Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Hoe raakt u aan uw geld nadat u tegen uw slechte betalers een vonnis verkregen heeft?

Hoe pakt u de zaken het best aan nadat u tegen een slechte betaler een vonnis verkregen heeft? Kan de gerechtsdeurwaarder bij het betekenen van een bevel tot betaling een afbetalingsplan goedkeuren? Op welke goederen van de klant kunt u beslag laten leggen? Wat zijn daarbij de aandachtspunten? Is het van belang of uw klant al dan niet beroep aantekent tegen het vonnis in eerste aanleg? Kunt u meer druk zetten door uw klant te dagvaarden in faling? Waarom is zo’n dagvaarding in faling voor u niet altijd zonder risico? Meer...

SLECHTE BETALERS

Gerechtelijke reorganisatie: hoe de schuldenaar het vuur aan de schenen leggen?

Elke onderneming krijgt er vroeg of laat mee te maken: een van uw klanten zit in financiële moeilijkheden en start een procedure gerechtelijke reorganisatie. Wat houdt zo’n procedure in? Welke vormen kan zo’n procedure aannemen? Hoe behartigt u optimaal uw belangen als schuldeiser/leverancier? En welke stappen kunt u desgewenst ondernemen om het uw schuldenaar lastig te maken? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren 90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook wegens de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dat verkeerd aanpakt? Meer...

PROCEDURE

Betalen voor de advocaat van de tegenpartij?

Als het bedrijf een rechtszaak verliest, dan riskeert u een forfaitaire schadevergoeding te moeten betalen aan de tegenpartij. Hoeveel bedraagt die vergoeding en wanneer is ze precies verschuldigd? Wat heeft een recent KB (KB van 29.03.2019, BS 10.04.2019) daaraan veranderd? Meer...

SLECHTE BETALERS

Discussie over uw facturen: wanneer een provisie vragen?

Sommige klanten grijpen de kleinste discussies aan om uw facturen niet te betalen. Kunt u de rechtbank dan vragen om u alvast een provisie toe te kennen? Kunt u dat vonnis dan onmiddellijk uitvoeren? Wat gebeurt er dan als uw klant u uiteindelijk toch minder verschuldigd is? Waarom doet u er zelf als klant vaak goed aan om alvast het niet-betwiste gedeelte te betalen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u uw facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger invorderen?

Sinds 1 juli 2016 (KB 16.06.2016, BS 22.06.2016) kunt u een niet-betwiste vordering eenvoudig innen via een deurwaarder. Hoe verloopt zo’n invordering dan precies? Moet u daarvoor dan geen beroep meer doen op uw advocaat? Hoe kan uw klant reageren als hij zo’n aanmaning ontvangt? En wat kunt u zelf doen wanneer u als klant met een dergelijke invordering geconfronteerd wordt? En ten slotte, wordt het innen van facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger? Meer...

INCASSO FACTUREN

Hoe vanaf nu sneller uw geld krijgen van slechte betalers?

In de zgn. Potpourriwet I (wet van 19.10.2015) werden een aantal maatregelen opgenomen die u moeten toelaten om de openstaande vorderingen van het bedrijf voortaan sneller te innen. Wat moet u daarover weten? Sinds 1 november 2015 is een vonnis in de regel bij voorraad uitvoerbaar. Kunt u vanaf nu dan altijd onmiddellijk het vonnis uitvoeren en uw facturen invorderen, zelfs als de klant in beroep gaat? Welke maatregelen kunt u dan sowieso treffen en voor welke pleegt u toch het best vooraf grondig overleg met uw advocaat? Waarom? Binnenkort kunt u een onbetwiste schuldvordering ook eenvoudig rechtstreeks via een gerechtsdeurwaarder innen. Wat zijn dan de regels en de beperkingen? Meer...

CONFLICTEN OPLOSSEN

Hoe correct een dading opstellen?

Met een dading kunt u een geschil tussen twee of meer partijen op een minnelijke wijze beëindigen. Wat zijn dan de aandachtspunten bij het opstellen van die dading? Wat is het belang van het doen van wederzijdse toegevingen en hoeveel speelruimte heeft u daarbij? En wat doet u als de tegenpartij uiteindelijk de gemaakte afspraken toch niet naleeft? Meer...

incasso

Slechte betalers: nu zeker meteen een advocaat inschakelen?

Het komt steeds vaker voor dat klanten na herhaalde aanmaning en zelfs na een aangetekende ingebrekestelling nog steeds niet tot betaling overgaan. Waar kan u dan het best terecht om uw factuur efficiënt te laten innen? Welke rol kan een incassobureau daarbij spelen? Waarover maakt u het best goede afspraken voor u met zo’n bureau in zee gaat? Kunt u ook bij een deurwaarder terecht? Wat kan die zoal voor u doen? Veel bedrijven aarzelen ten onrechte om een dossier door te geven aan een advocaat. Welke afspraken kunt u maken over diens vergoeding? Waarom is dat vandaag nog eenvoudiger? Meer...

gerechtelijke reorganisatie

De klant zit in een WCO: hoe aanpakken?

Het gebeurt steeds vaker dat ondernemingen te maken krijgen met een klant die ‘in WCO’ zit. Wat houdt zo’n gerechtelijke reorganisatie precies in? Heeft het zin om dan toch nog een vonnis te vragen tegen een klant die nog facturen openstaan heeft? Waarom is het nuttig om inzage te nemen van het WCO-dossier? Is een vrijwillige tussenkomst in de procedure zinvol? Wat doet u als u onregelmatigheden vaststelt? En wanneer kunt u de rechtbank vragen om de bescherming in te trekken? Mag het bedrijf zomaar de leveringen stopzetten eens een klant een WCO heeft? Wat doet u dan beter wel? Wat doet u als de klant uiteindelijk toch failliet gaat? Waarmee moet u rekening houden als u een eigendomsvoorbehoud kunt inroepen? Meer...

Geactualiseerd op: 20.05.2024

Meer van Indicator