Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Kan uw klant een niet-geprotesteerde factuur toch nog betwisten?

Als een b2b-klant uw factuur niet tijdig protesteert, mag u er in principe van uitgaan dat de klant die factuur ook aanvaard heeft. Wat houdt die aanvaarding precies in? Kunt u zich nog op de aanvaarding beroepen als uw factuur onregelmatigheden vertoonde? Moet de klant zijn protest ook motiveren? Binnen welke termijn moet de klant uw factuur protesteren? Welke argumenten kan uw klant nog gebruiken om een factuur die niet geprotesteerd werd later alsnog in vraag te stellen? Zijn de regels anders wanneer u ook aan particulieren levert? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant verkoopt zijn handelszaak?

Kunt u na de overname uw openstaande facturen nog laten betalen door de klant zelf of moet u vragen dat de overnemer ze betaalt? Wat gebeurt er dan met lopende contracten? Kunt u de openstaande facturen innen als u zelf een handelszaak overneemt en hoe gaat u daarbij te werk? Meer...

CORONACRISIS

Coronacrisis: overmacht voor uitvoering contracten?

Wanneer een klant in financiële moeilijkheden geconfronteerd wordt met een verzoek tot betaling, een ingebrekestelling en zelfs een dagvaarding, is een vaak gehoorde reactie: dat de coronacrisis toch overmacht uitmaakt? Is dit effectief het geval? Wat is, volgens het Belgisch recht, overmacht? Wanneer kunt u zich daarop beroepen? Welke contractuele afspraken maakt u daarover het best? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw facturen voortaan sneller betaald?

Een nieuwe wet zorgt ervoor dat grote klanten kmo’s niet langer een overdreven betalingstermijn kunnen opdringen. Welke afspraken kunt u wel nog maken? Binnen welke termijn moet de klant betalen als u geen andere afspraken maakte? Op welke schadevergoeding heeft u recht? Meer...

INCASSO FACTUREN

Aan uw klant een borgstelling vragen voor uw facturen?

Als de bank twijfelt aan de kredietwaardigheid van een bedrijf, dan aarzelt ze niet om te eisen dat de bestuurder zich borg stelt. Kunt u ook vragen dat de bestuurder of iemand anders zich borg stelt voor de verplichtingen van uw klant? Wat zijn dan de aandachtspunten? Wanneer is er daarbij sprake van een kosteloze borg en aan welke strikte voorwaarden moet u dan voldoen? Wat gebeurt er met de borgstelling als uw klant uiteindelijk toch failliet gaat? Meer...

SLECHTE BETALERS

Uw buitenlandse klant betaalt niet?

Wat onderneemt u als een buitenlandse klant uw factuur niet betaalt? Welke rechtbank is dan bevoegd? Heeft een vonnis van een Belgische rechtbank in het buitenland dezelfde werking als in België? Wat als uw debiteur buiten de EU gevestigd is? Is arbitrage dan een beter alternatief? Meer...

GESCHILLEN

Kan het bedrijf zelf gewoon het contract verbreken als de tegenpartij in gebreke blijft?

Veel ondernemers denken ten onrechte dat ze een contract zomaar kunnen verbreken als de tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt. Wanneer kunt u de bedrijfsleider toch adviseren om effectief tot zo’n buitengerechtelijke ontbinding over te gaan en wat zijn dan de risico’s? Waarom neemt u beter een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ op in uw contracten en algemene voorwaarden? Wanneer en hoe kunt u zich daar geldig op beroepen? Wat zijn de voorwaarden om voor de rechtbank de ontbinding van een overeenkomst te vragen? Wat zijn de praktische gevolgen van zo’n ontbinding? Kunt u daarnaast ook nog een schadevergoeding vorderen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u uw facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger invorderen?

Sinds 1 juli 2016 (KB 16.06.2016, BS 22.06.2016) kunt u een niet-betwiste vordering eenvoudig innen via een deurwaarder. Hoe verloopt zo’n invordering dan precies? Moet u daarvoor dan geen beroep meer doen op uw advocaat? Hoe kan uw klant reageren als hij zo’n aanmaning ontvangt? En wat kunt u zelf doen wanneer u als klant met een dergelijke invordering geconfronteerd wordt? En ten slotte, wordt het innen van facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel bedrijven vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Zegt de klant terecht dat uw factuur nu verjaard is?

Heel wat mensen denken ten onrechte dat facturen al na een jaar verjaren. In welke specifieke omstandigheden is dat effectief het geval? Wat is de normale verjaringstermijn voor een factuur? Hoe kunt u die verjaring dan nog stuiten (‘tegenhouden’)? Waarom wacht u toch het best niet te lang vooraleer u maatregelen neemt om uw facturen te innen? Meer...

Geactualiseerd op: 26.04.2024

Meer van Indicator