te stellen? Wat zegt de nieuwe wet rond schulden van de consument daarover? Meer...

FACTUUR - BETALINGSTERMIJN

Vanaf 01.02.2022: betere bescherming als ondernemer!

Vanaf 01.02.2022 wijzigt de zgn. Wet betalingsachterstand die speelt wanneer u zakendoet met andere ondernemers. Met welke nieuwigheden moet u rekening houden en gelden die nieuwigheden dan ook al voor lopende overeenkomsten? Meer...

FACTUUR - ALGEMENE VOORWAARDEN

Alle facturen opeisbaar als er eentje niet op tijd betaald is?

Een van uw collega’s heeft in zijn algemene voorwaarden opgenomen dat alle facturen van zijn klanten opeisbaar worden als er eentje niet op tijd betaald wordt. Kan een dergelijke clausule wel en wat is daarvan het voordeel? Meer...

SLECHTE BETALERS - VARIA

Betaling factuur vragen aan de overnemer van uw klant?

Het bedrijf van een klant is door de coronacrisis in slechte papieren geraakt en is onlangs overgenomen. Kunt u dan zonder meer aan de overnemer de betaling van uw openstaande facturen vragen of niet? Waar hangt dat van af? Meer...

RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN

Een groot bedrijf moet u voortaan sneller betalen... 

Grote bedrijven die bij u iets bestellen, leggen soms overdreven betaaltermijnen op, bv. van meer dan 100 dagen, en dat kunt u in deze coronatijden wel missen! Sinds 29.04.2020 legt een nieuwe wet die betalingstermijn echter aan banden... Meer...

FACTUUR - BETALINGSTERMIJN

Betaling van een factuur uitstellen of afbetalingsplan vragen

Heeft u financiële problemen door de coronacrisis, dan kunt u een factuur van een leverancier mogelijk niet tijdig betalen. Kunt u uitstel van betaling of een afbetalingsplan bekomen en indien ja, hoe pakt u dat het best aan? Meer...

SLECHTE BETALERS - AANMANING

Wijzigingen op komst voor spelregels bij slechte betalers?

In het parlement ligt een wetsvoorstel voor dat de extra kosten die u mag aanrekenen als klanten uw factuur te laat betalen, aan banden legt. Hoe zit dat precies en moet u daar dan op korte termijn ook effectief rekening mee houden? Meer...

FACTUUR - BETALINGSTERMIJN

Heeft uw klant steeds 30 dagen om uw factuur te betalen?

Een klant betaalt uw factuur niet op tijd, ondanks een herinnering die u hem al gestuurd heeft. Uiteindelijk laat hij u weten dat hij toch recht heeft op 30 dagen. Is dat eigenlijk wel zo? Hoe gaat u daar in de praktijk het best mee om? Meer...

SLECHTE BETALERS - VARIA

“Uw krediet is op, beste klant…”

U bent het beu om bank te spelen voor uw klanten. Kunt u dan, zoals de banken zelf, werken met krediet-limieten en hoe gaat dat dan praktisch in zijn werk? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator