Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 9 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

GESCHILLEN

Nieuw bewijsrecht: wanneer van toepassing?

Reeds sinds 1 november 2020 geldt inzake het bewijsrecht Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek. Intussen zijn meer dan twee jaar verstreken, een ideale gelegenheid om de principes te herhalen. Wat houdt dat nieuwe bewijsrecht in? Wat is bewijslast? Welke bewijsmiddelen zijn er? En wanneer zijn de nieuwe bewijsregels van toepassing? Meer...

SLECHTE BETALERS

Kan uw klant een niet-geprotesteerde factuur toch nog betwisten?

Als een b2b-klant uw factuur niet tijdig protesteert, mag u er in principe van uitgaan dat de klant die factuur ook aanvaard heeft. Wat houdt die aanvaarding precies in? Kunt u zich nog op de aanvaarding beroepen als uw factuur onregelmatigheden vertoonde? Moet de klant zijn protest ook motiveren? Binnen welke termijn moet de klant uw factuur protesteren? Welke argumenten kan uw klant nog gebruiken om een factuur die niet geprotesteerd werd later alsnog in vraag te stellen? Zijn de regels anders wanneer u ook aan particulieren levert? Meer...

CONTRACTEN

Hoe zorgt u ervoor dat u zich ook effectief op uw algemene voorwaarden kunt beroepen?

Het is vanzelfsprekend belangrijk dat u zich bij een discussie tegenover uw contractspartij op uw algemene voorwaarden kunt beroepen. Moet u bij elke transactie aan uw klant vragen om zijn akkoord met uw algemene voorwaarden te bevestigen? Volstaat het om uw algemene voorwaarden alleen maar op uw website te plaatsen? Is het voldoende dat uw klant uw factuur niet protesteert om te kunnen zeggen dat hij ook akkoord ging met uw algemene voorwaarden? Wat gebeurt er als een anderstalige klant beweert dat hij uw algemene voorwaarden niet begrijpt? Meer...

BEWIJS

Nieuw bewijsrecht sinds 1 november 2020

Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek werd ingelast bij de wet van 13 april 2019 en wijzigt het bewijsrecht grondig. Wat wordt verstaan onder vrij bewijs? Wat is een ‘geschrift’ en een ‘begin van bewijs door geschrift’? Kunt u binnenkort verplicht worden om mee te werken aan de bewijsvoering? En vanaf wanneer gelden deze nieuwe bewijsregels? Meer...

PROCEDURE

Komt uw boekhouding nu bij een proces ‘op tafel’?

Met welke bewijsregels moet u rekening houden als u een discussie heeft met een andere onderneming? Kunt u dan vragen dat de tegenpartij haar boekhouding voorlegt? Kunt u zelf uw eigen boekhouding als bewijsmateriaal gebruiken? Hoe zorgt u er dan voor dat een concurrent geen vertrouwelijke bedrijfsinformatie achterhaalt? Verandert er iets aan deze regels door de nieuwe wet (Wet van 13.04.2019 tot invoering van een Burgerlijk Wetboek en tot invoeging van boek 8 ‘Bewijs’ in dat Wetboek) rond het bewijs die vanaf 1 november 2020 in werking treedt? Meer...

BEWIJS

Nieuwe bewijsregels op komst

Op 4 april 2019 werd door de Kamer het ‘Wetsontwerp tot invoering van een Burgerlijk Wetboek en tot invoeging van boek 8 “Bewijs” in dat Wetboek’ goedgekeurd (wet van 13.04.2019, BS 14.05.2019) . Hierdoor wordt een volledig nieuw Burgerlijk Wetboek ingevoerd. Een van de zaken die daardoor wijzigen is de manier waarop u het bestaan van een overeenkomst met uw klant kunt bewijzen. Meer...

BEWIJS

Nieuwe bewijsregels tussen ondernemingen

Sinds 1 november 2018 gelden er nieuwe bewijsregels tussen ondernemingen. Wat is er zoal veranderd? Wat is in die context het belang van de factuur? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft...

Als u een advocaat inschakelt of naar de rechtbank stapt, overkomt het u wellicht ook regelmatig dat de klant dan beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft. Hoe zorgt u ervoor dat u te allen tijde kunt bewijzen dat u die factuur wel degelijk verstuurd heeft? Kunt u gegevens uit uw eigen boekhouding gebruiken om dat bewijs te leveren? Hoe kunt u dat bewijs via een vermelding in uw algemene voorwaarden gemakkelijker maken? Waar moet u mee opletten als u de factuur dan opnieuw opstuurt? Meer...

FACTUREN PROTESTEREN

Vijf spelregels om facturen correct te protesteren

We hoeven u natuurlijk niet meer te wijzen op het belang van het tijdig protesteren van facturen, maar toch zijn er daarbij een aantal valkuilen waarmee u beter kunt uitkijken. Waarom protesteert u bv. het beste ook de algemene voorwaarden van uw leverancier? Wat kunt u achteraf nog doen als u eerst de factuur alleen mondeling protesteerde? Waarom wacht u het beste niet op de factuur als een leverancier de overeengekomen prestatie niet correct uitvoerde? Wat doet u dan wel meteen? En wat doet u als u slechts een gedeelte van de factuur betwist, bv. omdat de prijs hoger ligt dan wat u overeengekomen was? Meer...

Geactualiseerd op: 08.05.2024

Meer van Indicator