Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Kan uw klant een niet-geprotesteerde factuur toch nog betwisten?

Als een b2b-klant uw factuur niet tijdig protesteert, mag u er in principe van uitgaan dat de klant die factuur ook aanvaard heeft. Wat houdt die aanvaarding precies in? Kunt u zich nog op de aanvaarding beroepen als uw factuur onregelmatigheden vertoonde? Moet de klant zijn protest ook motiveren? Binnen welke termijn moet de klant uw factuur protesteren? Welke argumenten kan uw klant nog gebruiken om een factuur die niet geprotesteerd werd later alsnog in vraag te stellen? Zijn de regels anders wanneer u ook aan particulieren levert? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw factuur wordt door een derde betaald?

Mag u de betaling zomaar aanvaarden, als uw factuur door een derde betaald wordt? Moet u dan een creditnota en een nieuwe factuur opmaken? Neemt degene die de factuur betaalde ook uw vordering op uw klant over? Meer...

BEWIJS

Een e-mail als bewijs?

Volstaat een bestelling per e-mail als bewijs als er later een discussie over de bestelling ontstaat? Gelden er andere regels naargelang de klant een andere onderneming of een consument is? Is een protest per e-mail ook altijd geldig? Meer...

PROCEDURE

Komt uw boekhouding nu bij een proces ‘op tafel’?

Met welke bewijsregels moet u rekening houden als u een discussie heeft met een andere onderneming? Kunt u dan vragen dat de tegenpartij haar boekhouding voorlegt? Kunt u zelf uw eigen boekhouding als bewijsmateriaal gebruiken? Hoe zorgt u er dan voor dat een concurrent geen vertrouwelijke bedrijfsinformatie achterhaalt? Verandert er iets aan deze regels door de nieuwe wet (Wet van 13.04.2019 tot invoering van een Burgerlijk Wetboek en tot invoeging van boek 8 ‘Bewijs’ in dat Wetboek) rond het bewijs die vanaf 1 november 2020 in werking treedt? Meer...

BEWIJS

Nieuwe bewijsregels op komst

Op 4 april 2019 werd door de Kamer het ‘Wetsontwerp tot invoering van een Burgerlijk Wetboek en tot invoeging van boek 8 “Bewijs” in dat Wetboek’ goedgekeurd (wet van 13.04.2019, BS 14.05.2019) . Hierdoor wordt een volledig nieuw Burgerlijk Wetboek ingevoerd. Een van de zaken die daardoor wijzigen is de manier waarop u het bestaan van een overeenkomst met uw klant kunt bewijzen. Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u uw facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger invorderen?

Sinds 1 juli 2016 (KB 16.06.2016, BS 22.06.2016) kunt u een niet-betwiste vordering eenvoudig innen via een deurwaarder. Hoe verloopt zo’n invordering dan precies? Moet u daarvoor dan geen beroep meer doen op uw advocaat? Hoe kan uw klant reageren als hij zo’n aanmaning ontvangt? En wat kunt u zelf doen wanneer u als klant met een dergelijke invordering geconfronteerd wordt? En ten slotte, wordt het innen van facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger? Meer...

INCASSO FACTUREN

Hoe vanaf nu sneller uw geld krijgen van slechte betalers?

In de zgn. Potpourriwet I (wet van 19.10.2015) werden een aantal maatregelen opgenomen die u moeten toelaten om de openstaande vorderingen van het bedrijf voortaan sneller te innen. Wat moet u daarover weten? Sinds 1 november 2015 is een vonnis in de regel bij voorraad uitvoerbaar. Kunt u vanaf nu dan altijd onmiddellijk het vonnis uitvoeren en uw facturen invorderen, zelfs als de klant in beroep gaat? Welke maatregelen kunt u dan sowieso treffen en voor welke pleegt u toch het best vooraf grondig overleg met uw advocaat? Waarom? Binnenkort kunt u een onbetwiste schuldvordering ook eenvoudig rechtstreeks via een gerechtsdeurwaarder innen. Wat zijn dan de regels en de beperkingen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Slechte betalers: welke interesten en schadevergoeding mag u vragen?

De energie die kruipt in het incasso van slechte betalers is niet te onderschatten. Welke contractuele drukkingsmiddelen heeft u om een klant ertoe aan te sporen vlot te betalen? Kunt u bij laattijdige betaling een schadevergoeding vragen? Welke vrijheid heeft u om het bedrag daarvan te betalen? Vanaf wanneer kunt u interest vragen en hoeveel bedragen de maxima vandaag? Wat zijn de specifieke regels als u ook aan consumenten verkoopt? Hoe zorgt u ervoor dat uw klant zich niet verschuilt achter het feit dat hij uw algemene voorwaarden niet kende? En waarom vraagt u uw schadebeding het best al bij de eerste aanmaning op? Meer...

INCASSO FACTUREN

Zegt de klant terecht dat uw factuur nu verjaard is?

Heel wat mensen denken ten onrechte dat facturen al na een jaar verjaren. In welke specifieke omstandigheden is dat effectief het geval? Wat is de normale verjaringstermijn voor een factuur? Hoe kunt u die verjaring dan nog stuiten (‘tegenhouden’)? Waarom wacht u toch het best niet te lang vooraleer u maatregelen neemt om uw facturen te innen? Meer...

incasso

Slechte betalers: nu zeker meteen een advocaat inschakelen?

Het komt steeds vaker voor dat klanten na herhaalde aanmaning en zelfs na een aangetekende ingebrekestelling nog steeds niet tot betaling overgaan. Waar kan u dan het best terecht om uw factuur efficiënt te laten innen? Welke rol kan een incassobureau daarbij spelen? Waarover maakt u het best goede afspraken voor u met zo’n bureau in zee gaat? Kunt u ook bij een deurwaarder terecht? Wat kan die zoal voor u doen? Veel bedrijven aarzelen ten onrechte om een dossier door te geven aan een advocaat. Welke afspraken kunt u maken over diens vergoeding? Waarom is dat vandaag nog eenvoudiger? Meer...

Geactualiseerd op: 15.05.2024

Meer van Indicator