Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 7 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

REPUTATIESCHADE

Het bedrijf komt (onterecht) negatief in de pers: wat zijn uw rechten?

Het bedrijf komt op een negatieve manier in de krant of op televisie. Kunt u dan een ‘recht van antwoord’ vragen, als die negatieve publiciteit volgens u onterecht is? Hoe gaat u daarbij precies te werk? Gelden er verschillende regels naargelang van het medium waarin het bedrijf negatieve aandacht krijgt? Kunt u daarnaast eventueel ook een schadevergoeding vragen aan de krant of de zender die foutieve informatie verspreidde? Met welke spelregels moet u daarbij zoal rekening houden? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Uw advocaat of gerechtsdeurwaarder is in de fout gegaan, wat nu?

Wat kunt u nog ondernemen als uw advocaat of gerechtsdeurwaarder volgens u een fout begaan heeft bij de uitvoering van zijn opdracht? Wanneer is er ook effectief sprake van een fout? Kunt u een eventuele fout nog rechtzetten of bent u gebonden door wat uw advocaat namens u onderneemt? Kunt u van uw advocaat of gerechtsdeurwaarder dan een schadevergoeding vragen? Hoe wordt uw schade berekend? Zijn er los van de rechtbank ook nog andere instanties waar u met uw klacht terechtkunt? Meer...

INTERNET

Een ‘squatter’ op uw domeinnaam: hoe aanpakken?

Als u een domeinnaam wilt registreren, dan gebeurt het wel vaker dat u moet constateren dat iemand anders die domeinnaam al geregistreerd heeft. Wat kunt u dan ondernemen? Liggen de kaarten anders als de firma die uw website bouwde, de domeinnaam heeft laten registreren? Meer...

COMMERCIËLE RELATIES

Nieuwe regels misbruik economische afhankelijkheid en oneerlijke marktpraktijken

De wet van 4 april 2019 wijzigde het Wetboek van Economisch Recht op het vlak van misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen. Wanneer bent u als onderneming ‘economisch afhankelijk’? Wat zijn ‘oneerlijke marktpraktijken’? En hoe kunnen misbruik en overtredingen aangepakt worden? Meer...

VRIJE MEDEDINGING

Mag het bedrijf weigeren om te verkopen aan een concurrent of een verdeler?

Wellicht heeft de bedrijfsleider weinig zin om te verkopen aan een concurrent of aan een verdeler die bv. stelselmatig onder de prijs werkt. Mag hij dan zomaar weigeren om te leveren? Wat adviseert u hem dan? Welke spelregels moet het bedrijf naleven als het de leveringen aan een bestaande klant wil stopzetten? Moet u ook blijven leveren als uw klant zijn facturen niet betaalt? Wanneer maakt het weigeren van een nieuwe klant toch ook een inbreuk uit op het mededingingsrecht? Meer...

MERKEN BESCHERMEN

Nieuwe Europese merkenverordening: tijd voor actie?

Heel wat lezers kregen onlangs een brief in de bus van hun merkenbureau i.v.m. de nieuwe Europese merkenverordening. Die brief zorgde vaak voor onduidelijkheid. Wat houden die wijzigingen aan de Europese regelgeving nu concreet in? Wat moet u vandaag zeker nakijken en wanneer moet u nu dringend actie ondernemen om te vermijden dat de bescherming van de merken van het bedrijf uitgehold wordt? Welke nieuwe mogelijkheden heeft u binnenkort om goederen die hun eindbestemming buiten de EU hebben, toch in beslag te laten nemen? Wordt een merk beschermen nu ook effectief goedkoper? Meer...

WEBSHOP

Verkopen via internet: voldoet uw webshop wel aan alle wettelijke vereisten?

Volgens de FOD Economie leven twee op de drie websites de wettelijke spelregels niet na. Met welke wettelijke verplichtingen moet u zoal rekening houden als u via internet verkoopt? Welke informatie moet u vermelden over het bedrijf en over uw producten? Wat zijn de aandachtspunten bij het bestelproces? Uw klant beschikt bij een verkoop via internet ook over een herroepingsrecht. Wat houdt dat recht concreet in? Wie draagt de kosten? Welke informatie moet u zelf de klant over dat herroepingsrecht bezorgen en wat zijn de gevolgen als u dat niet doet? Meer...

Geactualiseerd op: 02.05.2024

Meer van Indicator