Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BEDRIJFSWAGENS

Autofiscaliteit: wat verandert er in 2020?

Vanaf in principe 01.01.2020 verandert de wijze waarop de beperking van autokosten berekend moet worden. Voor zgn. valse hybrides moet bovendien zowel voor de aftrekbeperking als voor het voordeel van alle aard (VAA) met een andere dan de officiële CO2 -uitstoot rekening gehouden worden. Een overzicht van de huidige en toekomstige regels en van de belangrijkste aandachtspunten en tips. Meer...

AANGIFTE

Verworpen autokosten en voordelen alle aard: hoe nu het best aangeven?

Zoals u weet, zijn autokosten slechts beperkt aftrekbaar en moet u dus een deel aangeven als verworpen uitgaven (VU). Aan de andere kant wordt de gebruiker privé belast op een voordeel alle aard (VAA). VAA zijn in principe echter wel volledig aftrekbaar. Hoe moet u die fiscale regels binnenkort bij het opmaken van uw aangifte combineren? Mag u de te beperken autokosten verminderen met het VAA of met het deel van de kosten dat betrekking heeft op het privégebruik? Is dat anders als de gebruiker een eigen bijdrage betaalt? Meer...

VOORDEEL ALLE AARD

Nu lager VAA voor uw bedrijfswagens

Omdat de gemiddelde CO2 -uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens in 2018 steeg met 2 gram, daalt nu het voordeel alle aard (VAA) auto. Hoe zit de vork precies in de steel? Meer...

AUTOKOSTEN

Bedrijfswagens: hoe voordeel alle aard beperken en de fiscale aftrek optimaliseren?

Waarop moeten u en uw collega’s letten bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen om het belastbaar voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden? Hoe kunt u daarnaast de verworpen uitgaven van uw wagenpark minimaliseren, nu het zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van autokosten vanaf 2020 verder beperkt? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Berekening CO2 -taks en VAA aangepast

Net zoals elk jaar zijn de formules voor de berekening van het voordeel alle aard en de CO2 -taks aangepast. Wanneer is de CO2 -taks eigenlijk van toepassing? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Eigen bijdrage: impact op kostenaftrek?

De voorbije jaren was er reeds onzekerheid over de praktijk waarbij de ‘eigen bijdrage’ in mindering gebracht wordt van de niet-aftrekbare autokosten. Een recent vonnis lijkt die onzekerheid alleen maar te versterken. Wat doet u nu het best? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Tankkaartentaks: soms nu al aangeven?

Sinds 01.01.2017 is de verworpen uitgave verhoogd tot 40% van het VAA auto. In welke gevallen moet u die tankkaartentaks nu al in uw aangifte vennootschapsbelasting opnemen? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Belasting bedrijfswagens ook in 2016 hoger

Net zoals in de vorige jaren stijgt ook in 2016 het privé belastbaar voordeel alle aard en de CO2 -taks voor bedrijfswagens. Hoe wordt die stijging bepaald? Hoe berekent u vanaf nu het VAA en de CO2 -taks? Meer...

Voordeel alle aard auto

Voordeel gratis auto nu hoger of lager?

De referentie-CO2 -uitstoot voor 2015 is lager dan die voor 2014. Wordt u dan dit jaar ook op een hoger voordeel gratis auto belast of toch niet? Welke andere factoren beïnvloeden het voordeel? Hoe berekent u de precieze kosten voor 2015? Meer...

bedrijfswagen

Een tankkaart als opslag voor 2015?

Als een aantal collega’s nog geen tankkaart bij hun bedrijfswagen hebben, dan is het om fiscale redenen voordelig hen toch zo’n tankkaart te geven en hen te vragen de kosten van de tankbeurten terug te betalen. Zo stijgt hun nettoloon zonder meerkosten voor het bedrijf. Het bedrijf zelf bespaart ook nog een stukje belastingen. Hoe werkt dat precies? Meer...

Geactualiseerd op: 29.04.2024

Meer van Indicator