Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

AANSPRAKELIJKHEID

Nog geen contract getekend en toch al aansprakelijk?

Dat u riskeert aansprakelijk gesteld te worden door uw medecontractant, indien u een getekend contract niet naleeft, is een evidentie. Het hebben van een getekend (of mondeling) contract is echter geen noodzakelijke voorwaarde om aansprakelijkheid te kunnen oplopen. Ook als u nog maar onderhandelt over een contract, zijn er bepaalde spelregels die u moet naleven. Doet u dat niet, dan riskeert u zgn. precontractuele aansprakelijkheid. Wat zei het hof van beroep te Antwerpen daarover recentelijk in het kader van een overnameonderhandeling? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant verkoopt zijn handelszaak?

Kunt u na de overname uw openstaande facturen nog laten betalen door de klant zelf of moet u vragen dat de overnemer ze betaalt? Wat gebeurt er dan met lopende contracten? Kunt u de openstaande facturen innen als u zelf een handelszaak overneemt en hoe gaat u daarbij te werk? Meer...

CONTRACTEN

Een niet-afwervingsbeding in uw contracten?

Veel ondernemingen nemen een niet-afwervingsbeding op in hun overeenkomsten met freelancers, onderaannemers, klanten of leveranciers. Wat houdt een dergelijk beding in? Is een niet-afwervingsbeding ook altijd geldig? Hoe formuleert u de clausule het best? Kunt u ook zonder zo’n beding nog iets ondernemen bij een afwerving van uw personeel of cliënteel? Wat kunt u doen als er dan toch een inbreuk plaatsvindt? Waarom neemt u maar beter een forfaitaire schadevergoeding op in de overeenkomst? Meer...

AUTEURSRECHTEN

Als Reprobel of Unisono komt aankloppen...

Wanneer bent u een vergoeding verschuldigd aan Reprobel? Volstaat het effectief dat er in het bedrijf een of meerdere kopieermachines of printers gebruikt worden om reeds een vergoeding te moeten betalen? Met welke kostprijs moet u dan rekening houden? Moet u daarnaast ook een vergoeding betalen aan Unisono als u muziek afspeelt in uw bedrijf en met welke spelregels moet u in dat geval rekening houden? Meer...

PRIVACY

GDPR: praktische gevolgen voor uw personeelsadministratie?

Hoewel de Europese GDPR-verordening reeds op 25 mei 2018 in werking getreden is, voldoen drie bedrijven op de vier volgens recente berichten nog niet aan de nieuwe verplichtingen. Hoog tijd dus om de gevolgen van die verordening voor uw personeelsadministratie nog eens op een rijtje te zetten en een aantal valkuilen en misverstanden te verduidelijken. We bekijken daarnaast ook wanneer het bedrijf het recht heeft om e-mails van werknemers in te kijken. Meer...

SCHADEVERGOEDING

Uw klant annuleert zijn bestelling, wat nu?

Welke schadevergoeding kunt u vragen als een klant zijn bestelling annuleert? Mag u dan zomaar het voorschot behouden? Welke afspraken maakt u daarover het beste? En wat kunt u ondernemen als de klant achteraf gewoon niets meer van zich laat horen? Meer...

CONFLICTEN OPLOSSEN

Bemiddeling als alternatief voor lange en dure gerechtelijke procedures?

Hoge gerechtskosten, tijdrovende expertises en lang wachten op een vonnis... Om dan vast te stellen dat de tegenpartij beroep aantekent en u weer voor een paar jaar vertrokken bent! Dat kent u. Bemiddeling daarentegen is een weinig bekend, maar sneller en goedkoper alternatief om conflicten op te lossen waarbij u professioneel begeleid wordt, maar toch zélf de oplossing in handen houdt. Wat is bemiddeling precies? Wat zijn de voordelen? Hoe werkt dat en hoe begint u ermee? Wat is de duurtijd, de kostprijs en vooral, wat levert het u op? Wat is het verschil tussen bemiddeling en arbitrage? Meer...

PRECONTRACTUELE AANSPRAKELIJKHEID

Onderhandelingen stopzetten: hoe aansprakelijkheid vermijden?

In de regel mag u contracten sluiten met wie u wilt en wanneer u wilt. Toch kunt u na het afbreken van onderhandelingen, bv. over een overname of een groot contract, soms door de tegenpartij aangesproken worden omwille van uw ‘precontractuele aansprakelijkheid’. Wat houdt die precontractuele aansprakelijkheid precies in? Wanneer kunt u toch aansprakelijk zijn? Wat zijn daarvan de gevolgen? Hoe wordt een eventuele schadevergoeding dan bepaald? Welke situaties kunt u het best vermijden om er zeker van te zijn dat er na het afbreken van de onderhandelingen geen discussie ontstaat? Meer...

Redelijke opzegtermijn

Een samenwerking stopzetten: niet zonder ‘redelijke opzegtermijn’!

Welke spelregels moet u naleven als het bedrijf een contract voor onbepaalde duur met een klant, leverancier of onderaannemer wil stopzetten? Wat is daarbij het belang van een ‘redelijke opzegtermijn’ en hoe wordt die bepaald? Moet u ook een opzegtermijn respecteren als het bedrijf al gedurende langere tijd zonder schriftelijke overeenkomst met een zakenpartner samenwerkt? Kunt u een contract voor bepaalde duur ook opzeggen? Wanneer wel en wanneer niet? En ten slotte, wat riskeert u als u toch gewoon van de ene dag op de andere een contract stopzet? Meer...

Printers en copiers

Printers of copiers huren: opgelet met de ‘kleine lettertjes’

Als het bedrijf een nieuwe copier, printer of multifunctional nodig heeft, dan wordt het toestel vandaag vaak gehuurd. Maar is dat eigenlijk wel interessant? Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n huurcontract? Wat gebeurt er als u het contract voortijdig wilt beëindigen? Met welke clausules in de algemene voorwaarden moet u uitkijken? Waarom aanvaardt u beter geen stilzwijgende verlenging? Vaak contacteert de verhuurder u spontaan geruime tijd vóór het einde van het contract om u een nieuw toestel aan te bieden tegen een lagere prijs. Waarom krijgt u zo zelden de beste voorwaarden? Wat zijn dan uw alternatieven? Meer...

Geactualiseerd op: 24.04.2024

Meer van Indicator