Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

RECHT

Uw bedrijfswagen wordt te laat geleverd?

Als u als consument een auto bestelt, beschermt de wet u in belangrijke mate tegen prijsstijgingen of een laattijdige levering. Wat zijn de rechten van het bedrijf wanneer een bedrijfswagen of een ander voertuig zoals een bestelwagen niet op tijd geleverd wordt? Kan de verkoper van het voertuig de prijs aanpassen als de catalogusprijs van het voertuig tussen het tijdstip van de bestelling en de levering stijgt? Meer...

GARANTIE

Uw levering vertoont verborgen gebreken, wat nu?

Een b2b-klant beweert dat de goederen die het bedrijf leverde, behept zijn met verborgen gebreken. Kan de klant dan vragen dat de koop ongedaan gemaakt wordt en zijn geld van u terugvragen? Kunt u eisen dat u de goederen mag herstellen? Kan de klant bv. ook een schadevergoeding van u vorderen? Wanneer? Welke afspraken kunt u op dat vlak allemaal met de klant maken? Gelden er andere regels als de klant zicht beroept op een extra commerciële garantie die u hem gegeven heeft? Meer...

CONTRACT

Vanaf 1 januari 2023 meer mogelijkheden om een contract te (laten) ontbinden?

Welke mogelijkheden om een contract te (laten) ontbinden biedt het nieuwe verbintenissenrecht u vanaf 1 januari 2023, als een klant of leverancier zijn verplichtingen niet nakomt? Moet u steeds langs de rechtbank passeren om de ontbinding te vragen? Zijn clausules in uw overeenkomsten of algemene voorwaarden die een ontbinding voorzien nog geldig? Kunt u de ontbinding voortaan ook al vragen als het duidelijk is dat uw klant in de toekomst zijn verbintenissen niet zal kunnen nakomen? Meer...

GARANTIE

Waarop kan de klant concreet aanspraak maken als u twee jaar garantie moet geven?

We gingen in een ander artikel al in op de vraag welke garantie u vanaf 1 juni 2022 (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) moet geven als u consumptiegoederen verkoopt. Waarop heeft de klant precies recht als er een gebrek is waarvoor u een garantie moet geven? Heeft u dan het recht om het gebrek te herstellen of kan de klant een nieuw product vragen? Wie maakt die keuze? Kan de klant ook vragen dat u het product terugneemt en hem zijn aankoopprijs terugbetaalt? Wanneer kan een prijsvermindering aan de orde zijn en hoeveel moet u dan terugbetalen? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren 90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook wegens de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dat verkeerd aanpakt? Meer...

FACTUURFRAUDE

Een valse factuur betaald, wat nu?

Hoe vermijdt u dat u toch een factuur betaalt voor niet-geleverde prestaties of waarop het rekeningnummer vervalst is? Kan de leverancier dan vragen dat u ook nog eens op het correcte rekeningnummer betaalt? Wat kunt u ondernemen om uw schade te recupereren? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Hoe uw aansprakelijkheid beperken als uw klant aan consumenten verkoopt?

Hoeveel garantie moet u geven als u verkoopt aan handelaars die op hun beurt aan consumenten verkopen? Bent u dan verplicht om dezelfde garantie van twee jaar te geven die uw klant ook aan zijn klanten moet verlenen? Hoe kunt u het bedrijf beter beschermen door daarover andere contractuele afspraken te maken? Meer...

GESCHILLEN

Kan het bedrijf zelf gewoon het contract verbreken als de tegenpartij in gebreke blijft?

Veel ondernemers denken ten onrechte dat ze een contract zomaar kunnen verbreken als de tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt. Wanneer kunt u de bedrijfsleider toch adviseren om effectief tot zo’n buitengerechtelijke ontbinding over te gaan en wat zijn dan de risico’s? Waarom neemt u beter een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ op in uw contracten en algemene voorwaarden? Wanneer en hoe kunt u zich daar geldig op beroepen? Wat zijn de voorwaarden om voor de rechtbank de ontbinding van een overeenkomst te vragen? Wat zijn de praktische gevolgen van zo’n ontbinding? Kunt u daarnaast ook nog een schadevergoeding vorderen? Meer...

VRIJE MEDEDINGING

Mag het bedrijf weigeren om te verkopen aan een concurrent of een verdeler?

Wellicht heeft de bedrijfsleider weinig zin om te verkopen aan een concurrent of aan een verdeler die bv. stelselmatig onder de prijs werkt. Mag hij dan zomaar weigeren om te leveren? Wat adviseert u hem dan? Welke spelregels moet het bedrijf naleven als het de leveringen aan een bestaande klant wil stopzetten? Moet u ook blijven leveren als uw klant zijn facturen niet betaalt? Wanneer maakt het weigeren van een nieuwe klant toch ook een inbreuk uit op het mededingingsrecht? Meer...

volmachten

Contract getekend door een onbevoegde: is het bedrijf daardoor toch gebonden?

Is het bedrijf gebonden door contracten die een collega ondertekent, hoewel hij daarvoor niet bevoegd is? Wanneer wel en wanneer niet? Kan het bedrijf dan achteraf een schadevergoeding vragen of de betrokken werknemer ontslaan? Hoe kunt u via een degelijke interne controle de kans op problemen minimaliseren? Waarom werkt u dan het best met schriftelijke (interne) volmachten? Zijn klanten en leveranciers daardoor ook gebonden? Welke maatregelen neemt u daarnaast het best nog om de belangen van het bedrijf zo goed mogelijk te beschermen? Meer...

Geactualiseerd op: 18.04.2024

Meer van Indicator