Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

CONTRACTEN

Impact van de (nieuwe) imprevisieleer op de M&A-praktijk

Ingevolge de inwerkingtreding van Boek 5 van het nieuw Burgerlijk Wetboek vanaf 1 januari 2023 zal de imprevisieleer ingang vinden. De imprevisieleer houdt in dat partijen de overeenkomst kunnen wijzigen indien de uitvoering ervan aanzienlijk bemoeilijkt wordt door onvoorzienbare omstandigheden. De leer vormt een afwijking van het principe van de bindende kracht van overeenkomsten (‘pacta sunt servanda’). Die belangrijke wijziging zal ook impact hebben op M&A-transacties. In dat verband rijst o.a. de vraag of het gebruik van ‘material adverse change’-clausules (of MAC-clausules) daardoor beïnvloed wordt. Meer...

CONTRACTEN

Een forfaitaire schadevergoeding (‘liquidated damages’) voorzien in uw contracten?

(Financiële) schade bewijzen, zoals winstderving of schade ingevolge vertraging bij de uitvoering van een overeenkomst, is vaak moeilijk en omslachtig. U doet er dus goed aan om in uw contracten te werken met zgn. liquidated damages, naar Belgisch recht ‘(forfaitaire) schadebedingen’ genoemd. Wat houdt zo’n clausule in? In welke situaties is zo’n clausule nuttig? Kunt u zomaar om het even welk bedrag als forfaitaire schadevergoeding opnemen? En wat is een strafbeding? Wat zijn de gevolgen als de rechtbank uw schadebeding voor een strafbeding aanziet? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Nog geen contract getekend en toch al aansprakelijk?

Dat u riskeert aansprakelijk gesteld te worden door uw medecontractant, indien u een getekend contract niet naleeft, is een evidentie. Het hebben van een getekend (of mondeling) contract is echter geen noodzakelijke voorwaarde om aansprakelijkheid te kunnen oplopen. Ook als u nog maar onderhandelt over een contract, zijn er bepaalde spelregels die u moet naleven. Doet u dat niet, dan riskeert u zgn. precontractuele aansprakelijkheid. Wat zei het hof van beroep te Antwerpen daarover recentelijk in het kader van een overnameonderhandeling? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren 90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook wegens de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dat verkeerd aanpakt? Meer...

INTERNATIONAAL

Zakendoen met het buitenland: is het Weens Koopverdrag relevant?

Het Verdrag van de Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken van 11 april 1980 (ook het Weens Koopverdrag of WKV genoemd – in internationale context afgekort als CISG) is al sinds 1 november 1997 van kracht in België. Het WKV bevat materieelrechtelijke regels met betrekking tot verschillende aspecten van een koopovereenkomst. Wanneer is dat Verdrag van toepassing? Kunt u de toepassing van het WKV uitsluiten? Is dat wel altijd een goed idee? Waarin verschilt het Verdrag van het Belgisch (intern) kooprecht? Meer...

CONTRACTEN

Meer evenwicht in b2b-relaties door een verbod op onrechtmatige bedingen?

Sinds 1 december 2020 zijn een aantal nieuwe artikelen van Boek VI van het Wetboek Economisch Recht (WER) in werking getreden die nu ook in contracten tussen ondernemingen kennelijk onevenwichtige bedingen beperken. Welke clausules zijn nu verboden? Wat is daarbij het verschil tussen de zgn. zwarte en grijze lijst? Hoe worden verboden clausules gesanctioneerd? Is de volledige overeenkomst dan nietig? Meer...

CONTRACTEN

Uw klant annuleert het contract: heeft u recht op een schadevergoeding?

Als uw klant een contract annuleert of een wanprestatie begaat, dan kunt u vaak een schadevergoeding vragen. Kunt u in de overeenkomst of in uw algemene voorwaarden meteen afspreken welke schadevergoeding de klant u dan verschuldigd is? Kan de rechtbank die vergoeding verminderen als ze overdreven is? Geldt dat ook als er geen sprake is van een schadebeding, maar van een opzegbeding? Wat moet u weten over het verschil daartussen? Meer...

CORONACRISIS

Coronacrisis: overmacht voor uitvoering contracten?

Wanneer een klant in financiële moeilijkheden geconfronteerd wordt met een verzoek tot betaling, een ingebrekestelling en zelfs een dagvaarding, is een vaak gehoorde reactie: dat de coronacrisis toch overmacht uitmaakt? Is dit effectief het geval? Wat is, volgens het Belgisch recht, overmacht? Wanneer kunt u zich daarop beroepen? Welke contractuele afspraken maakt u daarover het best? Meer...

ALGEMENE VOORWAARDEN

Verboden clausules in b2b-relaties: moet u nu uw algemene voorwaarden herzien?

Welke implicaties heeft de Wet van 4 april 2019 houdende wijziging van het Wetboek van Economisch Recht met betrekking tot misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen (BS 24.05.2019) voor uw contractuele relatie tot uw klanten en leveranciers? Moet u nu uw algemene aan- of verkoopvoorwaarden herzien? Vanaf wanneer zijn deze nieuwe bepalingen van toepassing? Doel van de wet Meer...

Redelijke opzegtermijn

Een samenwerking stopzetten: niet zonder ‘redelijke opzegtermijn’!

Welke spelregels moet u naleven als het bedrijf een contract voor onbepaalde duur met een klant, leverancier of onderaannemer wil stopzetten? Wat is daarbij het belang van een ‘redelijke opzegtermijn’ en hoe wordt die bepaald? Moet u ook een opzegtermijn respecteren als het bedrijf al gedurende langere tijd zonder schriftelijke overeenkomst met een zakenpartner samenwerkt? Kunt u een contract voor bepaalde duur ook opzeggen? Wanneer wel en wanneer niet? En ten slotte, wat riskeert u als u toch gewoon van de ene dag op de andere een contract stopzet? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator