Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 9 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

GARANTIE

Uw levering vertoont verborgen gebreken, wat nu?

Een b2b-klant beweert dat de goederen die het bedrijf leverde, behept zijn met verborgen gebreken. Kan de klant dan vragen dat de koop ongedaan gemaakt wordt en zijn geld van u terugvragen? Kunt u eisen dat u de goederen mag herstellen? Kan de klant bv. ook een schadevergoeding van u vorderen? Wanneer? Welke afspraken kunt u op dat vlak allemaal met de klant maken? Gelden er andere regels als de klant zicht beroept op een extra commerciële garantie die u hem gegeven heeft? Meer...

GARANTIE

Welke garantie moet u vanaf 1 juni 2022 geven bij verkoop van consumptiegoederen?

Vanaf 1 juni 2022 gelden er nieuwe regels rond de garantie die aan consumenten gegeven moet worden bij de aankoop van consumptiegoederen (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) . Vanaf wanneer is er dan sprake van een gebrek waarvoor garantie gegeven moet worden? Wat zegt de nieuwe wet over de duur van de garantie? Wanneer moet de klant die precies op de garantie beroepen? Welke verjaringstermijn geldt er voortaan? Wat zijn de nieuwe spelregels als u een bijkomende commerciële garantie geeft aan de klant? Meer...

GARANTIE

Waarop kan de klant concreet aanspraak maken als u twee jaar garantie moet geven?

We gingen in een ander artikel al in op de vraag welke garantie u vanaf 1 juni 2022 (wet van 17 maart tot wijziging van de bepalingen van het oud Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de verkopen aan consumenten, tot invoeging van een nieuwe titel VIbis in boek III van het oud Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van het Wetboek van Economisch Recht) moet geven als u consumptiegoederen verkoopt. Waarop heeft de klant precies recht als er een gebrek is waarvoor u een garantie moet geven? Heeft u dan het recht om het gebrek te herstellen of kan de klant een nieuw product vragen? Wie maakt die keuze? Kan de klant ook vragen dat u het product terugneemt en hem zijn aankoopprijs terugbetaalt? Wanneer kan een prijsvermindering aan de orde zijn en hoeveel moet u dan terugbetalen? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Professionele vs. gespecialiseerde verkoper: wanneer vermoeden kennis verborgen gebrek

Is het bedrijf professioneel en/of gespecialiseerd verkoper? Die kwalificatie heeft onder meer haar belang naar aansprakelijkheid toe. Kunt u als verkoper uw aansprakelijkheid uitsluiten of beperken? Kan dat ook voor verborgen gebreken? En is een professionele verkoper steeds een gespecialiseerde verkoper? Wat zei het Hof van Cassatie onlangs daarover? Meer...

CONTRACTEN

Meer evenwicht in b2b-relaties door een verbod op onrechtmatige bedingen?

Sinds 1 december 2020 zijn een aantal nieuwe artikelen van Boek VI van het Wetboek Economisch Recht (WER) in werking getreden die nu ook in contracten tussen ondernemingen kennelijk onevenwichtige bedingen beperken. Welke clausules zijn nu verboden? Wat is daarbij het verschil tussen de zgn. zwarte en grijze lijst? Hoe worden verboden clausules gesanctioneerd? Is de volledige overeenkomst dan nietig? Meer...

ALGEMENE VOORWAARDEN

Verboden clausules in b2b-relaties: moet u nu uw algemene voorwaarden herzien?

Welke implicaties heeft de Wet van 4 april 2019 houdende wijziging van het Wetboek van Economisch Recht met betrekking tot misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen (BS 24.05.2019) voor uw contractuele relatie tot uw klanten en leveranciers? Moet u nu uw algemene aan- of verkoopvoorwaarden herzien? Vanaf wanneer zijn deze nieuwe bepalingen van toepassing? Doel van de wet Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Hoe uw aansprakelijkheid beperken als uw klant aan consumenten verkoopt?

Hoeveel garantie moet u geven als u verkoopt aan handelaars die op hun beurt aan consumenten verkopen? Bent u dan verplicht om dezelfde garantie van twee jaar te geven die uw klant ook aan zijn klanten moet verlenen? Hoe kunt u het bedrijf beter beschermen door daarover andere contractuele afspraken te maken? Meer...

GARANTIE

Uw garantie beperken: hoever kunt u gaan?

Hoe kunt u de aansprakelijkheid van het bedrijf voor gebreken aan geleverde goederen beperken? Hoever kunt u daarin gaan? Zijn de regels anders als u ook aan consumenten verkoopt? En waarmee moet u rekening houden als uw klant zelf aan consumenten verkoopt? Meer...

INCASSO FACTUREN

Slechte betalers: welke interesten en schadevergoeding mag u vragen?

De energie die kruipt in het incasso van slechte betalers is niet te onderschatten. Welke contractuele drukkingsmiddelen heeft u om een klant ertoe aan te sporen vlot te betalen? Kunt u bij laattijdige betaling een schadevergoeding vragen? Welke vrijheid heeft u om het bedrag daarvan te betalen? Vanaf wanneer kunt u interest vragen en hoeveel bedragen de maxima vandaag? Wat zijn de specifieke regels als u ook aan consumenten verkoopt? Hoe zorgt u ervoor dat uw klant zich niet verschuilt achter het feit dat hij uw algemene voorwaarden niet kende? En waarom vraagt u uw schadebeding het best al bij de eerste aanmaning op? Meer...

Geactualiseerd op: 01.05.2024

Meer van Indicator