Aanverwante adviezen
Zoekresultaat: 10 adviezen
BEDRIJFSWAGENS
Niet-aftrekbare autokosten en het voordeel alle aard
Wanneer auto’s van een vennootschap privé gebruikt worden, moet op een deel van de autokosten geen aftrekbeperking toegepast worden. De nieuwe Wet tot ‘vergroening’ van de mobiliteit wijzigt de regels die de fiscus ter zake al jaren hanteert op twee punten. Meer...
BEDRIJFSWAGENS
Nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens?
Zoals u weet, wil de regering het bedrijfswagenpark de volgende jaren ‘vergroenen’ door met fiscale maatregelen de aanschaf van auto’s op fossiele brandstof te ontmoedigen. Daartoe werd onlangs een voorontwerp van wet opgesteld (wetsontwerp ingediend). We geven u een overzicht van wat er op stapel staat. Meer...
BEDRIJFSWAGEN
Het fiscale belang van de CO2 -uitstoot van auto’s in 2021
De CO2 -uitstoot van bedrijfswagens is al geruime tijd fiscaal relevant. Zowel voor de aftrek van autokosten in de vennootschapsbelasting, als voor de voordelen van alle aard (VAA) als voor de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling (BIV) is een hoge CO2 -uitstoot normaal gezien fiscaal nadelig. Wat is de stand van zaken anno 2021 en welke gevolgen heeft de wijziging van de manier waarop de CO2 -uitstoot gemeten wordt voor de autofiscaliteit? Meer...
BEDRIJFSWAGENS
Autofiscaliteit: wat verandert er in 2020?
Vanaf in principe 01.01.2020 verandert de wijze waarop de beperking van autokosten berekend moet worden. Voor zgn. valse hybrides moet bovendien zowel voor de aftrekbeperking als voor het voordeel van alle aard (VAA) met een andere dan de officiële CO2 -uitstoot rekening gehouden worden. Een overzicht van de huidige en toekomstige regels en van de belangrijkste aandachtspunten en tips. Meer...
BEDRIJFSWAGENS
Nu btw bedrijfswagens herzien?
De btw op autokosten is zoals u weet slechts recupereerbaar in de mate van het beroepsgebruik. In bepaalde omstandigheden moet u die btw-aftrek dan vóór 20 april herzien. Wanneer is dat het geval? Meer...
AUTOKOSTEN
Bedrijfswagens: hoe voordeel alle aard beperken en de fiscale aftrek optimaliseren?
Waarop moeten u en uw collega’s letten bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen om het belastbaar voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden? Hoe kunt u daarnaast de verworpen uitgaven van uw wagenpark minimaliseren, nu het zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van autokosten vanaf 2020 verder beperkt? Meer...
BEDRIJFSWAGENS
Eigen bijdrage: impact op kostenaftrek?
De voorbije jaren was er reeds onzekerheid over de praktijk waarbij de ‘eigen bijdrage’ in mindering gebracht wordt van de niet-aftrekbare autokosten. Een recent vonnis lijkt die onzekerheid alleen maar te versterken. Wat doet u nu het best? Meer...
BEDRIJFSWAGENS
Tankkaartentaks: soms nu al aangeven?
Sinds 01.01.2017 is de verworpen uitgave verhoogd tot 40% van het VAA auto. In welke gevallen moet u die tankkaartentaks nu al in uw aangifte vennootschapsbelasting opnemen? Meer...
BEDRIJFSWAGENS
Bedrijfswagens nu in 2017 opnieuw meer belast
Net zoals elk jaar wordt de berekening van de CO2 -taks en het voordeel alle aard voor bedrijfswagens ook in 2017 aangepast. Wanneer is die CO2 -taks eigenlijk van toepassing en wanneer niet? Mag u voor het voordeel alle aard rekening houden met ‘saloncondities’? Daarnaast is er nu ook een nieuwe belasting op ‘tankkaarten’ en is de eigen bijdrage niet meer aftrekbaar voor de bepaling van de verworpen uitgave. Hoe werken die nieuwe maatregelen? Meer...
BedrijfSwagens
Voordeel alle aard en verworpen uitgaven: hoe vandaag fiscaal optimaliseren?
Er was recentelijk weer heel wat commotie over de fiscale behandeling van autokosten. Even zag het ernaar uit dat u het belaste voordeel alle aard (VAA) niet langer in mindering zou kunnen brengen van de niet-aftrekbare autokosten (verworpen uitgaven). Wat houdt het meest recente standpunt van de minister in? In welke mate kunt u nu de verworpen uitgaven nog verder beperken door met de effectieve privékilometers rekening te houden? Sinds 2012 moet het bedrijf bijkomend 17% van het VAA aan de verworpen uitgaven toevoegen. Ontkomt u daar deels aan door bv. het loon van de bedrijfsleider te verhogen in ruil voor een eigen bijdrage? Wat zijn dan de nadelen? Wat adviseert u vandaag het best? Meer...