Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 9 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BEDRIJFSWAGENS

Welke fiscale regels voor elektrische auto’s en laadpalen in 2022?

De recent goedgekeurde wet tot vergroening van de mobiliteit bevat niet enkel negatieve maatregelen voor auto’s die volledig of gedeeltelijk op fossiele brandstof rijden. Ook de kosten van elektrische auto’s zullen minder aftrekbaar worden, maar wel pas vanaf 2027. Tot dan blijven de huidige regels gelden. We zetten die voor u nog eens uiteen, en lichten ook toe welke fiscale stimulus de ‘vergroeningswet’ bevat voor publiek toegankelijke laadpalen. Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Autofiscaliteit: wat verandert er in 2020?

Vanaf in principe 01.01.2020 verandert de wijze waarop de beperking van autokosten berekend moet worden. Voor zgn. valse hybrides moet bovendien zowel voor de aftrekbeperking als voor het voordeel van alle aard (VAA) met een andere dan de officiële CO2 -uitstoot rekening gehouden worden. Een overzicht van de huidige en toekomstige regels en van de belangrijkste aandachtspunten en tips. Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Nu strengere CO2 -emissietests: gevolgen?

Sinds Europa een nieuwe CO2 -uitstoottest ingevoerd heeft, komt het soms voor dat er voor een bepaalde wagen meer dan één CO2 -uitstootgehalte beschikbaar is. De nieuwe WLTP-norm kan ook tot fors hogere uitstootgehaltes aanleiding geven. Welk uitstootgehalte mag u nu volgens de fiscus gebruiken om het voordeel alle aard en de fiscale aftrekbaarheid van een bedrijfswagen te berekenen? Gelden dezelfde principes ook voor de RSZ? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

Na ‘cash for cars’ binnenkort ook een mobiliteitsbudget?

De ministerraad heeft op 16.03.2018 een politiek akkoord bereikt over het mobiliteitsbudget. Intussen is er ook een wetsvoorstel ingediend. Werknemers zullen op basis daarvan in principe in overleg met de werkgever kunnen kiezen voor een kleinere of groenere wagen in combinatie met milieuvriendelijk vervoer en/of cash. Wie komt voor dat mobiliteitsbudget in aanmerking en hoe wordt dat budget berekend? Wat zijn de fiscale gevolgen en de gevolgen op het vlak van RSZ, zowel voor het bedrijf als voor de werknemer? Welke andere aandachtspunten zijn er? We geven u alvast een voorsmaakje... Meer...

AUTOKOSTEN

Overgangsregeling ‘fakehybrides’ bij leasing?

Vanaf aanslagjaar 2021 gelden er strengere regels voor ‘fakehybrides’. Er is echter een overgangsregeling. Geldt die regeling ook als u de wagen vóór 01.01.2018 geleased heeft? Meer...

AUTOKOSTEN

Bedrijfswagens: hoe voordeel alle aard beperken en de fiscale aftrek optimaliseren?

Waarop moeten u en uw collega’s letten bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen om het belastbaar voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden? Hoe kunt u daarnaast de verworpen uitgaven van uw wagenpark minimaliseren, nu het zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van autokosten vanaf 2020 verder beperkt? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Berekening CO2 -taks en VAA aangepast

Net zoals elk jaar zijn de formules voor de berekening van het voordeel alle aard en de CO2 -taks aangepast. Wanneer is de CO2 -taks eigenlijk van toepassing? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Bedrijfswagens nu in 2017 opnieuw meer belast

Net zoals elk jaar wordt de berekening van de CO2 -taks en het voordeel alle aard voor bedrijfswagens ook in 2017 aangepast. Wanneer is die CO2 -taks eigenlijk van toepassing en wanneer niet? Mag u voor het voordeel alle aard rekening houden met ‘saloncondities’? Daarnaast is er nu ook een nieuwe belasting op ‘tankkaarten’ en is de eigen bijdrage niet meer aftrekbaar voor de bepaling van de verworpen uitgave. Hoe werken die nieuwe maatregelen? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Belasting bedrijfswagens ook in 2016 hoger

Net zoals in de vorige jaren stijgt ook in 2016 het privé belastbaar voordeel alle aard en de CO2 -taks voor bedrijfswagens. Hoe wordt die stijging bepaald? Hoe berekent u vanaf nu het VAA en de CO2 -taks? Meer...

Geactualiseerd op: 01.05.2024

Meer van Indicator