Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

INTERESTEN

30% fiscale EBITDA thin-cap-regel: circulaire (2021/C/87, 05.10.2021) verduidelijkt opnieuw

Sinds 1 januari 2019 is de aftrek van interesten in principe beperkt tot 30% van de fiscale EBITDA. Als vennootschappen tot een groep behoren, moeten ze de fiscale EBITDA op basis van een ad-hocconsolidatie berekenen. Ze kunnen dan via een interestaftrekovereenkomst hun grensbedrag met elkaar delen, al dan niet tegen vergoeding. Een nieuwe circulaire verduidelijkt... Meer...

INTERESTEN

30% ebitda thin-cap-regel: boekhoudkundige verwerking financieringskostensurplus

Met ingang van aanslagjaar 2020 werd een aftrekbeperking van het financieringskostensurplus in functie van de ebitda van de vennootschap ingevoerd, weliswaar met een ‘de minimis’ van € 3 miljoen. De Commissie voor Boekhoudkundige Normen (CBN) verduidelijkt nu hoe deze nieuwe fiscale regels boekhoudkundig verwerkt moeten worden. Meer...

INTERESTEN

Ook voor u een ‘thin-cap light’-aanpak?

Onder impuls van het BEPS-actieplan van de OESO en de Europese ‘Anti Tax Avoidance’-richtlijn (ATAD) van 12 juli 2016 is er in België (wet van 25.12.2017), zoals u weet, een zgn. 30% fiscale ebitda thin-cap-regel ingevoerd. Deze kent uitwerking sinds 1 januari 2019. Deze thin-cap-regel is zeer complex, zowel conceptueel als qua toepassing. Er zijn ook bewust twee ‘light versies’ voorzien. Wanneer kunt u deze toepassen? Meer...

INTERESTEN

Groep van vennootschappen: hoe nieuwe 30% ebitda thin-cap-regel toepassen?

Voor boekjaren die starten op of na 1 januari 2019, zijn de netto-interestlasten nog slechts aftrekbaar in de mate dat ze niet hoger liggen dan 30% van de fiscale ebitda. Op 20 december 2019 verscheen het KB dat de praktische uitwerking van die nieuwe regeling moet verduidelijken. Hoe stelt u de fiscale ebitda vast en hoe verdeelt u het grensbedrag van € 3.000.000 binnen een groep van vennootschappen? Meer...

INTERESTEN

30% fiscale ebitda thin-cap-regel: hoe financieringskostensurplus berekenen?

Voor boekjaren die starten op of na 1 januari 2019, zijn de netto-interestlasten nog slechts aftrekbaar in de mate dat ze niet hoger liggen dan 30% van de fiscale ebitda. Op 20 december 2019 verscheen eindelijk het langverwachte KB dat de praktische uitwerking van die nieuwe regeling moet verduidelijken. Hoe bepaalt u op basis van dat KB het financieringskostensurplus? Meer...

INTERESTEN

Thin-cap: wanneer wordt een ‘oude lening’ nieuw?

De Belastingadministratie heeft onlangs een circulaire uitgevaardigd (Ci.RH. 2019/C/89, 14.09.2019) m.b.t. de grandfathering-regeling (of overgangsregeling) van de nieuwe 30% fiscale ebitda thin-cap-regel. Deze overgangsmaatregel is vooral nuttig om uit te maken welke interestkosten m.b.t. welke leningen onder de nieuwe 30% fiscale ebitda thin-cap-regel vallen, dan wel onder de oude 5/1-regel. Meer...

INTERESTEN

Interestaftrek nu beperkt in functie van de ebitda?

De nieuwe regels met betrekking tot de beperking van de aftrek van interesten werden met ingang van aanslagjaar 2020 aangepast (wet van 30.07.2018, BS 10.08.2018) . Wat houden die nieuwe regels concreet in? Wanneer kunt u het financieringskostensurplus overdragen naar een ander boekjaar of naar een andere groepsvennootschap? Welke leningen en welke vennootschappen blijven buiten schot? Wat gebeurt er dan met de bestaande thin-cap-regels? Meer...

INTERESTEN

Wanneer kan de fiscus de aftrek van interestkosten verwerpen?

In een vorig nummer gingen we reeds in op rechtspraak die de aftrek van interesten op leningen om dividenden te financieren verwerpt, omdat die leningen niet aangegaan zijn om belastbare inkomsten te verwerven. Welke nuance heeft het hof van beroep daar nu aan toegevoegd? Op basis van welke specifieke wettelijke bepalingen kan de fiscus daarnaast interestkosten nog verwerpen? Wat heeft de hervorming van de vennootschapsbelasting daaraan gewijzigd? Meer...

AFTREKBARE KOSTEN

Europese aftrekbeperking interesten nu definitief geregeld?

Op 21 juni 2016 bereikten de EU-lidstaten een politiek akkoord over een aangepaste versie van de ‘Anti-Tax Avoidance’-richtlijn. Vanaf welke drempel wil Europa nu concreet de aftrek van interestkosten beperken? Hoe wordt die grens berekend? Via welke uitzonderingsmaatregelen ontsnapt u mogelijk toch nog aan die aftrekbeperking? Meer...

AFTREKBARE KOSTEN

Aftrekbaarheid van interesten binnenkort beperkt tot 30% van uw ebitda?

De initiatieven op het vlak van internationale fiscaliteit volgen elkaar in ijltempo op. Gevolg gevend aan het zgn. BEPS-actieplan van de OESO heeft de Europese Commissie op 28 januari 2016 een ontwerprichtlijn bekendgemaakt die nu al bekendstaat als de Anti Tax Avoidance-richtlijn. Europa wil onder meer de fiscale aftrek van interestlasten beperken tot een percentage van de ebitda van de ontlener. Wat houden die nieuwe voorstellen concreet in? Via welke uitzonderingsmaatregelen ontsnapt u mogelijk toch aan die aftrekbeperking? Meer...

Geactualiseerd op: 06.05.2024

Meer van Indicator