Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Kan uw klant een niet-geprotesteerde factuur toch nog betwisten?

Als een b2b-klant uw factuur niet tijdig protesteert, mag u er in principe van uitgaan dat de klant die factuur ook aanvaard heeft. Wat houdt die aanvaarding precies in? Kunt u zich nog op de aanvaarding beroepen als uw factuur onregelmatigheden vertoonde? Moet de klant zijn protest ook motiveren? Binnen welke termijn moet de klant uw factuur protesteren? Welke argumenten kan uw klant nog gebruiken om een factuur die niet geprotesteerd werd later alsnog in vraag te stellen? Zijn de regels anders wanneer u ook aan particulieren levert? Meer...

OVERNAME

Uw klant verkoopt zijn handelsfonds: wat met de lopende contracten en met uw facturen?

Het handelsfonds van uw klant werd overgenomen, maar die klant heeft met u nog lopende contracten en moet wellicht ook nog openstaande facturen betalen. Neemt de overnemer die lopende contracten dan automatisch over? En wie moet de openstaande facturen betalen? Kunt u iets ondernemen tegen zo’n verkoop van een handelsfonds? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant verkoopt zijn handelszaak?

Kunt u na de overname uw openstaande facturen nog laten betalen door de klant zelf of moet u vragen dat de overnemer ze betaalt? Wat gebeurt er dan met lopende contracten? Kunt u de openstaande facturen innen als u zelf een handelszaak overneemt en hoe gaat u daarbij te werk? Meer...

CONTRACTEN

Hoe zorgt u ervoor dat u zich ook effectief op uw algemene voorwaarden kunt beroepen?

Het is vanzelfsprekend belangrijk dat u zich bij een discussie tegenover uw contractspartij op uw algemene voorwaarden kunt beroepen. Moet u bij elke transactie aan uw klant vragen om zijn akkoord met uw algemene voorwaarden te bevestigen? Volstaat het om uw algemene voorwaarden alleen maar op uw website te plaatsen? Is het voldoende dat uw klant uw factuur niet protesteert om te kunnen zeggen dat hij ook akkoord ging met uw algemene voorwaarden? Wat gebeurt er als een anderstalige klant beweert dat hij uw algemene voorwaarden niet begrijpt? Meer...

SLECHTE BETALERS

Uw buitenlandse klant betaalt niet?

Wat onderneemt u als een buitenlandse klant uw factuur niet betaalt? Welke rechtbank is dan bevoegd? Heeft een vonnis van een Belgische rechtbank in het buitenland dezelfde werking als in België? Wat als uw debiteur buiten de EU gevestigd is? Is arbitrage dan een beter alternatief? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft...

Als u een advocaat inschakelt of naar de rechtbank stapt, overkomt het u wellicht ook regelmatig dat de klant dan beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft. Hoe zorgt u ervoor dat u te allen tijde kunt bewijzen dat u die factuur wel degelijk verstuurd heeft? Kunt u gegevens uit uw eigen boekhouding gebruiken om dat bewijs te leveren? Hoe kunt u dat bewijs via een vermelding in uw algemene voorwaarden gemakkelijker maken? Waar moet u mee opletten als u de factuur dan opnieuw opstuurt? Meer...

INCASSO FACTUREN

Bewarend beslag: een middel om uw facturen sneller betaald te krijgen?

Er wordt weleens gezegd dat u beter veel agressiever optreedt tegen slechte betalers en dat u het best veel sneller bewarend beslag legt of tot een derdenbeslag overgaat. Hoe kunt u bewarend beslag leggen en welke spelregels moet u daarbij naleven? Bent u er dan zeker van dat u uiteindelijk ook betaald zal worden? Een derdenbeslag, bv. op de klantenvorderingen of de bankrekening van uw klant, kan zonder tussenkomst van de beslagrechter. Heeft u daarmee dan een efficiënt drukkingsmiddel in handen? Kunt u daar ook zomaar toe overgaan of moet u toch oppassen? Meer...

FACTUREN PROTESTEREN

Vijf spelregels om facturen correct te protesteren

We hoeven u natuurlijk niet meer te wijzen op het belang van het tijdig protesteren van facturen, maar toch zijn er daarbij een aantal valkuilen waarmee u beter kunt uitkijken. Waarom protesteert u bv. het beste ook de algemene voorwaarden van uw leverancier? Wat kunt u achteraf nog doen als u eerst de factuur alleen mondeling protesteerde? Waarom wacht u het beste niet op de factuur als een leverancier de overeengekomen prestatie niet correct uitvoerde? Wat doet u dan wel meteen? En wat doet u als u slechts een gedeelte van de factuur betwist, bv. omdat de prijs hoger ligt dan wat u overeengekomen was? Meer...

INCASSO FACTUREN

Zegt de klant terecht dat uw factuur nu verjaard is?

Heel wat mensen denken ten onrechte dat facturen al na een jaar verjaren. In welke specifieke omstandigheden is dat effectief het geval? Wat is de normale verjaringstermijn voor een factuur? Hoe kunt u die verjaring dan nog stuiten (‘tegenhouden’)? Waarom wacht u toch het best niet te lang vooraleer u maatregelen neemt om uw facturen te innen? Meer...

FACTUREN INNEN

Uw leverancier betalen door zijn facturen te compenseren met uw vorderingen?

Mag u een vordering die u op een klant of leverancier heeft altijd zomaar compenseren met de bedragen die u nog aan hem verschuldigd bent? Moet u dan bepaalde formaliteiten naleven? En zijn er aan die compensatie ook bepaalde voorwaarden verbonden? Hoe pakt u de zaak het best aan als de tegenpartij uw vordering betwist? Is compensatie ook nog mogelijk als uw klant of leverancier intussen failliet ging? Mag u ook nog compenseren als uw klant met een factoringmaatschappij in zee gaat? Wanneer wel en wanneer niet? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator