Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 9 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

FAILLISSEMENT

Gerechtelijke reorganisatie: hoe de schuldenaar het vuur aan de schenen leggen?

Elke onderneming krijgt er vroeg of laat mee te maken: een van uw klanten zit in financiële moeilijkheden en start een procedure gerechtelijke reorganisatie. Wat houdt zo’n procedure in? Welke vormen kan zo’n procedure aannemen? Hoe behartigt u optimaal uw belangen als schuldeiser/leverancier? En welke stappen kunt u desgewenst ondernemen om het uw schuldenaar lastig te maken? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren 90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook wegens de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dat verkeerd aanpakt? Meer...

SLECHTE BETALERS

Eigendomsvoorbehoud: nu meer mogelijk?

Sinds 1 januari 2018 heeft een eigendomsvoorbehoud een ruimere uitwerking. Hoe bedingt u een geldig eigendomsvoorbehoud? Blijft uw eigendomsvoorbehoud nu ook geldig als de goederen intussen reeds verkocht zijn? Wanneer is een registratie in het pandregister nuttig? Meer...

INSOLVENTIE

Nieuwe insolventiewetgeving: wat moet u daarover zoal weten?

Op 1 mei 2018 is de nieuwe insolventiewetgeving in werking getreden. Wat zijn daarin de belangrijkste nieuwigheden voor de praktijk? Wat verandert er voor bestuurders en vrije beroepen? Bent u als schuldeiser nu beter beschermd als uw klant in WCO gaat? Kan een gefailleerde nu achteraf gemakkelijker met een schone lei starten? Meer...

GESCHILLEN

Kan het bedrijf zelf gewoon het contract verbreken als de tegenpartij in gebreke blijft?

Veel ondernemers denken ten onrechte dat ze een contract zomaar kunnen verbreken als de tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt. Wanneer kunt u de bedrijfsleider toch adviseren om effectief tot zo’n buitengerechtelijke ontbinding over te gaan en wat zijn dan de risico’s? Waarom neemt u beter een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ op in uw contracten en algemene voorwaarden? Wanneer en hoe kunt u zich daar geldig op beroepen? Wat zijn de voorwaarden om voor de rechtbank de ontbinding van een overeenkomst te vragen? Wat zijn de praktische gevolgen van zo’n ontbinding? Kunt u daarnaast ook nog een schadevergoeding vorderen? Meer...

INCASSO

Mag een hersteller nu zomaar uw goederen bijhouden tot u de factuur betaalt?

Uiterlijk op 1 januari 2017 treedt de nieuwe Pandwet in werking. Die geeft het retentierecht een wettelijke basis en breidt het toepassingsgebied ervan uit. Wanneer mag u goederen van een klant bij u houden tot die klant zijn factuur betaalt? Wat zijn daarbij dan de voorwaarden en de beperkingen? Wanneer kunt u zich ook op het retentierecht beroepen voor de betaling van andere facturen van diezelfde klant? Wat gebeurt er dan met uw voorrecht bij een faillissement of als uw klant in WCO gaat? Mag u de goederen van uw klant gebruiken of zelf beslissen ze te verkopen? Wat verandert de nieuwe Pandwet daaraan? Meer...

SLECHTE BETALERS

Wanneer mag u stoppen met leveren of werken als uw klant niet betaalt?

Mag u de ‘exceptie van niet-uitvoering’ inroepen om te weigeren om verder te werken of te leveren als een voorschotfactuur of een tussentijdse factuur onbetaald blijft? Wat zijn dan de voorwaarden en de spelregels? Moet u ook bepaalde formaliteiten naleven? En is dat anders als de onbetaalde factuur betrekking heeft op een vorig contract of een vorige levering? Bent u daarna nog verplicht verder te werken of te leveren, als de klant de factuur uiteindelijk toch betaalt? Geldt die exceptie ook als u geconfronteerd wordt met een faillissement of een derdenbeslag? Meer...

INCASSO

Schuldeiser in een faillissement: wat kunt u nog doen?

U las het al in de krant: 2014 was opnieuw een jaar met een recordaantal faillissementen. Vroeg of laat wordt ook u geconfronteerd met een tegoed op een failliete klant. Hoe pakt u de zaken dan aan? Hoe kunt u nagaan of een klant failliet is? Hoe doet u dan spontaan aangifte van schuldvordering? Wat is een ‘eigendomsvoorbehoud’? Wanneer is zo’n clausule geldig en waarom moet u wel snel reageren? Niet alleen de banken en de fiscus zijn bevoorrechte schuldeisers. Ook u heeft daarnaast soms een voorrecht. Wanneer is dat o.m. het geval? Wat zijn uw rechten als u tijdens een WCO nog geleverd heeft? En ten slotte, kunt u uw verlies rechtstreeks bij de bestuurders van de failliete vennootschap recupereren? Meer...

gerechtelijke reorganisatie

De klant zit in een WCO: hoe aanpakken?

Het gebeurt steeds vaker dat ondernemingen te maken krijgen met een klant die ‘in WCO’ zit. Wat houdt zo’n gerechtelijke reorganisatie precies in? Heeft het zin om dan toch nog een vonnis te vragen tegen een klant die nog facturen openstaan heeft? Waarom is het nuttig om inzage te nemen van het WCO-dossier? Is een vrijwillige tussenkomst in de procedure zinvol? Wat doet u als u onregelmatigheden vaststelt? En wanneer kunt u de rechtbank vragen om de bescherming in te trekken? Mag het bedrijf zomaar de leveringen stopzetten eens een klant een WCO heeft? Wat doet u dan beter wel? Wat doet u als de klant uiteindelijk toch failliet gaat? Waarmee moet u rekening houden als u een eigendomsvoorbehoud kunt inroepen? Meer...

Geactualiseerd op: 03.05.2024

Meer van Indicator