Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 7 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BEDRIJFSWAGENS

Autofiscaliteit: wat verandert er in 2020?

Vanaf in principe 01.01.2020 verandert de wijze waarop de beperking van autokosten berekend moet worden. Voor zgn. valse hybrides moet bovendien zowel voor de aftrekbeperking als voor het voordeel van alle aard (VAA) met een andere dan de officiële CO2 -uitstoot rekening gehouden worden. Een overzicht van de huidige en toekomstige regels en van de belangrijkste aandachtspunten en tips. Meer...

AANGIFTE

Verworpen autokosten en voordelen alle aard: hoe nu het best aangeven?

Zoals u weet, zijn autokosten slechts beperkt aftrekbaar en moet u dus een deel aangeven als verworpen uitgaven (VU). Aan de andere kant wordt de gebruiker privé belast op een voordeel alle aard (VAA). VAA zijn in principe echter wel volledig aftrekbaar. Hoe moet u die fiscale regels binnenkort bij het opmaken van uw aangifte combineren? Mag u de te beperken autokosten verminderen met het VAA of met het deel van de kosten dat betrekking heeft op het privégebruik? Is dat anders als de gebruiker een eigen bijdrage betaalt? Meer...

AUTOKOSTEN

Bedrijfswagens: hoe voordeel alle aard beperken en de fiscale aftrek optimaliseren?

Waarop moeten u en uw collega’s letten bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen om het belastbaar voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden? Hoe kunt u daarnaast de verworpen uitgaven van uw wagenpark minimaliseren, nu het zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van autokosten vanaf 2020 verder beperkt? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Eigen bijdrage: impact op kostenaftrek?

De voorbije jaren was er reeds onzekerheid over de praktijk waarbij de ‘eigen bijdrage’ in mindering gebracht wordt van de niet-aftrekbare autokosten. Een recent vonnis lijkt die onzekerheid alleen maar te versterken. Wat doet u nu het best? Meer...

AANGIFTE

Uw aangifte vennootschapsbelasting voorbereiden: aandachtspunten?

De wijzigingen in de aangifte vennootschapsbelasting zijn beperkt. Toch zijn enkele wetswijzigingen die eind 2016 werden goedgekeurd van belang als de vennootschap een gebroken boekjaar heeft. Hoe optimaliseert u daarnaast uw notionele interestaftrek als u tijdens een controle op verdoken reserves belast werd? Hoe vult u de rubriek uitgekeerde dividenden correct in, bv. als u ‘overdreven’ interesten betaald heeft, eigen aandelen ingekocht heeft of vastgeklikte reserves uitgekeerd heeft? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Bedrijfswagens nu in 2017 opnieuw meer belast

Net zoals elk jaar wordt de berekening van de CO2 -taks en het voordeel alle aard voor bedrijfswagens ook in 2017 aangepast. Wanneer is die CO2 -taks eigenlijk van toepassing en wanneer niet? Mag u voor het voordeel alle aard rekening houden met ‘saloncondities’? Daarnaast is er nu ook een nieuwe belasting op ‘tankkaarten’ en is de eigen bijdrage niet meer aftrekbaar voor de bepaling van de verworpen uitgave. Hoe werken die nieuwe maatregelen? Meer...

BedrijfSwagens

Voordeel alle aard en verworpen uitgaven: hoe vandaag fiscaal optimaliseren?

Er was recentelijk weer heel wat commotie over de fiscale behandeling van autokosten. Even zag het ernaar uit dat u het belaste voordeel alle aard (VAA) niet langer in mindering zou kunnen brengen van de niet-aftrekbare autokosten (verworpen uitgaven). Wat houdt het meest recente standpunt van de minister in? In welke mate kunt u nu de verworpen uitgaven nog verder beperken door met de effectieve privékilometers rekening te houden? Sinds 2012 moet het bedrijf bijkomend 17% van het VAA aan de verworpen uitgaven toevoegen. Ontkomt u daar deels aan door bv. het loon van de bedrijfsleider te verhogen in ruil voor een eigen bijdrage? Wat zijn dan de nadelen? Wat adviseert u vandaag het best? Meer...

Geactualiseerd op: 23.04.2024

Meer van Indicator