Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Hoe raakt u aan uw geld nadat u tegen uw slechte betalers een vonnis verkregen heeft?

Hoe pakt u de zaken het best aan nadat u tegen een slechte betaler een vonnis verkregen heeft? Kan de gerechtsdeurwaarder bij het betekenen van een bevel tot betaling een afbetalingsplan goedkeuren? Op welke goederen van de klant kunt u beslag laten leggen? Wat zijn daarbij de aandachtspunten? Is het van belang of uw klant al dan niet beroep aantekent tegen het vonnis in eerste aanleg? Kunt u meer druk zetten door uw klant te dagvaarden in faling? Waarom is zo’n dagvaarding in faling voor u niet altijd zonder risico? Meer...

SLECHTE BETALERS

Sinds 1 februari 2022 nieuwe regels betalingsachterstand in handelstransacties

Voor b2b-transacties legt de aangescherpte Wet betalingsachterstand in handelstransacties (wet 14.08.2021) specifieke regels op die de gevolgen vastleggen van laattijdige betalingen door uw klant. Sinds kort zijn die regels opnieuw aangepast om u als leverancier beter te beschermen. Meer...

PROCEDURE

Komt uw boekhouding nu bij een proces ‘op tafel’?

Met welke bewijsregels moet u rekening houden als u een discussie heeft met een andere onderneming? Kunt u dan vragen dat de tegenpartij haar boekhouding voorlegt? Kunt u zelf uw eigen boekhouding als bewijsmateriaal gebruiken? Hoe zorgt u er dan voor dat een concurrent geen vertrouwelijke bedrijfsinformatie achterhaalt? Verandert er iets aan deze regels door de nieuwe wet (Wet van 13.04.2019 tot invoering van een Burgerlijk Wetboek en tot invoeging van boek 8 ‘Bewijs’ in dat Wetboek) rond het bewijs die vanaf 1 november 2020 in werking treedt? Meer...

INCASSO FACTUREN

Aan uw klant een borgstelling vragen voor uw facturen?

Als de bank twijfelt aan de kredietwaardigheid van een bedrijf, dan aarzelt ze niet om te eisen dat de bestuurder zich borg stelt. Kunt u ook vragen dat de bestuurder of iemand anders zich borg stelt voor de verplichtingen van uw klant? Wat zijn dan de aandachtspunten? Wanneer is er daarbij sprake van een kosteloze borg en aan welke strikte voorwaarden moet u dan voldoen? Wat gebeurt er met de borgstelling als uw klant uiteindelijk toch failliet gaat? Meer...

SLECHTE BETALERS

Discussie over uw facturen: wanneer een provisie vragen?

Sommige klanten grijpen de kleinste discussies aan om uw facturen niet te betalen. Kunt u de rechtbank dan vragen om u alvast een provisie toe te kennen? Kunt u dat vonnis dan onmiddellijk uitvoeren? Wat gebeurt er dan als uw klant u uiteindelijk toch minder verschuldigd is? Waarom doet u er zelf als klant vaak goed aan om alvast het niet-betwiste gedeelte te betalen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Bewarend beslag: een middel om uw facturen sneller betaald te krijgen?

Er wordt weleens gezegd dat u beter veel agressiever optreedt tegen slechte betalers en dat u het best veel sneller bewarend beslag legt of tot een derdenbeslag overgaat. Hoe kunt u bewarend beslag leggen en welke spelregels moet u daarbij naleven? Bent u er dan zeker van dat u uiteindelijk ook betaald zal worden? Een derdenbeslag, bv. op de klantenvorderingen of de bankrekening van uw klant, kan zonder tussenkomst van de beslagrechter. Heeft u daarmee dan een efficiënt drukkingsmiddel in handen? Kunt u daar ook zomaar toe overgaan of moet u toch oppassen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Zegt de klant terecht dat uw factuur nu verjaard is?

Heel wat mensen denken ten onrechte dat facturen al na een jaar verjaren. In welke specifieke omstandigheden is dat effectief het geval? Wat is de normale verjaringstermijn voor een factuur? Hoe kunt u die verjaring dan nog stuiten (‘tegenhouden’)? Waarom wacht u toch het best niet te lang vooraleer u maatregelen neemt om uw facturen te innen? Meer...

FACTUREN INNEN

Uw leverancier betalen door zijn facturen te compenseren met uw vorderingen?

Mag u een vordering die u op een klant of leverancier heeft altijd zomaar compenseren met de bedragen die u nog aan hem verschuldigd bent? Moet u dan bepaalde formaliteiten naleven? En zijn er aan die compensatie ook bepaalde voorwaarden verbonden? Hoe pakt u de zaak het best aan als de tegenpartij uw vordering betwist? Is compensatie ook nog mogelijk als uw klant of leverancier intussen failliet ging? Mag u ook nog compenseren als uw klant met een factoringmaatschappij in zee gaat? Wanneer wel en wanneer niet? Meer...

SLECHTE BETALERS

Wanneer mag u stoppen met leveren of werken als uw klant niet betaalt?

Mag u de ‘exceptie van niet-uitvoering’ inroepen om te weigeren om verder te werken of te leveren als een voorschotfactuur of een tussentijdse factuur onbetaald blijft? Wat zijn dan de voorwaarden en de spelregels? Moet u ook bepaalde formaliteiten naleven? En is dat anders als de onbetaalde factuur betrekking heeft op een vorig contract of een vorige levering? Bent u daarna nog verplicht verder te werken of te leveren, als de klant de factuur uiteindelijk toch betaalt? Geldt die exceptie ook als u geconfronteerd wordt met een faillissement of een derdenbeslag? Meer...

incasso

Slechte betalers: nu zeker meteen een advocaat inschakelen?

Het komt steeds vaker voor dat klanten na herhaalde aanmaning en zelfs na een aangetekende ingebrekestelling nog steeds niet tot betaling overgaan. Waar kan u dan het best terecht om uw factuur efficiënt te laten innen? Welke rol kan een incassobureau daarbij spelen? Waarover maakt u het best goede afspraken voor u met zo’n bureau in zee gaat? Kunt u ook bij een deurwaarder terecht? Wat kan die zoal voor u doen? Veel bedrijven aarzelen ten onrechte om een dossier door te geven aan een advocaat. Welke afspraken kunt u maken over diens vergoeding? Waarom is dat vandaag nog eenvoudiger? Meer...

Geactualiseerd op: 09.05.2024

Meer van Indicator