Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Hoe raakt u aan uw geld nadat u tegen uw slechte betalers een vonnis verkregen heeft?

Hoe pakt u de zaken het best aan nadat u tegen een slechte betaler een vonnis verkregen heeft? Kan de gerechtsdeurwaarder bij het betekenen van een bevel tot betaling een afbetalingsplan goedkeuren? Op welke goederen van de klant kunt u beslag laten leggen? Wat zijn daarbij de aandachtspunten? Is het van belang of uw klant al dan niet beroep aantekent tegen het vonnis in eerste aanleg? Kunt u meer druk zetten door uw klant te dagvaarden in faling? Waarom is zo’n dagvaarding in faling voor u niet altijd zonder risico? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw factuur wordt door een derde betaald?

Mag u de betaling zomaar aanvaarden, als uw factuur door een derde betaald wordt? Moet u dan een creditnota en een nieuwe factuur opmaken? Neemt degene die de factuur betaalde ook uw vordering op uw klant over? Meer...

SLECHTE BETALERS

Discussie over uw facturen: wanneer een provisie vragen?

Sommige klanten grijpen de kleinste discussies aan om uw facturen niet te betalen. Kunt u de rechtbank dan vragen om u alvast een provisie toe te kennen? Kunt u dat vonnis dan onmiddellijk uitvoeren? Wat gebeurt er dan als uw klant u uiteindelijk toch minder verschuldigd is? Waarom doet u er zelf als klant vaak goed aan om alvast het niet-betwiste gedeelte te betalen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Onbetaalde facturen innen via incasso of via een deurwaarder?

Wat kan een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder voor u betekenen als u geconfronteerd wordt met hardnekkige wanbetalers? Wanneer is een invordering via een deurwaarder mogelijk? Levert dat u in de praktijk ook echt resultaat op? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft...

Als u een advocaat inschakelt of naar de rechtbank stapt, overkomt het u wellicht ook regelmatig dat de klant dan beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft. Hoe zorgt u ervoor dat u te allen tijde kunt bewijzen dat u die factuur wel degelijk verstuurd heeft? Kunt u gegevens uit uw eigen boekhouding gebruiken om dat bewijs te leveren? Hoe kunt u dat bewijs via een vermelding in uw algemene voorwaarden gemakkelijker maken? Waar moet u mee opletten als u de factuur dan opnieuw opstuurt? Meer...

INCASSO FACTUREN

Bewarend beslag: een middel om uw facturen sneller betaald te krijgen?

Er wordt weleens gezegd dat u beter veel agressiever optreedt tegen slechte betalers en dat u het best veel sneller bewarend beslag legt of tot een derdenbeslag overgaat. Hoe kunt u bewarend beslag leggen en welke spelregels moet u daarbij naleven? Bent u er dan zeker van dat u uiteindelijk ook betaald zal worden? Een derdenbeslag, bv. op de klantenvorderingen of de bankrekening van uw klant, kan zonder tussenkomst van de beslagrechter. Heeft u daarmee dan een efficiënt drukkingsmiddel in handen? Kunt u daar ook zomaar toe overgaan of moet u toch oppassen? Meer...

FACTUREN PROTESTEREN

Vijf spelregels om facturen correct te protesteren

We hoeven u natuurlijk niet meer te wijzen op het belang van het tijdig protesteren van facturen, maar toch zijn er daarbij een aantal valkuilen waarmee u beter kunt uitkijken. Waarom protesteert u bv. het beste ook de algemene voorwaarden van uw leverancier? Wat kunt u achteraf nog doen als u eerst de factuur alleen mondeling protesteerde? Waarom wacht u het beste niet op de factuur als een leverancier de overeengekomen prestatie niet correct uitvoerde? Wat doet u dan wel meteen? En wat doet u als u slechts een gedeelte van de factuur betwist, bv. omdat de prijs hoger ligt dan wat u overeengekomen was? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel bedrijven vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Hoe vanaf nu sneller uw geld krijgen van slechte betalers?

In de zgn. Potpourriwet I (wet van 19.10.2015) werden een aantal maatregelen opgenomen die u moeten toelaten om de openstaande vorderingen van het bedrijf voortaan sneller te innen. Wat moet u daarover weten? Sinds 1 november 2015 is een vonnis in de regel bij voorraad uitvoerbaar. Kunt u vanaf nu dan altijd onmiddellijk het vonnis uitvoeren en uw facturen invorderen, zelfs als de klant in beroep gaat? Welke maatregelen kunt u dan sowieso treffen en voor welke pleegt u toch het best vooraf grondig overleg met uw advocaat? Waarom? Binnenkort kunt u een onbetwiste schuldvordering ook eenvoudig rechtstreeks via een gerechtsdeurwaarder innen. Wat zijn dan de regels en de beperkingen? Meer...

incasso

Slechte betalers: nu zeker meteen een advocaat inschakelen?

Het komt steeds vaker voor dat klanten na herhaalde aanmaning en zelfs na een aangetekende ingebrekestelling nog steeds niet tot betaling overgaan. Waar kan u dan het best terecht om uw factuur efficiënt te laten innen? Welke rol kan een incassobureau daarbij spelen? Waarover maakt u het best goede afspraken voor u met zo’n bureau in zee gaat? Kunt u ook bij een deurwaarder terecht? Wat kan die zoal voor u doen? Veel bedrijven aarzelen ten onrechte om een dossier door te geven aan een advocaat. Welke afspraken kunt u maken over diens vergoeding? Waarom is dat vandaag nog eenvoudiger? Meer...

Geactualiseerd op: 26.04.2024

Meer van Indicator