Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

INCASSO FACTUREN

Uw klant verkoopt zijn handelszaak?

Kunt u na de overname uw openstaande facturen nog laten betalen door de klant zelf of moet u vragen dat de overnemer ze betaalt? Wat gebeurt er dan met lopende contracten? Kunt u de openstaande facturen innen als u zelf een handelszaak overneemt en hoe gaat u daarbij te werk? Meer...

SLECHTE BETALERS

Discussie over uw facturen: wanneer een provisie vragen?

Sommige klanten grijpen de kleinste discussies aan om uw facturen niet te betalen. Kunt u de rechtbank dan vragen om u alvast een provisie toe te kennen? Kunt u dat vonnis dan onmiddellijk uitvoeren? Wat gebeurt er dan als uw klant u uiteindelijk toch minder verschuldigd is? Waarom doet u er zelf als klant vaak goed aan om alvast het niet-betwiste gedeelte te betalen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Onbetaalde facturen innen via incasso of via een deurwaarder?

Wat kan een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder voor u betekenen als u geconfronteerd wordt met hardnekkige wanbetalers? Wanneer is een invordering via een deurwaarder mogelijk? Levert dat u in de praktijk ook echt resultaat op? Meer...

INCASSO

Beslag op buitenlandse bankrekeningen?

Op 18 januari 2017 is de Europese verordening (nr. 655/2014 van 15 mei 2014) in werking getreden die het Europees bankbeslag invoert. Hoe legt u nu concreet beslag op de bankrekening van uw buitenlandse klant? Wat zijn de voorwaarden? Waarmee moet u dan toch uitkijken? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft...

Als u een advocaat inschakelt of naar de rechtbank stapt, overkomt het u wellicht ook regelmatig dat de klant dan beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft. Hoe zorgt u ervoor dat u te allen tijde kunt bewijzen dat u die factuur wel degelijk verstuurd heeft? Kunt u gegevens uit uw eigen boekhouding gebruiken om dat bewijs te leveren? Hoe kunt u dat bewijs via een vermelding in uw algemene voorwaarden gemakkelijker maken? Waar moet u mee opletten als u de factuur dan opnieuw opstuurt? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u uw facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger invorderen?

Sinds 1 juli 2016 (KB 16.06.2016, BS 22.06.2016) kunt u een niet-betwiste vordering eenvoudig innen via een deurwaarder. Hoe verloopt zo’n invordering dan precies? Moet u daarvoor dan geen beroep meer doen op uw advocaat? Hoe kan uw klant reageren als hij zo’n aanmaning ontvangt? En wat kunt u zelf doen wanneer u als klant met een dergelijke invordering geconfronteerd wordt? En ten slotte, wordt het innen van facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger? Meer...

INCASSO FACTUREN

Hoe vanaf nu sneller uw geld krijgen van slechte betalers?

In de zgn. Potpourriwet I (wet van 19.10.2015) werden een aantal maatregelen opgenomen die u moeten toelaten om de openstaande vorderingen van het bedrijf voortaan sneller te innen. Wat moet u daarover weten? Sinds 1 november 2015 is een vonnis in de regel bij voorraad uitvoerbaar. Kunt u vanaf nu dan altijd onmiddellijk het vonnis uitvoeren en uw facturen invorderen, zelfs als de klant in beroep gaat? Welke maatregelen kunt u dan sowieso treffen en voor welke pleegt u toch het best vooraf grondig overleg met uw advocaat? Waarom? Binnenkort kunt u een onbetwiste schuldvordering ook eenvoudig rechtstreeks via een gerechtsdeurwaarder innen. Wat zijn dan de regels en de beperkingen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Slechte betalers: welke interesten en schadevergoeding mag u vragen?

De energie die kruipt in het incasso van slechte betalers is niet te onderschatten. Welke contractuele drukkingsmiddelen heeft u om een klant ertoe aan te sporen vlot te betalen? Kunt u bij laattijdige betaling een schadevergoeding vragen? Welke vrijheid heeft u om het bedrag daarvan te betalen? Vanaf wanneer kunt u interest vragen en hoeveel bedragen de maxima vandaag? Wat zijn de specifieke regels als u ook aan consumenten verkoopt? Hoe zorgt u ervoor dat uw klant zich niet verschuilt achter het feit dat hij uw algemene voorwaarden niet kende? En waarom vraagt u uw schadebeding het best al bij de eerste aanmaning op? Meer...

FACTUREN INNEN

Uw leverancier betalen door zijn facturen te compenseren met uw vorderingen?

Mag u een vordering die u op een klant of leverancier heeft altijd zomaar compenseren met de bedragen die u nog aan hem verschuldigd bent? Moet u dan bepaalde formaliteiten naleven? En zijn er aan die compensatie ook bepaalde voorwaarden verbonden? Hoe pakt u de zaak het best aan als de tegenpartij uw vordering betwist? Is compensatie ook nog mogelijk als uw klant of leverancier intussen failliet ging? Mag u ook nog compenseren als uw klant met een factoringmaatschappij in zee gaat? Wanneer wel en wanneer niet? Meer...

incasso

Slechte betalers: nu zeker meteen een advocaat inschakelen?

Het komt steeds vaker voor dat klanten na herhaalde aanmaning en zelfs na een aangetekende ingebrekestelling nog steeds niet tot betaling overgaan. Waar kan u dan het best terecht om uw factuur efficiënt te laten innen? Welke rol kan een incassobureau daarbij spelen? Waarover maakt u het best goede afspraken voor u met zo’n bureau in zee gaat? Kunt u ook bij een deurwaarder terecht? Wat kan die zoal voor u doen? Veel bedrijven aarzelen ten onrechte om een dossier door te geven aan een advocaat. Welke afspraken kunt u maken over diens vergoeding? Waarom is dat vandaag nog eenvoudiger? Meer...

Geactualiseerd op: 14.05.2024

Meer van Indicator