Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Kan uw klant een niet-geprotesteerde factuur toch nog betwisten?

Als een b2b-klant uw factuur niet tijdig protesteert, mag u er in principe van uitgaan dat de klant die factuur ook aanvaard heeft. Wat houdt die aanvaarding precies in? Kunt u zich nog op de aanvaarding beroepen als uw factuur onregelmatigheden vertoonde? Moet de klant zijn protest ook motiveren? Binnen welke termijn moet de klant uw factuur protesteren? Welke argumenten kan uw klant nog gebruiken om een factuur die niet geprotesteerd werd later alsnog in vraag te stellen? Zijn de regels anders wanneer u ook aan particulieren levert? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw factuur wordt door een derde betaald?

Mag u de betaling zomaar aanvaarden, als uw factuur door een derde betaald wordt? Moet u dan een creditnota en een nieuwe factuur opmaken? Neemt degene die de factuur betaalde ook uw vordering op uw klant over? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant verkoopt zijn handelszaak?

Kunt u na de overname uw openstaande facturen nog laten betalen door de klant zelf of moet u vragen dat de overnemer ze betaalt? Wat gebeurt er dan met lopende contracten? Kunt u de openstaande facturen innen als u zelf een handelszaak overneemt en hoe gaat u daarbij te werk? Meer...

COMMERCIËLE RELATIES

Nieuwe regels misbruik economische afhankelijkheid en oneerlijke marktpraktijken

De wet van 4 april 2019 wijzigde het Wetboek van Economisch Recht op het vlak van misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen. Wanneer bent u als onderneming ‘economisch afhankelijk’? Wat zijn ‘oneerlijke marktpraktijken’? En hoe kunnen misbruik en overtredingen aangepakt worden? Meer...

GESCHILLEN

Problemen met de levering: hoe reageren?

Bij een levering tekenen uw collega’s vaak de leveringbon af, zonder er verder bij stil te staan. Heeft u dan achteraf toch nog verhaal? Welke controles bouwt u toch het best in? Hoe gaat u te werk als de producten ingepakt zijn of zich op een pallet bevinden? Wat zijn uw rechten tegenover de leverancier als er een probleem is? Waarom zijn ook de algemene voorwaarden van belang? Meer...

SLECHTE BETALERS

Discussie over uw facturen: wanneer een provisie vragen?

Sommige klanten grijpen de kleinste discussies aan om uw facturen niet te betalen. Kunt u de rechtbank dan vragen om u alvast een provisie toe te kennen? Kunt u dat vonnis dan onmiddellijk uitvoeren? Wat gebeurt er dan als uw klant u uiteindelijk toch minder verschuldigd is? Waarom doet u er zelf als klant vaak goed aan om alvast het niet-betwiste gedeelte te betalen? Meer...

GESCHILLEN

Kan het bedrijf zelf gewoon het contract verbreken als de tegenpartij in gebreke blijft?

Veel ondernemers denken ten onrechte dat ze een contract zomaar kunnen verbreken als de tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt. Wanneer kunt u de bedrijfsleider toch adviseren om effectief tot zo’n buitengerechtelijke ontbinding over te gaan en wat zijn dan de risico’s? Waarom neemt u beter een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ op in uw contracten en algemene voorwaarden? Wanneer en hoe kunt u zich daar geldig op beroepen? Wat zijn de voorwaarden om voor de rechtbank de ontbinding van een overeenkomst te vragen? Wat zijn de praktische gevolgen van zo’n ontbinding? Kunt u daarnaast ook nog een schadevergoeding vorderen? Meer...

FACTUREN PROTESTEREN

Vijf spelregels om facturen correct te protesteren

We hoeven u natuurlijk niet meer te wijzen op het belang van het tijdig protesteren van facturen, maar toch zijn er daarbij een aantal valkuilen waarmee u beter kunt uitkijken. Waarom protesteert u bv. het beste ook de algemene voorwaarden van uw leverancier? Wat kunt u achteraf nog doen als u eerst de factuur alleen mondeling protesteerde? Waarom wacht u het beste niet op de factuur als een leverancier de overeengekomen prestatie niet correct uitvoerde? Wat doet u dan wel meteen? En wat doet u als u slechts een gedeelte van de factuur betwist, bv. omdat de prijs hoger ligt dan wat u overeengekomen was? Meer...

INHOUDINGSPLICHT RSZ

Nu als opdrachtgever ook aansprakelijk voor sociale schulden van onderaannemers?

Doet u als opdrachtgever een beroep op een aannemer met fiscale en/of sociale schulden, dan riskeert u samen met die aannemer hoofdelijk gehouden te zijn tot betaling van zijn schulden. Nieuw is echter dat de RSZ het bedrijf sinds eind augustus 2015 ook kan aanspreken voor onbetaalde sociale schulden van een onderaannemer (van uw aannemer). Over welke werken gaat het daarbij precies? Wat kunt u doen om de belangen van het bedrijf veilig te stellen? Wat is daarbij het belang van een correcte toepassing van de inhoudingsplicht? Hoe kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat u nu ook opdraait voor de sociale schulden van een onderaannemer? Meer...

FACTUREN INNEN

Uw leverancier betalen door zijn facturen te compenseren met uw vorderingen?

Mag u een vordering die u op een klant of leverancier heeft altijd zomaar compenseren met de bedragen die u nog aan hem verschuldigd bent? Moet u dan bepaalde formaliteiten naleven? En zijn er aan die compensatie ook bepaalde voorwaarden verbonden? Hoe pakt u de zaak het best aan als de tegenpartij uw vordering betwist? Is compensatie ook nog mogelijk als uw klant of leverancier intussen failliet ging? Mag u ook nog compenseren als uw klant met een factoringmaatschappij in zee gaat? Wanneer wel en wanneer niet? Meer...

Geactualiseerd op: 16.05.2024

Meer van Indicator