Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 8 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren 90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook wegens de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dat verkeerd aanpakt? Meer...

ALARMBELPROCEDURE

Hervorming vennootschapsrecht: vernieuwde alarmbelprocedure in de bv

Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) blijft, wat de alarmbelprocedure in een nv betreft, zo goed als ongewijzigd. In de bv (de vroegere bvba) verandert de alarmbelprocedure wel drastisch, voornamelijk ingevolge het wegvallen van het kapitaalbegrip. Welke wijzigingen zijn concreet van belang? Wanneer moet u de alarmbelprocedure nu toepassen? Hoe verloopt de procedure dan? Wat is de sanctie op het niet-toepassen van die procedure? Meer...

INSOLVENTIE

Nieuwe insolventiewetgeving: wat moet u daarover zoal weten?

Op 1 mei 2018 is de nieuwe insolventiewetgeving in werking getreden. Wat zijn daarin de belangrijkste nieuwigheden voor de praktijk? Wat verandert er voor bestuurders en vrije beroepen? Bent u als schuldeiser nu beter beschermd als uw klant in WCO gaat? Kan een gefailleerde nu achteraf gemakkelijker met een schone lei starten? Meer...

ALGEMENE VERGADERING

Weldra jaarvergadering: aandachtspunten?

Naar aanleiding van de jaarvergadering ontstaan er weleens vaker discussies. Mag de vergadering beslissen over punten die niet op de agenda staan of een aandeelhouder via Skype laten deelnemen? Wat is de precieze draagwijdte van een kwijting? Welke misschien onverwachte gevolgen heeft de goedkeuring van de jaarrekening voor de aandeelhouders? Meer...

GESCHILLEN

Kan het bedrijf zelf gewoon het contract verbreken als de tegenpartij in gebreke blijft?

Veel ondernemers denken ten onrechte dat ze een contract zomaar kunnen verbreken als de tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt. Wanneer kunt u de bedrijfsleider toch adviseren om effectief tot zo’n buitengerechtelijke ontbinding over te gaan en wat zijn dan de risico’s? Waarom neemt u beter een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ op in uw contracten en algemene voorwaarden? Wanneer en hoe kunt u zich daar geldig op beroepen? Wat zijn de voorwaarden om voor de rechtbank de ontbinding van een overeenkomst te vragen? Wat zijn de praktische gevolgen van zo’n ontbinding? Kunt u daarnaast ook nog een schadevergoeding vorderen? Meer...

ALARMBELPROCEDURE

Alarmbelprocedure: veel meer dan een formaliteit!

Als bij het opmaken van de jaarrekening blijkt dat het eigen vermogen gezakt is beneden de helft van het maatschappelijk kapitaal, moet het bestuur de alarmbelprocedure toepassen. Wat houdt die procedure concreet in? Als het bestuur dan beslist de activiteiten voort te zetten, moet het een herstelplan voorleggen. Die vraag komt dan wellicht bij u terecht. Hoe pakt u dat dan het beste aan? Meer...

INCASSO FACTUREN

Laattijdige neerlegging jaarrekening en faillissement: bestuurdersaansprakelijkheid?

Als een klant failliet gaat, doet u er goed aan na te kijken of u geen verhaal heeft tegen de bestuurders van die klant. Kunt u de aansprakelijkheid van de bestuurders van uw klant inroepen als die klant zijn jaarrekening laattijdig neergelegd heeft? Heeft u ook een verhaal als de ‘alarmbelprocedure’ niet nageleefd is of bij andere inbreuken op het Wetboek Vennootschappen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Mijn klant is gestopt en ik moet nog een betaling ontvangen: wat nu?

Het komt wel vaker voor dat u nog openstaande facturen heeft op een klant en dan ergens verneemt dat die klant zijn zaak stopgezet heeft. Wat kunt u dan nog ondernemen? Maakt het bij een vrijwillige stopzetting een verschil of uw klant een vennootschap is of een natuurlijke persoon? Wanneer kunt u uw klant dan toch nog dagvaarden in faillissement? Wat is een deficitaire vereffening? Heeft u dan mogelijk nog een verhaal tegen de vereffenaar of tegen de bestuurders? Wanneer wel en wanneer niet? En wat kunt u nog doen als uw klant verplicht is zijn activiteiten stop te zetten omwille van een faillissement of een gedwongen vereffening? Wie zijn dan bevoorrechte schuldeisers? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator