Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

GARANTIE

Uw levering vertoont verborgen gebreken, wat nu?

Een b2b-klant beweert dat de goederen die het bedrijf leverde, behept zijn met verborgen gebreken. Kan de klant dan vragen dat de koop ongedaan gemaakt wordt en zijn geld van u terugvragen? Kunt u eisen dat u de goederen mag herstellen? Kan de klant bv. ook een schadevergoeding van u vorderen? Wanneer? Welke afspraken kunt u op dat vlak allemaal met de klant maken? Gelden er andere regels als de klant zicht beroept op een extra commerciële garantie die u hem gegeven heeft? Meer...

CONTRACT

Vanaf 1 januari 2023 meer mogelijkheden om een contract te (laten) ontbinden?

Welke mogelijkheden om een contract te (laten) ontbinden biedt het nieuwe verbintenissenrecht u vanaf 1 januari 2023, als een klant of leverancier zijn verplichtingen niet nakomt? Moet u steeds langs de rechtbank passeren om de ontbinding te vragen? Zijn clausules in uw overeenkomsten of algemene voorwaarden die een ontbinding voorzien nog geldig? Kunt u de ontbinding voortaan ook al vragen als het duidelijk is dat uw klant in de toekomst zijn verbintenissen niet zal kunnen nakomen? Meer...

CONTRACTEN

Een forfaitaire schadevergoeding (‘liquidated damages’) voorzien in uw contracten?

(Financiële) schade bewijzen, zoals winstderving of schade ingevolge vertraging bij de uitvoering van een overeenkomst, is vaak moeilijk en omslachtig. U doet er dus goed aan om in uw contracten te werken met zgn. liquidated damages, naar Belgisch recht ‘(forfaitaire) schadebedingen’ genoemd. Wat houdt zo’n clausule in? In welke situaties is zo’n clausule nuttig? Kunt u zomaar om het even welk bedrag als forfaitaire schadevergoeding opnemen? En wat is een strafbeding? Wat zijn de gevolgen als de rechtbank uw schadebeding voor een strafbeding aanziet? Meer...

GARANTIE

Waarop kan de klant concreet aanspraak maken als u twee jaar garantie moet geven?

We gingen in een ander artikel al in op de vraag welke garantie u vanaf 1 juni 2022 (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) moet geven als u consumptiegoederen verkoopt. Waarop heeft de klant precies recht als er een gebrek is waarvoor u een garantie moet geven? Heeft u dan het recht om het gebrek te herstellen of kan de klant een nieuw product vragen? Wie maakt die keuze? Kan de klant ook vragen dat u het product terugneemt en hem zijn aankoopprijs terugbetaalt? Wanneer kan een prijsvermindering aan de orde zijn en hoeveel moet u dan terugbetalen? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren 90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook wegens de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dat verkeerd aanpakt? Meer...

INTERNATIONAAL

Zakendoen met het buitenland: is het Weens Koopverdrag relevant?

Het Verdrag van de Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken van 11 april 1980 (ook het Weens Koopverdrag of WKV genoemd – in internationale context afgekort als CISG) is al sinds 1 november 1997 van kracht in België. Het WKV bevat materieelrechtelijke regels met betrekking tot verschillende aspecten van een koopovereenkomst. Wanneer is dat Verdrag van toepassing? Kunt u de toepassing van het WKV uitsluiten? Is dat wel altijd een goed idee? Waarin verschilt het Verdrag van het Belgisch (intern) kooprecht? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Professionele vs. gespecialiseerde verkoper: wanneer vermoeden kennis verborgen gebrek

Is het bedrijf professioneel en/of gespecialiseerd verkoper? Die kwalificatie heeft onder meer haar belang naar aansprakelijkheid toe. Kunt u als verkoper uw aansprakelijkheid uitsluiten of beperken? Kan dat ook voor verborgen gebreken? En is een professionele verkoper steeds een gespecialiseerde verkoper? Wat zei het Hof van Cassatie onlangs daarover? Meer...

CONTRACTEN

Uw klant annuleert het contract: heeft u recht op een schadevergoeding?

Als uw klant een contract annuleert of een wanprestatie begaat, dan kunt u vaak een schadevergoeding vragen. Kunt u in de overeenkomst of in uw algemene voorwaarden meteen afspreken welke schadevergoeding de klant u dan verschuldigd is? Kan de rechtbank die vergoeding verminderen als ze overdreven is? Geldt dat ook als er geen sprake is van een schadebeding, maar van een opzegbeding? Wat moet u weten over het verschil daartussen? Meer...

GESCHILLEN

Problemen met de levering: hoe reageren?

Bij een levering tekenen uw collega’s vaak de leveringbon af, zonder er verder bij stil te staan. Heeft u dan achteraf toch nog verhaal? Welke controles bouwt u toch het best in? Hoe gaat u te werk als de producten ingepakt zijn of zich op een pallet bevinden? Wat zijn uw rechten tegenover de leverancier als er een probleem is? Waarom zijn ook de algemene voorwaarden van belang? Meer...

SCHADEVERGOEDING

Uw klant annuleert zijn bestelling, wat nu?

Welke schadevergoeding kunt u vragen als een klant zijn bestelling annuleert? Mag u dan zomaar het voorschot behouden? Welke afspraken maakt u daarover het beste? En wat kunt u ondernemen als de klant achteraf gewoon niets meer van zich laat horen? Meer...

Geactualiseerd op: 07.05.2024

Meer van Indicator