Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Hoe een sluitend afbetalingsplan opmaken?

Kunt u een klant die tijdelijke betalingsproblemen heeft uitstel van betaling verlenen en een afbetalingsplan met hem overeenkomen? Over welke bijkomende voorwaarden onderhandelt u dan het best? Meer...

NON-DISCLOSURE AGREEMENT

M&A: het belang van een geheimhoudingsovereenkomst

Een geheimhoudings- of confidentialiteitsovereenkomst, ook gekend in het jargon als een non-disclosure agreement (NDA), is een van de meest voorkomende transactiedocumenten in de M&A-praktijk. Het biedt partijen een contractueel kader en bescherming om vertrouwelijke informatie uit te wisselen tijdens de verkennings- en/of onderhandelingsfase. Wat zijn de voornaamste aandachtspunten? Meer...

OFFERTE

De klant doet aan ‘cherrypicking’ in uw offerte?

Kan uw klant de kersen uit de taart pikken en slechts een gedeeltelijke bestelling plaatsen, wanneer u een scherpe offerte gemaakt heeft voor een aanzienlijke levering? Kan de klant ook een gedeelte opeisen van een globale korting die u in uw offerte voorzien heeft? Meer...

COMMERCIËLE RELATIES

Nieuwe regels misbruik economische afhankelijkheid en oneerlijke marktpraktijken

De wet van 4 april 2019 wijzigde het Wetboek van Economisch Recht op het vlak van misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen. Wanneer bent u als onderneming ‘economisch afhankelijk’? Wat zijn ‘oneerlijke marktpraktijken’? En hoe kunnen misbruik en overtredingen aangepakt worden? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Hoe uw aansprakelijkheid beperken als uw klant aan consumenten verkoopt?

Hoeveel garantie moet u geven als u verkoopt aan handelaars die op hun beurt aan consumenten verkopen? Bent u dan verplicht om dezelfde garantie van twee jaar te geven die uw klant ook aan zijn klanten moet verlenen? Hoe kunt u het bedrijf beter beschermen door daarover andere contractuele afspraken te maken? Meer...

incasSO FACTUREN

Een afbetalingsplan met sterke waarborgen?

Kunt u een klant die tijdelijke betalingsproblemen heeft, uitstel van betaling verlenen en met hem een afbetalingsplan overeenkomen? Over welke bijkomende voorwaarden onderhandelt u dan het beste? Welke waarborgen kunt u zoal vragen om meer zekerheid in te bouwen dat u uiteindelijk ook betaald wordt? Meer...

VRIJE MEDEDINGING

Mag het bedrijf weigeren om te verkopen aan een concurrent of een verdeler?

Wellicht heeft de bedrijfsleider weinig zin om te verkopen aan een concurrent of aan een verdeler die bv. stelselmatig onder de prijs werkt. Mag hij dan zomaar weigeren om te leveren? Wat adviseert u hem dan? Welke spelregels moet het bedrijf naleven als het de leveringen aan een bestaande klant wil stopzetten? Moet u ook blijven leveren als uw klant zijn facturen niet betaalt? Wanneer maakt het weigeren van een nieuwe klant toch ook een inbreuk uit op het mededingingsrecht? Meer...

PRIVACY

Website: privacy policy en disclaimer?

Waarom moet u op uw website een ‘privacy policy’ vermelden? Welke clausules neemt u daarin op? Moet u daarnaast ook nog een ‘disclaimer’ voorzien? Waarom? En wanneer moet u ook uw algemene voorwaarden op uw website vermelden? Meer...

RECLAME

Vergelijkende reclame maken: welke regels moet u naleven?

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is vergelijkende reclame in België wel degelijk toegelaten. Wat zijn dan de voorwaarden en de spelregels die u moet naleven? Wat kunt u doen als een concurrent met zijn reclame op oneerlijke wijze de belangen van het bedrijf schaadt? Meer...

volmachten

Contract getekend door een onbevoegde: is het bedrijf daardoor toch gebonden?

Is het bedrijf gebonden door contracten die een collega ondertekent, hoewel hij daarvoor niet bevoegd is? Wanneer wel en wanneer niet? Kan het bedrijf dan achteraf een schadevergoeding vragen of de betrokken werknemer ontslaan? Hoe kunt u via een degelijke interne controle de kans op problemen minimaliseren? Waarom werkt u dan het best met schriftelijke (interne) volmachten? Zijn klanten en leveranciers daardoor ook gebonden? Welke maatregelen neemt u daarnaast het best nog om de belangen van het bedrijf zo goed mogelijk te beschermen? Meer...

Geactualiseerd op: 26.04.2024

Meer van Indicator