Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BEDRIJFSWAGENS

Welke fiscale regels voor elektrische auto’s en laadpalen in 2022?

De recent goedgekeurde wet tot vergroening van de mobiliteit bevat niet enkel negatieve maatregelen voor auto’s die volledig of gedeeltelijk op fossiele brandstof rijden. Ook de kosten van elektrische auto’s zullen minder aftrekbaar worden, maar wel pas vanaf 2027. Tot dan blijven de huidige regels gelden. We zetten die voor u nog eens uiteen, en lichten ook toe welke fiscale stimulus de ‘vergroeningswet’ bevat voor publiek toegankelijke laadpalen. Meer...

GROEPSVERZEKERING

Welke gevolgen heeft de coronacrisis voor uw groepsverzekering?

Wat gebeurt er met uw groepsverzekering als u en uw collega’s tengevolge van de coronacrisis tijdelijk werkloos zijn? Wat zijn de nadelige gevolgen als u de premiebetaling schorst? Mag het bedrijf de persoonlijke bijdrage zelf dragen, als u de polis toch ongewijzigd verderzet? Welke mogelijkheden zijn er om die persoonlijk bijdrage toch te verrekenen met het loon van de werknemers? Meer...

BEDRIJFSPENSIOEN

Vrij aanvullend pensioen voor werknemers?

Als er binnen het bedrijf geen of slechts een beperkte groepsverzekering bestaat, dan kan elke werknemer vanaf 27.03.2019 het initiatief nemen om zelf via een inhouding op zijn nettoloon fiscaal voordelig een bijkomend pensioen op te bouwen. Hoe werkt dat VAPW precies? Meer...

AUTOKOSTEN

Bedrijfswagens: hoe voordeel alle aard beperken en de fiscale aftrek optimaliseren?

Waarop moeten u en uw collega’s letten bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen om het belastbaar voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden? Hoe kunt u daarnaast de verworpen uitgaven van uw wagenpark minimaliseren, nu het zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van autokosten vanaf 2020 verder beperkt? Meer...

LOONKOSTEN

PC 200: loonsverhoging op 1 oktober 2017?

Het sectoraal akkoord voor PC 200 voorziet in een verhoging van de lonen met 1,1%. Moet u nu alle brutolonen zonder meer verhogen of heeft u toch nog een alternatief? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Bedrijfswagens nu in 2017 opnieuw meer belast

Net zoals elk jaar wordt de berekening van de CO2 -taks en het voordeel alle aard voor bedrijfswagens ook in 2017 aangepast. Wanneer is die CO2 -taks eigenlijk van toepassing en wanneer niet? Mag u voor het voordeel alle aard rekening houden met ‘saloncondities’? Daarnaast is er nu ook een nieuwe belasting op ‘tankkaarten’ en is de eigen bijdrage niet meer aftrekbaar voor de bepaling van de verworpen uitgave. Hoe werken die nieuwe maatregelen? Meer...

LOONOPTIMALISATIE

De nieuwe ‘landenlijst’ is gepubliceerd!

Onlangs verscheen de nieuwe ‘landenlijst’. Welke vergoeding mag het bedrijf u en uw collega’s toekennen als u beroepsmatig naar het buitenland gaat? Wat dekt die vergoeding en welke kosten mag het bedrijf daarnaast nog terugbetalen? Meer...

BEDRIJFSWAGEN

Hoe problemen en discussies vermijden dankzij een goede ‘car policy’?

In welke mate bepaalt de werkgever zelf vrij de regels voor het gebruik van de bedrijfswagens in een ‘car policy’? Wat zijn de voor- en nadelen van het opnemen van die car policy in het arbeidsreglement? Welke afspraken kunt u zoal maken over het privégebruik? Kunt u de wagen terugvragen als een werknemer bv. ziek is of deeltijds gaat werken? Hoeveel vrijheid geeft u uw collega’s in het kiezen van een wagen? Waarmee moet u uitkijken als een werknemer zelf opties betaalt of bijlegt om een grotere wagen te krijgen? En wie draait op voor schade aan de wagen? Wat kunt u daarover extra voorzien? Meer...

BedrijfSwagens

Voordeel alle aard en verworpen uitgaven: hoe vandaag fiscaal optimaliseren?

Er was recentelijk weer heel wat commotie over de fiscale behandeling van autokosten. Even zag het ernaar uit dat u het belaste voordeel alle aard (VAA) niet langer in mindering zou kunnen brengen van de niet-aftrekbare autokosten (verworpen uitgaven). Wat houdt het meest recente standpunt van de minister in? In welke mate kunt u nu de verworpen uitgaven nog verder beperken door met de effectieve privékilometers rekening te houden? Sinds 2012 moet het bedrijf bijkomend 17% van het VAA aan de verworpen uitgaven toevoegen. Ontkomt u daar deels aan door bv. het loon van de bedrijfsleider te verhogen in ruil voor een eigen bijdrage? Wat zijn dan de nadelen? Wat adviseert u vandaag het best? Meer...

LOONKOSTEN

Kunt u brutoloon omzetten in een voordeligere alternatieve beloning?

Omwille van de loonmatiging kan het bedrijf u en uw collega’s ook in 2014 geen loonsverhoging toekennen. Kunt u het bedrijf adviseren om de loonkosten te optimaliseren en tegelijk de medewerkers te motiveren door hen in ruil voor een stuk brutoloon bv. een bedrijfswagen of een cafetariaplan te geven? Wat houdt zo’n cafetariaplan precies in? Welke rol spelen de sectorbarema’s daarbij? Wat is het standpunt van de RSZ? Loopt u dan mogelijk een risico met de ‘sociale’ antimisbruikbepaling? Is er meer flexibiliteit wanneer het om een loonsverhoging gaat (bv. bij een promotie) of om variabel loon? Onder welke voorwaarden is alternatief belonen toch perfect mogelijk, zelfs als u alle risico’s wilt uitsluiten? Meer...

Geactualiseerd op: 03.05.2024

Meer van Indicator