Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BEDRIJFSWAGENS

Niet-aftrekbare autokosten en het voordeel alle aard

Wanneer auto’s van een vennootschap privé gebruikt worden, moet op een deel van de autokosten geen aftrekbeperking toegepast worden. De nieuwe Wet tot ‘vergroening’ van de mobiliteit wijzigt de regels die de fiscus ter zake al jaren hanteert op twee punten. Meer...

VOORDELEN ALLE AARD

Forfaitaire waardering: geen ondergrens?

Het hof van beroep heeft recentelijk in een discussie over een rekening-courant met een debetstand geoordeeld dat de forfaitaire waardering van de voordelen alle aard (VAA) niet weerhouden kan worden, indien de belastingplichtige een marktconforme vergoeding betaalt. Kunt u dergelijke voordelen voortaan op marktconforme basis waarderen? Meer...

AANGIFTE

Verworpen autokosten en voordelen alle aard: hoe nu het best aangeven?

Zoals u weet, zijn autokosten slechts beperkt aftrekbaar en moet u dus een deel aangeven als verworpen uitgaven (VU). Aan de andere kant wordt de gebruiker privé belast op een voordeel alle aard (VAA). VAA zijn in principe echter wel volledig aftrekbaar. Hoe moet u die fiscale regels binnenkort bij het opmaken van uw aangifte combineren? Mag u de te beperken autokosten verminderen met het VAA of met het deel van de kosten dat betrekking heeft op het privégebruik? Is dat anders als de gebruiker een eigen bijdrage betaalt? Meer...

KOSTEN

Doorgefactureerde auto- en restaurantkosten: nieuwe regels vanaf 2018?

Zowel auto- als restaurantkosten zijn, zoals u weet, in de vennootschapsbelasting slechts beperkt aftrekbaar. De btw op autokosten is slechts gedeeltelijk recupereerbaar, de btw op restaurantkosten helemaal niet. Wie moet de aftrek- en recuperatiebeperking toepassen als u die kosten doorfactureert? Wat is er op dit vlak onlangs gewijzigd? Wanneer heeft u er nu belang bij om die kosten (apart) aan uw klant door te factureren? Meer...

AUTOKOSTEN

Bedrijfswagens: hoe voordeel alle aard beperken en de fiscale aftrek optimaliseren?

Waarop moeten u en uw collega’s letten bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen om het belastbaar voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden? Hoe kunt u daarnaast de verworpen uitgaven van uw wagenpark minimaliseren, nu het zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van autokosten vanaf 2020 verder beperkt? Meer...

REKENING-COURANT

Rente rekening-courant nu vastgelegd?

Het zomerakkoord brengt duidelijkheid over de rentevoet die u mag toekennen als de rekening-courant van de bedrijfsleider een creditsaldo vertoont. Hoe wordt die rente bepaald? Vanaf wanneer gelden de nieuwe regels? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Een nieuwe wagen aankopen... nu of nooit?

Als de bedrijfsleider plannen heeft om een nieuwe wagen aan te kopen, dan maakt u daar het best nu zo snel mogelijk werk van, zeker als hij een hybridewagen op het oog heeft. Waarom? Wat verandert er vanaf 2020 aan de aftrekbeperkingen voor bedrijfswagens? Wijzigt ook de berekening van uw voordeel alle aard? Wanneer wel en wanneer niet? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Eigen bijdrage: impact op kostenaftrek?

De voorbije jaren was er reeds onzekerheid over de praktijk waarbij de ‘eigen bijdrage’ in mindering gebracht wordt van de niet-aftrekbare autokosten. Een recent vonnis lijkt die onzekerheid alleen maar te versterken. Wat doet u nu het best? Meer...

aanslag geheime commissielonen

De ‘monsterboete’: nu eindelijk definitief geregeld?

Anderhalf jaar na Di Rupo heeft de regering-Michel de regels m.b.t. de aanslag geheime commissielonen opnieuw gewijzigd (Programmawet van 19.12.2014, BS 29.12.2014) . Wanneer kan de fiscus die aanslag nu nog toepassen en wanneer niet? Heeft de fiscus nu minder drukkingsmiddelen om een belasting bij de bedrijfsleider privé te doen aanvaarden? Wat is het tarief van de nieuwe aanslag en is die nog altijd aftrekbaar? Geldt dat ook voor het ‘geheime commissieloon’ zelf? Kan de fiscus nu daarbovenop een extra boete of belastingverhoging opleggen? En vanaf wanneer gelden de nieuwe regels eigenlijk? Meer...

BedrijfSwagens

Voordeel alle aard en verworpen uitgaven: hoe vandaag fiscaal optimaliseren?

Er was recentelijk weer heel wat commotie over de fiscale behandeling van autokosten. Even zag het ernaar uit dat u het belaste voordeel alle aard (VAA) niet langer in mindering zou kunnen brengen van de niet-aftrekbare autokosten (verworpen uitgaven). Wat houdt het meest recente standpunt van de minister in? In welke mate kunt u nu de verworpen uitgaven nog verder beperken door met de effectieve privékilometers rekening te houden? Sinds 2012 moet het bedrijf bijkomend 17% van het VAA aan de verworpen uitgaven toevoegen. Ontkomt u daar deels aan door bv. het loon van de bedrijfsleider te verhogen in ruil voor een eigen bijdrage? Wat zijn dan de nadelen? Wat adviseert u vandaag het best? Meer...

Geactualiseerd op: 16.05.2024

Meer van Indicator