Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

GARANTIE

Welke garantie moet u vanaf 1 juni 2022 geven bij verkoop van consumptiegoederen?

Vanaf 1 juni 2022 gelden er nieuwe regels rond de garantie die aan consumenten gegeven moet worden bij de aankoop van consumptiegoederen (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) . Vanaf wanneer is er dan sprake van een gebrek waarvoor garantie gegeven moet worden? Wat zegt de nieuwe wet over de duur van de garantie? Wanneer moet de klant die precies op de garantie beroepen? Welke verjaringstermijn geldt er voortaan? Wat zijn de nieuwe spelregels als u een bijkomende commerciële garantie geeft aan de klant? Meer...

GARANTIE

Waarop kan de klant concreet aanspraak maken als u twee jaar garantie moet geven?

We gingen in een ander artikel al in op de vraag welke garantie u vanaf 1 juni 2022 (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) moet geven als u consumptiegoederen verkoopt. Waarop heeft de klant precies recht als er een gebrek is waarvoor u een garantie moet geven? Heeft u dan het recht om het gebrek te herstellen of kan de klant een nieuw product vragen? Wie maakt die keuze? Kan de klant ook vragen dat u het product terugneemt en hem zijn aankoopprijs terugbetaalt? Wanneer kan een prijsvermindering aan de orde zijn en hoeveel moet u dan terugbetalen? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Nog geen contract getekend en toch al aansprakelijk?

Dat u riskeert aansprakelijk gesteld te worden door uw medecontractant, indien u een getekend contract niet naleeft, is een evidentie. Het hebben van een getekend (of mondeling) contract is echter geen noodzakelijke voorwaarde om aansprakelijkheid te kunnen oplopen. Ook als u nog maar onderhandelt over een contract, zijn er bepaalde spelregels die u moet naleven. Doet u dat niet, dan riskeert u zgn. precontractuele aansprakelijkheid. Wat zei het hof van beroep te Antwerpen daarover recentelijk in het kader van een overnameonderhandeling? Meer...

INTERNATIONAAL

Zakendoen met het buitenland: is het Weens Koopverdrag relevant?

Het Verdrag van de Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken van 11 april 1980 (ook het Weens Koopverdrag of WKV genoemd – in internationale context afgekort als CISG) is al sinds 1 november 1997 van kracht in België. Het WKV bevat materieelrechtelijke regels met betrekking tot verschillende aspecten van een koopovereenkomst. Wanneer is dat Verdrag van toepassing? Kunt u de toepassing van het WKV uitsluiten? Is dat wel altijd een goed idee? Waarin verschilt het Verdrag van het Belgisch (intern) kooprecht? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Professionele vs. gespecialiseerde verkoper: wanneer vermoeden kennis verborgen gebrek

Is het bedrijf professioneel en/of gespecialiseerd verkoper? Die kwalificatie heeft onder meer haar belang naar aansprakelijkheid toe. Kunt u als verkoper uw aansprakelijkheid uitsluiten of beperken? Kan dat ook voor verborgen gebreken? En is een professionele verkoper steeds een gespecialiseerde verkoper? Wat zei het Hof van Cassatie onlangs daarover? Meer...

GESCHILLEN

Problemen met de levering: hoe reageren?

Bij een levering tekenen uw collega’s vaak de leveringbon af, zonder er verder bij stil te staan. Heeft u dan achteraf toch nog verhaal? Welke controles bouwt u toch het best in? Hoe gaat u te werk als de producten ingepakt zijn of zich op een pallet bevinden? Wat zijn uw rechten tegenover de leverancier als er een probleem is? Waarom zijn ook de algemene voorwaarden van belang? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Hoe uw aansprakelijkheid beperken als uw klant aan consumenten verkoopt?

Hoeveel garantie moet u geven als u verkoopt aan handelaars die op hun beurt aan consumenten verkopen? Bent u dan verplicht om dezelfde garantie van twee jaar te geven die uw klant ook aan zijn klanten moet verlenen? Hoe kunt u het bedrijf beter beschermen door daarover andere contractuele afspraken te maken? Meer...

GESCHILLEN

Kan het bedrijf zelf gewoon het contract verbreken als de tegenpartij in gebreke blijft?

Veel ondernemers denken ten onrechte dat ze een contract zomaar kunnen verbreken als de tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt. Wanneer kunt u de bedrijfsleider toch adviseren om effectief tot zo’n buitengerechtelijke ontbinding over te gaan en wat zijn dan de risico’s? Waarom neemt u beter een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ op in uw contracten en algemene voorwaarden? Wanneer en hoe kunt u zich daar geldig op beroepen? Wat zijn de voorwaarden om voor de rechtbank de ontbinding van een overeenkomst te vragen? Wat zijn de praktische gevolgen van zo’n ontbinding? Kunt u daarnaast ook nog een schadevergoeding vorderen? Meer...

GARANTIE

Uw garantie beperken: hoever kunt u gaan?

Hoe kunt u de aansprakelijkheid van het bedrijf voor gebreken aan geleverde goederen beperken? Hoever kunt u daarin gaan? Zijn de regels anders als u ook aan consumenten verkoopt? En waarmee moet u rekening houden als uw klant zelf aan consumenten verkoopt? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

De aansprakelijkheid van het bedrijf contractueel uitsluiten: beperkingen?

Via een zgn. exoneratiebeding kunt u de aansprakelijkheid van het bedrijf ten opzichte van de klanten beperken of uitsluiten. Over welke mate van contractuele vrijheid beschikt u daarbij? Geldt zo’n beding ook voor verborgen gebreken? Welke beperkingen legt de wet u dan toch nog op? Zijn de regels strenger als u ook verkoopt aan consumenten? Hoe springt u dan praktisch gezien het beste om met dat onderscheid? Meer...

Geactualiseerd op: 10.05.2024

Meer van Indicator