Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

PROCEDURE

Betalen voor de advocaat van de tegenpartij?

Als het bedrijf een rechtszaak verliest, dan riskeert u een forfaitaire schadevergoeding te moeten betalen aan de tegenpartij. Hoeveel bedraagt die vergoeding en wanneer is ze precies verschuldigd? Wat heeft een recent KB (KB van 29.03.2019, BS 10.04.2019) daaraan veranderd? Meer...

SLECHTE BETALERS

Eigendomsvoorbehoud: nu meer mogelijk?

Sinds 1 januari 2018 heeft een eigendomsvoorbehoud een ruimere uitwerking. Hoe bedingt u een geldig eigendomsvoorbehoud? Blijft uw eigendomsvoorbehoud nu ook geldig als de goederen intussen reeds verkocht zijn? Wanneer is een registratie in het pandregister nuttig? Meer...

RECLAME

Vergelijkende reclame maken: welke regels moet u naleven?

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is vergelijkende reclame in België wel degelijk toegelaten. Wat zijn dan de voorwaarden en de spelregels die u moet naleven? Wat kunt u doen als een concurrent met zijn reclame op oneerlijke wijze de belangen van het bedrijf schaadt? Meer...

MERKEN BESCHERMEN

Nieuwe Europese merkenverordening: tijd voor actie?

Heel wat lezers kregen onlangs een brief in de bus van hun merkenbureau i.v.m. de nieuwe Europese merkenverordening. Die brief zorgde vaak voor onduidelijkheid. Wat houden die wijzigingen aan de Europese regelgeving nu concreet in? Wat moet u vandaag zeker nakijken en wanneer moet u nu dringend actie ondernemen om te vermijden dat de bescherming van de merken van het bedrijf uitgehold wordt? Welke nieuwe mogelijkheden heeft u binnenkort om goederen die hun eindbestemming buiten de EU hebben, toch in beslag te laten nemen? Wordt een merk beschermen nu ook effectief goedkoper? Meer...

RISICO’S BEPERKEN

Minderheidsaandeelhouder en toch medezeggenschap: hoe aanpakken?

Als het bedrijf minderheidsaandeelhouder wordt, als investering of om op die manier een samenwerking verder te verstevigen, dan heeft het er alle belang bij om te zorgen voor een stukje medezeggenschap. Welke afspraken kunt u daarover zoal maken? Via een (bindend) voordrachtrecht verzekert u zich van een medebeslissingsrecht in de raad van bestuur of het college van zaakvoerders. Hoe zorgt u er daarnaast voor dat het bedrijf ook concreet controle heeft over bepaalde beslissingen, zowel in de raad van bestuur als op de algemene vergadering? Wat kunt u doen als die afspraken ondanks alles toch niet nageleefd worden? Meer...

BEDRIJFSRUIMTE HUREN

Deze clausules vermijdt u maar beter als u bedrijfsruimte huurt...

Als u een bedrijfsruimte huurt, dan is er meestal sprake van een zgn. gemeenrechtelijke huur. Welke gevolgen heeft dat voor de contractuele vrijheid van huurder en verhuurder? Welke voorwaarden moet u dan wellicht aanvaarden en welke clausules laat u beter wijzigen? Hoeveel waarborg moet u in de praktijk geven en wat kunt u afspreken over de herstellingskosten? Hoe beperkt u dan de schadevergoeding die het bedrijf bij een voortijdige opzegging zal moeten betalen? Meer...

CONFLICTEN OPLOSSEN

Bemiddeling als alternatief voor lange en dure gerechtelijke procedures?

Hoge gerechtskosten, tijdrovende expertises en lang wachten op een vonnis... Om dan vast te stellen dat de tegenpartij beroep aantekent en u weer voor een paar jaar vertrokken bent! Dat kent u. Bemiddeling daarentegen is een weinig bekend, maar sneller en goedkoper alternatief om conflicten op te lossen waarbij u professioneel begeleid wordt, maar toch zélf de oplossing in handen houdt. Wat is bemiddeling precies? Wat zijn de voordelen? Hoe werkt dat en hoe begint u ermee? Wat is de duurtijd, de kostprijs en vooral, wat levert het u op? Wat is het verschil tussen bemiddeling en arbitrage? Meer...

WEBSHOP

Verkopen via internet: voldoet uw webshop wel aan alle wettelijke vereisten?

Volgens de FOD Economie leven twee op de drie websites de wettelijke spelregels niet na. Met welke wettelijke verplichtingen moet u zoal rekening houden als u via internet verkoopt? Welke informatie moet u vermelden over het bedrijf en over uw producten? Wat zijn de aandachtspunten bij het bestelproces? Uw klant beschikt bij een verkoop via internet ook over een herroepingsrecht. Wat houdt dat recht concreet in? Wie draagt de kosten? Welke informatie moet u zelf de klant over dat herroepingsrecht bezorgen en wat zijn de gevolgen als u dat niet doet? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

De aansprakelijkheid van het bedrijf contractueel uitsluiten: beperkingen?

Via een zgn. exoneratiebeding kunt u de aansprakelijkheid van het bedrijf ten opzichte van de klanten beperken of uitsluiten. Over welke mate van contractuele vrijheid beschikt u daarbij? Geldt zo’n beding ook voor verborgen gebreken? Welke beperkingen legt de wet u dan toch nog op? Zijn de regels strenger als u ook verkoopt aan consumenten? Hoe springt u dan praktisch gezien het beste om met dat onderscheid? Meer...

volmachten

Contract getekend door een onbevoegde: is het bedrijf daardoor toch gebonden?

Is het bedrijf gebonden door contracten die een collega ondertekent, hoewel hij daarvoor niet bevoegd is? Wanneer wel en wanneer niet? Kan het bedrijf dan achteraf een schadevergoeding vragen of de betrokken werknemer ontslaan? Hoe kunt u via een degelijke interne controle de kans op problemen minimaliseren? Waarom werkt u dan het best met schriftelijke (interne) volmachten? Zijn klanten en leveranciers daardoor ook gebonden? Welke maatregelen neemt u daarnaast het best nog om de belangen van het bedrijf zo goed mogelijk te beschermen? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator