Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

CONTRACTEN

Een forfaitaire schadevergoeding (‘liquidated damages’) voorzien in uw contracten?

(Financiële) schade bewijzen, zoals winstderving of schade ingevolge vertraging bij de uitvoering van een overeenkomst, is vaak moeilijk en omslachtig. U doet er dus goed aan om in uw contracten te werken met zgn. liquidated damages, naar Belgisch recht ‘(forfaitaire) schadebedingen’ genoemd. Wat houdt zo’n clausule in? In welke situaties is zo’n clausule nuttig? Kunt u zomaar om het even welk bedrag als forfaitaire schadevergoeding opnemen? En wat is een strafbeding? Wat zijn de gevolgen als de rechtbank uw schadebeding voor een strafbeding aanziet? Meer...

CONTRACTEN

Een geheimhoudingsbeding in uw contract opnemen?

In b2b-overeenkomsten wordt wel eens een geheimhoudingsbeding opgenomen. Waarom kan het zinvol zijn om een dergelijke clausule in te lassen? Wat kunt u daarin zoal afspreken? Blijft die clausule ook gelden als de overeenkomst eindigt? Wat zei het Hof van Cassatie daarover recentelijk? Wat kunt u ondernemen als de tegenpartij haar geheimhoudingsplicht niet naleeft? Kunt u ook rekenen op geheimhouding als er geen geheimhoudingsbeding in de overeenkomst staat? Hebben uw collega’s als medewerkers van het bedrijf ook een geheimhoudingsplicht? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren 90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook wegens de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dat verkeerd aanpakt? Meer...

GESCHILLEN

Problemen met de levering: hoe reageren?

Bij een levering tekenen uw collega’s vaak de leveringbon af, zonder er verder bij stil te staan. Heeft u dan achteraf toch nog verhaal? Welke controles bouwt u toch het best in? Hoe gaat u te werk als de producten ingepakt zijn of zich op een pallet bevinden? Wat zijn uw rechten tegenover de leverancier als er een probleem is? Waarom zijn ook de algemene voorwaarden van belang? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel bedrijven vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Slechte betalers: welke interesten en schadevergoeding mag u vragen?

De energie die kruipt in het incasso van slechte betalers is niet te onderschatten. Welke contractuele drukkingsmiddelen heeft u om een klant ertoe aan te sporen vlot te betalen? Kunt u bij laattijdige betaling een schadevergoeding vragen? Welke vrijheid heeft u om het bedrag daarvan te betalen? Vanaf wanneer kunt u interest vragen en hoeveel bedragen de maxima vandaag? Wat zijn de specifieke regels als u ook aan consumenten verkoopt? Hoe zorgt u ervoor dat uw klant zich niet verschuilt achter het feit dat hij uw algemene voorwaarden niet kende? En waarom vraagt u uw schadebeding het best al bij de eerste aanmaning op? Meer...

FACTUREN INNEN

Uw leverancier betalen door zijn facturen te compenseren met uw vorderingen?

Mag u een vordering die u op een klant of leverancier heeft altijd zomaar compenseren met de bedragen die u nog aan hem verschuldigd bent? Moet u dan bepaalde formaliteiten naleven? En zijn er aan die compensatie ook bepaalde voorwaarden verbonden? Hoe pakt u de zaak het best aan als de tegenpartij uw vordering betwist? Is compensatie ook nog mogelijk als uw klant of leverancier intussen failliet ging? Mag u ook nog compenseren als uw klant met een factoringmaatschappij in zee gaat? Wanneer wel en wanneer niet? Meer...

NIET-CONCURRENTIEBEDING

Ongeldige niet-concurrentiebedingen: Cassatie zwakt nietigheidssanctie nu af

In een baanbrekend arrest van 23 januari 2015 maakte Cassatie komaf met de automatische en integrale vernietiging van niet-concurrentiebedingen die als ongeldig beschouwd worden. Cassatie heeft nu beslist dat de rechter met een ‘matigingsbeding’ rekening moet houden en het concurrentiebeding niet langer zonder meer kan vernietigen. Wat doet u dan vanaf nu zeker het best als u in een overeenkomst een niet-concurrentiebeding opneemt? Waarom kunt u aan zo’n niet-concurrentiebeding het best ook een forfaitaire schadevergoeding koppelen? Is zo’n clausule altijd geldig? Meer...

SLECHTE BETALERS

Wanneer mag u stoppen met leveren of werken als uw klant niet betaalt?

Mag u de ‘exceptie van niet-uitvoering’ inroepen om te weigeren om verder te werken of te leveren als een voorschotfactuur of een tussentijdse factuur onbetaald blijft? Wat zijn dan de voorwaarden en de spelregels? Moet u ook bepaalde formaliteiten naleven? En is dat anders als de onbetaalde factuur betrekking heeft op een vorig contract of een vorige levering? Bent u daarna nog verplicht verder te werken of te leveren, als de klant de factuur uiteindelijk toch betaalt? Geldt die exceptie ook als u geconfronteerd wordt met een faillissement of een derdenbeslag? Meer...

PRECONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID

Onderhandelingen stopzetten: hoe aansprakelijkheid vermijden?

In de regel mag u contracten sluiten met wie u wilt en wanneer u wilt. Toch kunt u na het afbreken van onderhandelingen, bv. over een overname of een groot contract, soms door de tegenpartij aangesproken worden omwille van uw ‘precontractuele aansprakelijkheid’. Wat houdt die precontractuele aansprakelijkheid precies in? Wanneer kunt u toch aansprakelijk zijn? Wat zijn daarvan de gevolgen? Hoe wordt een eventuele schadevergoeding dan bepaald? Welke situaties kunt u het best vermijden om er zeker van te zijn dat er na het afbreken van de onderhandelingen geen discussie ontstaat? Meer...

Geactualiseerd op: 23.04.2024

Meer van Indicator