Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

GARANTIE

Uw levering vertoont verborgen gebreken, wat nu?

Een b2b-klant beweert dat de goederen die het bedrijf leverde, behept zijn met verborgen gebreken. Kan de klant dan vragen dat de koop ongedaan gemaakt wordt en zijn geld van u terugvragen? Kunt u eisen dat u de goederen mag herstellen? Kan de klant bv. ook een schadevergoeding van u vorderen? Wanneer? Welke afspraken kunt u op dat vlak allemaal met de klant maken? Gelden er andere regels als de klant zicht beroept op een extra commerciële garantie die u hem gegeven heeft? Meer...

GARANTIE

Waarop kan de klant concreet aanspraak maken als u twee jaar garantie moet geven?

We gingen in een ander artikel al in op de vraag welke garantie u vanaf 1 juni 2022 (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) moet geven als u consumptiegoederen verkoopt. Waarop heeft de klant precies recht als er een gebrek is waarvoor u een garantie moet geven? Heeft u dan het recht om het gebrek te herstellen of kan de klant een nieuw product vragen? Wie maakt die keuze? Kan de klant ook vragen dat u het product terugneemt en hem zijn aankoopprijs terugbetaalt? Wanneer kan een prijsvermindering aan de orde zijn en hoeveel moet u dan terugbetalen? Meer...

CONTRACTEN

Een niet-afwervingsbeding in uw contracten?

Veel ondernemingen nemen een niet-afwervingsbeding op in hun overeenkomsten met freelancers, onderaannemers, klanten of leveranciers. Wat houdt een dergelijk beding in? Is een niet-afwervingsbeding ook altijd geldig? Hoe formuleert u de clausule het best? Kunt u ook zonder zo’n beding nog iets ondernemen bij een afwerving van uw personeel of cliënteel? Wat kunt u doen als er dan toch een inbreuk plaatsvindt? Waarom neemt u maar beter een forfaitaire schadevergoeding op in de overeenkomst? Meer...

CONTRACTEN

Uw klant annuleert het contract: heeft u recht op een schadevergoeding?

Als uw klant een contract annuleert of een wanprestatie begaat, dan kunt u vaak een schadevergoeding vragen. Kunt u in de overeenkomst of in uw algemene voorwaarden meteen afspreken welke schadevergoeding de klant u dan verschuldigd is? Kan de rechtbank die vergoeding verminderen als ze overdreven is? Geldt dat ook als er geen sprake is van een schadebeding, maar van een opzegbeding? Wat moet u weten over het verschil daartussen? Meer...

COMMERCIËLE RELATIES

Nieuwe regels misbruik economische afhankelijkheid en oneerlijke marktpraktijken

De wet van 4 april 2019 wijzigde het Wetboek van Economisch Recht op het vlak van misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen. Wanneer bent u als onderneming ‘economisch afhankelijk’? Wat zijn ‘oneerlijke marktpraktijken’? En hoe kunnen misbruik en overtredingen aangepakt worden? Meer...

GESCHILLEN

Problemen met de levering: hoe reageren?

Bij een levering tekenen uw collega’s vaak de leveringbon af, zonder er verder bij stil te staan. Heeft u dan achteraf toch nog verhaal? Welke controles bouwt u toch het best in? Hoe gaat u te werk als de producten ingepakt zijn of zich op een pallet bevinden? Wat zijn uw rechten tegenover de leverancier als er een probleem is? Waarom zijn ook de algemene voorwaarden van belang? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Hoe uw aansprakelijkheid beperken als uw klant aan consumenten verkoopt?

Hoeveel garantie moet u geven als u verkoopt aan handelaars die op hun beurt aan consumenten verkopen? Bent u dan verplicht om dezelfde garantie van twee jaar te geven die uw klant ook aan zijn klanten moet verlenen? Hoe kunt u het bedrijf beter beschermen door daarover andere contractuele afspraken te maken? Meer...

SLECHTE BETALERS

Pandwet: opnieuw uitgesteld én aangepast...

Welke belangrijke aanpassingen werden er nu aangebracht aan de nieuwe Pandwet? Hoe zorgt u nu voor een correcte clausule van eigendomsvoorbehoud? Moet u dat eigendomsvoorbehoud ook laten registreren? En wat zegt de nieuwe wet over uw retentierecht? Meer...

RECLAME

Vergelijkende reclame maken: welke regels moet u naleven?

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is vergelijkende reclame in België wel degelijk toegelaten. Wat zijn dan de voorwaarden en de spelregels die u moet naleven? Wat kunt u doen als een concurrent met zijn reclame op oneerlijke wijze de belangen van het bedrijf schaadt? Meer...

WEBSHOP

Verkopen via internet: voldoet uw webshop wel aan alle wettelijke vereisten?

Volgens de FOD Economie leven twee op de drie websites de wettelijke spelregels niet na. Met welke wettelijke verplichtingen moet u zoal rekening houden als u via internet verkoopt? Welke informatie moet u vermelden over het bedrijf en over uw producten? Wat zijn de aandachtspunten bij het bestelproces? Uw klant beschikt bij een verkoop via internet ook over een herroepingsrecht. Wat houdt dat recht concreet in? Wie draagt de kosten? Welke informatie moet u zelf de klant over dat herroepingsrecht bezorgen en wat zijn de gevolgen als u dat niet doet? Meer...

Geactualiseerd op: 18.04.2024

Meer van Indicator