Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Hoe raakt u aan uw geld nadat u tegen uw slechte betalers een vonnis verkregen heeft?

Hoe pakt u de zaken het best aan nadat u tegen een slechte betaler een vonnis verkregen heeft? Kan de gerechtsdeurwaarder bij het betekenen van een bevel tot betaling een afbetalingsplan goedkeuren? Op welke goederen van de klant kunt u beslag laten leggen? Wat zijn daarbij de aandachtspunten? Is het van belang of uw klant al dan niet beroep aantekent tegen het vonnis in eerste aanleg? Kunt u meer druk zetten door uw klant te dagvaarden in faling? Waarom is zo’n dagvaarding in faling voor u niet altijd zonder risico? Meer...

INSOLVENTIE

Nieuwe insolventiewetgeving: wat moet u daarover zoal weten?

Op 1 mei 2018 is de nieuwe insolventiewetgeving in werking getreden. Wat zijn daarin de belangrijkste nieuwigheden voor de praktijk? Wat verandert er voor bestuurders en vrije beroepen? Bent u als schuldeiser nu beter beschermd als uw klant in WCO gaat? Kan een gefailleerde nu achteraf gemakkelijker met een schone lei starten? Meer...

SLECHTE BETALERS

Insolventiewetgeving: wat verandert er?

Vanaf 1 mei 2018 treedt het nieuwe insolventierecht in werking. Welke gevolgen heeft dat voor u als u met het faillissement van een klant geconfronteerd wordt? Wat verandert er voor de gefailleerde? Kunnen bestuurders nu ook failliet verklaard worden? Meer...

FACTUREN INNEN

Dagvaarden in faling om betaling te krijgen?

Wanneer kunt u een klant dagvaarden in faillissement? Welke voorwaarden moeten dan vervuld zijn? Levert zo’n dagvaarding u in de praktijk ook iets op? Wanneer is de aanstelling van een bewindvoerder vorderen een zinvol alternatief? Mag u ook dreigen met zo’n dagvaarding om een slechte betaler tot betere gedachten te brengen? Welke risico’s loopt u dan? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u uw facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger invorderen?

Sinds 1 juli 2016 (KB 16.06.2016, BS 22.06.2016) kunt u een niet-betwiste vordering eenvoudig innen via een deurwaarder. Hoe verloopt zo’n invordering dan precies? Moet u daarvoor dan geen beroep meer doen op uw advocaat? Hoe kan uw klant reageren als hij zo’n aanmaning ontvangt? En wat kunt u zelf doen wanneer u als klant met een dergelijke invordering geconfronteerd wordt? En ten slotte, wordt het innen van facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger? Meer...

INCASSO FACTUREN

Bewarend beslag: een middel om uw facturen sneller betaald te krijgen?

Er wordt weleens gezegd dat u beter veel agressiever optreedt tegen slechte betalers en dat u het best veel sneller bewarend beslag legt of tot een derdenbeslag overgaat. Hoe kunt u bewarend beslag leggen en welke spelregels moet u daarbij naleven? Bent u er dan zeker van dat u uiteindelijk ook betaald zal worden? Een derdenbeslag, bv. op de klantenvorderingen of de bankrekening van uw klant, kan zonder tussenkomst van de beslagrechter. Heeft u daarmee dan een efficiënt drukkingsmiddel in handen? Kunt u daar ook zomaar toe overgaan of moet u toch oppassen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel bedrijven vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Mijn klant is gestopt en ik moet nog een betaling ontvangen: wat nu?

Het komt wel vaker voor dat u nog openstaande facturen heeft op een klant en dan ergens verneemt dat die klant zijn zaak stopgezet heeft. Wat kunt u dan nog ondernemen? Maakt het bij een vrijwillige stopzetting een verschil of uw klant een vennootschap is of een natuurlijke persoon? Wanneer kunt u uw klant dan toch nog dagvaarden in faillissement? Wat is een deficitaire vereffening? Heeft u dan mogelijk nog een verhaal tegen de vereffenaar of tegen de bestuurders? Wanneer wel en wanneer niet? En wat kunt u nog doen als uw klant verplicht is zijn activiteiten stop te zetten omwille van een faillissement of een gedwongen vereffening? Wie zijn dan bevoorrechte schuldeisers? Meer...

INCASSO FACTUREN

Slechte betalers: welke interesten en schadevergoeding mag u vragen?

De energie die kruipt in het incasso van slechte betalers is niet te onderschatten. Welke contractuele drukkingsmiddelen heeft u om een klant ertoe aan te sporen vlot te betalen? Kunt u bij laattijdige betaling een schadevergoeding vragen? Welke vrijheid heeft u om het bedrag daarvan te betalen? Vanaf wanneer kunt u interest vragen en hoeveel bedragen de maxima vandaag? Wat zijn de specifieke regels als u ook aan consumenten verkoopt? Hoe zorgt u ervoor dat uw klant zich niet verschuilt achter het feit dat hij uw algemene voorwaarden niet kende? En waarom vraagt u uw schadebeding het best al bij de eerste aanmaning op? Meer...

gerechtelijke reorganisatie

De klant zit in een WCO: hoe aanpakken?

Het gebeurt steeds vaker dat ondernemingen te maken krijgen met een klant die ‘in WCO’ zit. Wat houdt zo’n gerechtelijke reorganisatie precies in? Heeft het zin om dan toch nog een vonnis te vragen tegen een klant die nog facturen openstaan heeft? Waarom is het nuttig om inzage te nemen van het WCO-dossier? Is een vrijwillige tussenkomst in de procedure zinvol? Wat doet u als u onregelmatigheden vaststelt? En wanneer kunt u de rechtbank vragen om de bescherming in te trekken? Mag het bedrijf zomaar de leveringen stopzetten eens een klant een WCO heeft? Wat doet u dan beter wel? Wat doet u als de klant uiteindelijk toch failliet gaat? Waarmee moet u rekening houden als u een eigendomsvoorbehoud kunt inroepen? Meer...

Geactualiseerd op: 10.05.2024

Meer van Indicator