Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

LOONKOSTEN

Mobiliteitsbudget: sinds 1 januari 2022 soepelere regels?

Met de introductie van het mobiliteitsbudget op 1 maart 2019 werd de afbouw of de vergroening van het bedrijfswagenpark beoogd. In de praktijk blijkt de regeling echter weinig populair. Daarom sleutelt de wetgever op diverse vlakken aan het bestaand kader. De vernieuwde regeling is wetsontwerp op grond van de wet van 25 november 2021, BS 3 december 2021 op 1 januari 2022 van kracht geworden. Wat zijn de voornaamste wijzigingen? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Einde van de mobiliteitsvergoeding: wat nu?

Het Belgische fileleed wordt al sinds jaren (deels) toegeschreven aan het gunstige fiscale stelsel voor bedrijfswagens. In die context werden twee kaders uitgewerkt om werknemers met een dergelijke bedrijfswagen aan te moedigen over te stappen op andere vervoersalternatieven voor hun woon-werkverkeer: de mobiliteitsvergoeding en het mobiliteitsbudget. Het Grondwettelijk Hof (GwH, 23.01.2020) heeft ondertussen de regeling inzake de mobiliteitsvergoeding evenwel nietig verklaard. Wat zijn de praktische implicaties hiervan? En wat met het mobiliteitsbudget? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Nu strengere CO2 -emissietests: gevolgen?

Sinds Europa een nieuwe CO2 -uitstoottest ingevoerd heeft, komt het soms voor dat er voor een bepaalde wagen meer dan één CO2 -uitstootgehalte beschikbaar is. De nieuwe WLTP-norm kan ook tot fors hogere uitstootgehaltes aanleiding geven. Welk uitstootgehalte mag u nu volgens de fiscus gebruiken om het voordeel alle aard en de fiscale aftrekbaarheid van een bedrijfswagen te berekenen? Gelden dezelfde principes ook voor de RSZ? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Mobiliteitsbudget: eindelijk goedgekeurd

Het mobiliteitsbudget geeft u en uw collega’s de mogelijkheid om uw bedrijfswagen in te ruilen voor een budget dat u naar keuze kunt besteden aan een milieuvriendelijke bedrijfswagen of aan duurzame vervoermiddelen, of zelfs cash kunt laten uitbetalen. Wie beslist over de invoering van het mobiliteitsbudget? Hoe wordt de omvang ervan bepaald? Waarvoor kunt u als werknemer uw mobiliteitsbudget zoal aanwenden? Hoe wordt u dan belast? Zijn de kosten van de verschillende alternatieven voor het bedrijf ook altijd fiscaal aftrekbaar? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Cash for cars: spelregels binnenkort versoepeld?

Recentelijk werd er door de regering een wetsontwerp ingediend (parl. st. Kamer nr. 54-3382/01) dat de voorwaarden versoepelt waarbinnen werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een mobiliteitsvergoeding. Heeft het bedrijf nu binnenkort ruimere mogelijkheden om aan u en uw collega’s een mobiliteitsvergoeding toe te kennen? Kunt u het bedrag van die vergoeding nu ook aanpassen bij een promotie? Verandert er verder nog iets aan de fiscale spelregels? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Na ‘cash for cars’ binnenkort ook een mobiliteitsbudget?

De ministerraad heeft op 16.03.2018 een politiek akkoord bereikt over het mobiliteitsbudget. Intussen is er ook een wetsvoorstel ingediend. Werknemers zullen op basis daarvan in principe in overleg met de werkgever kunnen kiezen voor een kleinere of groenere wagen in combinatie met milieuvriendelijk vervoer en/of cash. Wie komt voor dat mobiliteitsbudget in aanmerking en hoe wordt dat budget berekend? Wat zijn de fiscale gevolgen en de gevolgen op het vlak van RSZ, zowel voor het bedrijf als voor de werknemer? Welke andere aandachtspunten zijn er? We geven u alvast een voorsmaakje... Meer...

BEDRIJFSWAGENS

‘Cash for cars’: uw bedrijfswagens inruilen voor een mobiliteitsvergoeding?

Werknemers kunnen hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsvergoeding. Het wetsontwerp werd op 15.03.2018 goedgekeurd. Welke werknemers komen in aanmerking? Hoeveel bedraagt die vergoeding? Hoe wordt zij belast? Is een mobiliteitsvergoeding betalen voor het bedrijf goedkoper dan een firmawagen toekennen? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Bedrijfswagens nu in 2017 opnieuw meer belast

Net zoals elk jaar wordt de berekening van de CO2 -taks en het voordeel alle aard voor bedrijfswagens ook in 2017 aangepast. Wanneer is die CO2 -taks eigenlijk van toepassing en wanneer niet? Mag u voor het voordeel alle aard rekening houden met ‘saloncondities’? Daarnaast is er nu ook een nieuwe belasting op ‘tankkaarten’ en is de eigen bijdrage niet meer aftrekbaar voor de bepaling van de verworpen uitgave. Hoe werken die nieuwe maatregelen? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Belasting bedrijfswagens ook in 2016 hoger

Net zoals in de vorige jaren stijgt ook in 2016 het privé belastbaar voordeel alle aard en de CO2 -taks voor bedrijfswagens. Hoe wordt die stijging bepaald? Hoe berekent u vanaf nu het VAA en de CO2 -taks? Meer...

BEDRIJFSWAGEN

Hoe problemen en discussies vermijden dankzij een goede ‘car policy’?

In welke mate bepaalt de werkgever zelf vrij de regels voor het gebruik van de bedrijfswagens in een ‘car policy’? Wat zijn de voor- en nadelen van het opnemen van die car policy in het arbeidsreglement? Welke afspraken kunt u zoal maken over het privégebruik? Kunt u de wagen terugvragen als een werknemer bv. ziek is of deeltijds gaat werken? Hoeveel vrijheid geeft u uw collega’s in het kiezen van een wagen? Waarmee moet u uitkijken als een werknemer zelf opties betaalt of bijlegt om een grotere wagen te krijgen? En wie draait op voor schade aan de wagen? Wat kunt u daarover extra voorzien? Meer...

Geactualiseerd op: 01.05.2024

Meer van Indicator