Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Hoe raakt u aan uw geld nadat u tegen uw slechte betalers een vonnis verkregen heeft?

Hoe pakt u de zaken het best aan nadat u tegen een slechte betaler een vonnis verkregen heeft? Kan de gerechtsdeurwaarder bij het betekenen van een bevel tot betaling een afbetalingsplan goedkeuren? Op welke goederen van de klant kunt u beslag laten leggen? Wat zijn daarbij de aandachtspunten? Is het van belang of uw klant al dan niet beroep aantekent tegen het vonnis in eerste aanleg? Kunt u meer druk zetten door uw klant te dagvaarden in faling? Waarom is zo’n dagvaarding in faling voor u niet altijd zonder risico? Meer...

SLECHTE BETALERS

Discussie over uw facturen: wanneer een provisie vragen?

Sommige klanten grijpen de kleinste discussies aan om uw facturen niet te betalen. Kunt u de rechtbank dan vragen om u alvast een provisie toe te kennen? Kunt u dat vonnis dan onmiddellijk uitvoeren? Wat gebeurt er dan als uw klant u uiteindelijk toch minder verschuldigd is? Waarom doet u er zelf als klant vaak goed aan om alvast het niet-betwiste gedeelte te betalen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Onbetaalde facturen innen via incasso of via een deurwaarder?

Wat kan een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder voor u betekenen als u geconfronteerd wordt met hardnekkige wanbetalers? Wanneer is een invordering via een deurwaarder mogelijk? Levert dat u in de praktijk ook echt resultaat op? Meer...

INCASSO FACTUREN

Uw klant beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft...

Als u een advocaat inschakelt of naar de rechtbank stapt, overkomt het u wellicht ook regelmatig dat de klant dan beweert dat hij uw factuur nooit ontvangen heeft. Hoe zorgt u ervoor dat u te allen tijde kunt bewijzen dat u die factuur wel degelijk verstuurd heeft? Kunt u gegevens uit uw eigen boekhouding gebruiken om dat bewijs te leveren? Hoe kunt u dat bewijs via een vermelding in uw algemene voorwaarden gemakkelijker maken? Waar moet u mee opletten als u de factuur dan opnieuw opstuurt? Meer...

GERECHTSKOSTEN

Hoeveel kost een gerechtelijke procedure u?

Wellicht aarzelt u ook vaak om een gerechtelijke procedure op te starten als een klant niet betaalt of als u een betwisting heeft met een leverancier. Met welke kosten moet u rekening houden als u naar de rechtbank stapt? Heeft u dan altijd recht op een rechtsplegingsvergoeding? Hoe wordt het ereloon van uw advocaat bepaald en welke afspraken kunt u daarover maken? Kunt u zich ook verzekeren voor de kosten van zo’n gerechtelijke procedure? Meer...

INCASSO FACTUREN

Kunt u uw facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger invorderen?

Sinds 1 juli 2016 (KB 16.06.2016, BS 22.06.2016) kunt u een niet-betwiste vordering eenvoudig innen via een deurwaarder. Hoe verloopt zo’n invordering dan precies? Moet u daarvoor dan geen beroep meer doen op uw advocaat? Hoe kan uw klant reageren als hij zo’n aanmaning ontvangt? En wat kunt u zelf doen wanneer u als klant met een dergelijke invordering geconfronteerd wordt? En ten slotte, wordt het innen van facturen vanaf nu ook effectief eenvoudiger? Meer...

INCASSO FACTUREN

Hoe vanaf nu sneller uw geld krijgen van slechte betalers?

In de zgn. Potpourriwet I (wet van 19.10.2015) werden een aantal maatregelen opgenomen die u moeten toelaten om de openstaande vorderingen van het bedrijf voortaan sneller te innen. Wat moet u daarover weten? Sinds 1 november 2015 is een vonnis in de regel bij voorraad uitvoerbaar. Kunt u vanaf nu dan altijd onmiddellijk het vonnis uitvoeren en uw facturen invorderen, zelfs als de klant in beroep gaat? Welke maatregelen kunt u dan sowieso treffen en voor welke pleegt u toch het best vooraf grondig overleg met uw advocaat? Waarom? Binnenkort kunt u een onbetwiste schuldvordering ook eenvoudig rechtstreeks via een gerechtsdeurwaarder innen. Wat zijn dan de regels en de beperkingen? Meer...

INCASSO FACTUREN

Slechte betalers: welke interesten en schadevergoeding mag u vragen?

De energie die kruipt in het incasso van slechte betalers is niet te onderschatten. Welke contractuele drukkingsmiddelen heeft u om een klant ertoe aan te sporen vlot te betalen? Kunt u bij laattijdige betaling een schadevergoeding vragen? Welke vrijheid heeft u om het bedrag daarvan te betalen? Vanaf wanneer kunt u interest vragen en hoeveel bedragen de maxima vandaag? Wat zijn de specifieke regels als u ook aan consumenten verkoopt? Hoe zorgt u ervoor dat uw klant zich niet verschuilt achter het feit dat hij uw algemene voorwaarden niet kende? En waarom vraagt u uw schadebeding het best al bij de eerste aanmaning op? Meer...

INCASSO FACTUREN

Zegt de klant terecht dat uw factuur nu verjaard is?

Heel wat mensen denken ten onrechte dat facturen al na een jaar verjaren. In welke specifieke omstandigheden is dat effectief het geval? Wat is de normale verjaringstermijn voor een factuur? Hoe kunt u die verjaring dan nog stuiten (‘tegenhouden’)? Waarom wacht u toch het best niet te lang vooraleer u maatregelen neemt om uw facturen te innen? Meer...

INCASSO

5 manieren om interesten te optimaliseren

Hoe kunt u de interesten op laattijdig betaalde facturen optimaliseren? Vanaf wanneer heeft u recht op interesten? Kunt u daarover andere afspraken maken? Waarom rekent u een gedeeltelijke betaling het best eerst aan op openstaande interesten? Mag u interest op interest aanrekenen? En hoeveel interest kunt u concreet vragen? Meer...

Geactualiseerd op: 03.05.2024

Meer van Indicator