Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

RECHT

Uw bedrijfswagen wordt te laat geleverd?

Als u als consument een auto bestelt, beschermt de wet u in belangrijke mate tegen prijsstijgingen of een laattijdige levering. Wat zijn de rechten van het bedrijf wanneer een bedrijfswagen of een ander voertuig zoals een bestelwagen niet op tijd geleverd wordt? Kan de verkoper van het voertuig de prijs aanpassen als de catalogusprijs van het voertuig tussen het tijdstip van de bestelling en de levering stijgt? Meer...

GARANTIE

Uw levering vertoont verborgen gebreken, wat nu?

Een b2b-klant beweert dat de goederen die het bedrijf leverde, behept zijn met verborgen gebreken. Kan de klant dan vragen dat de koop ongedaan gemaakt wordt en zijn geld van u terugvragen? Kunt u eisen dat u de goederen mag herstellen? Kan de klant bv. ook een schadevergoeding van u vorderen? Wanneer? Welke afspraken kunt u op dat vlak allemaal met de klant maken? Gelden er andere regels als de klant zicht beroept op een extra commerciële garantie die u hem gegeven heeft? Meer...

CONTRACTEN

Impact van de (nieuwe) imprevisieleer op de M&A-praktijk

Ingevolge de inwerkingtreding van Boek 5 van het nieuw Burgerlijk Wetboek vanaf 1 januari 2023 zal de imprevisieleer ingang vinden. De imprevisieleer houdt in dat partijen de overeenkomst kunnen wijzigen indien de uitvoering ervan aanzienlijk bemoeilijkt wordt door onvoorzienbare omstandigheden. De leer vormt een afwijking van het principe van de bindende kracht van overeenkomsten (‘pacta sunt servanda’). Die belangrijke wijziging zal ook impact hebben op M&A-transacties. In dat verband rijst o.a. de vraag of het gebruik van ‘material adverse change’-clausules (of MAC-clausules) daardoor beïnvloed wordt. Meer...

GARANTIE

Welke garantie moet u vanaf 1 juni 2022 geven bij verkoop van consumptiegoederen?

Vanaf 1 juni 2022 gelden er nieuwe regels rond de garantie die aan consumenten gegeven moet worden bij de aankoop van consumptiegoederen (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) . Vanaf wanneer is er dan sprake van een gebrek waarvoor garantie gegeven moet worden? Wat zegt de nieuwe wet over de duur van de garantie? Wanneer moet de klant die precies op de garantie beroepen? Welke verjaringstermijn geldt er voortaan? Wat zijn de nieuwe spelregels als u een bijkomende commerciële garantie geeft aan de klant? Meer...

LETTER OF INTENT

Letter of intent getekend: nog niet gebonden of juist wel?

In het kader van overnamegesprekken wordt er geregeld een letter of intent (LOI) getekend. Daarbij is er vaak verwarring over of die nu wel of niet bindend is. Velen gaan er, gelet op de benaming, vaak ten onrechte van uit dat een letter of intent of intentieverklaring niet bindend is. Die veronderstelling is echter vaak onjuist. Wat is een letter of intent precies en hoe zit het met het al dan niet bindende karakter ervan? Wat zei het hof van beroep daar onlangs over? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Professionele vs. gespecialiseerde verkoper: wanneer vermoeden kennis verborgen gebrek

Is het bedrijf professioneel en/of gespecialiseerd verkoper? Die kwalificatie heeft onder meer haar belang naar aansprakelijkheid toe. Kunt u als verkoper uw aansprakelijkheid uitsluiten of beperken? Kan dat ook voor verborgen gebreken? En is een professionele verkoper steeds een gespecialiseerde verkoper? Wat zei het Hof van Cassatie onlangs daarover? Meer...

CONTRACT

Concurrentieverbod: de hakbijl begraven?

Als u een bedrijf overneemt, dan wilt u wellicht vermijden dat de vorige aandeelhouder(s) en/of bestuurders u onmiddellijk concurrentie aandoen. Waarop moet u dan letten bij het formuleren van een verbod? Wat zijn de gevolgen indien een niet-concurrentiebeding niet aan alle vereiste voorwaarden voldoet? Is de situatie anders bij een gedwongen verkoop in het kader van een geschillenregeling? Meer...

CONTRACT

M&A: het belang van het begrip ‘kennis’ in tijden van digitalisering

Digitalisering is anno 2021 niet meer weg te denken, ook niet in de M&A-praktijk. Artificiële intelligentie (AI) en virtuele datarooms (VDR) worden veelvuldig gebruikt bij de overname van een onderneming. De risico’s en aansprakelijkheden die een koper voordien redelijkerwijze over het hoofd zou kunnen gezien hebben, zouden vandaag, met behulp van AI, redelijkerwijze wel door de koper gekend kunnen (moeten?) zijn. Het is dus van belang om de impact van de kennis van de koper contractueel te bepalen, via ‘knowledge qualifiers’ en ‘(anti-)sandbagging’-clausules. Meer...

BUITENLAND

Incoterms® 2020: welk nieuws onder de zon?

De Incoterms® werden in 2020 opnieuw gewijzigd. Wat regelen de Incoterms® nu alweer en wat regelen ze niet? Welke wijzigingen bracht de versie van 2020 aan? Wat betekent de ‘nieuwe’ Incoterm® DPU? En waarop moet u zeker letten wanneer u gebruikmaakt van de Incoterms® in uw contracten? Meer...

OVERNAME

LOI: hoe vermijdt u dat u al gebonden bent?

Bij een overname wordt er vaak in een vroeg stadium van de onderhandelingen al een letter of intent ondertekend. Hoe vermijdt u dan dat er door het ondertekenen van die LOI al een bindende overnameovereenkomst tot stand komt? Meer...

Geactualiseerd op: 31.05.2024