Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

BEDRIJFSWAGENS

Nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens?

Zoals u weet, wil de regering het bedrijfswagenpark de volgende jaren ‘vergroenen’ door met fiscale maatregelen de aanschaf van auto’s op fossiele brandstof te ontmoedigen. Daartoe werd onlangs een voorontwerp van wet ingediend. We geven u een overzicht van wat er op stapel staat. Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Elektrische en hybride auto’s: een fiscale stand van zaken

Sinds 1 januari 2020 gelden er nieuwe regels voor de aftrek van autokosten en soms ook voor het voordeel alle aard (VAA) auto. Wat is er gewijzigd als de auto van uw vennootschap een volledig elektrische of hybride auto is? Wanneer is er nu nog sprake van een ‘echte’ hybride en welke bijzondere regels gelden er voor ‘fakehybrides’? Waarmee moet u opletten als u vandaag een aankoop overweegt? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Autofiscaliteit: wat verandert er in 2020?

Sinds in principe 01.01.2020 is de berekeningswijze voor de aftrekbeperking van autokosten veranderd. Voor zgn. valse hybrides moet bovendien zowel voor de aftrekbeperking als voor het voordeel alle aard (VAA) met een andere dan de officiële CO2 -uitstoot rekening gehouden worden. Een overzicht van de oude en nieuwe regels en van de belangrijkste aandachtspunten en tips... Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Voordeel alle aard bedrijfswagens: hoe eigen bijdrage optimaliseren?

Volgens de media kregen de werknemers van een grote bank problemen met de fiscus omdat zij hun tankkosten in mindering brachten van het voordeel alle aard voor hun bedrijfswagen. Hoe pakt u zelf de zaken het best aan? Kunt u een medewerker meer nettoloon geven door hem toch een tankkaart ter beschikking te stellen en de kosten op zijn loon in te houden? Wat onderneemt u fiscaal gezien het best als een medewerker extra opties of een duurdere wagen wil financieren via een inhouding op zijn loon? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Een nieuwe wagen aankopen... nu of nooit?

Als u plannen heeft om een nieuwe wagen aan te kopen, dan maakt u daar het best nu zo snel mogelijk werk van, zeker als u een hybridewagen op het oog heeft. Waarom? Wat verandert er vanaf 2020 aan de aftrekbeperkingen voor bedrijfswagens? Wijzigt ook de berekening van uw voordeel alle aard? Wanneer wel en wanneer niet? Hoe realiseert u een nog groter fiscaal voordeel door met een financiële renting te werken? Meer...

BEDRIJFSWAGENS

Nieuwe belasting op tankkaarten: geen ontsnappen aan?

Een nieuw jaar betekent altijd nieuwe fiscale regels. Sinds 1 januari 2017 is de verworpen uitgave op het voordeel auto fors gestegen als het bedrijf ook een tankkaart ter beschikking stelt. Wat is er precies veranderd? Wat zijn de gevolgen voor de bedrijfsleider of werknemer die met de auto rijdt? Kunt u die verworpen uitgave nog verminderen of zelfs helemaal vermijden, bv. door een eigen bijdrage in het voordeel auto te (laten) betalen? Meer...

WAGENPARK

Hoe de kosten van uw wagenpark nog beter onder controle houden?

Wat zijn de fiscale aandachtspunten i.v.m. BIV, btw en het voordeel van alle aard? Wat zijn daarnaast de operationele besparingsmogelijkheden? Waarom bepaalt u de leasebudgetten het best op basis van de ‘total cost of ownership’? Hoe doet u dat praktisch gezien? Waarom het aantal merken beperken? En hoe springt u om met eindecontractschade? Op welke punten van het leasecontract heeft u mogelijkheden tot optimalisatie? Meer...

AUTOKOSTEN

Auto’s, motors en fietsen in uw vennootschap: een (fiscale) stand van zaken

De berekening van het voordeel alle aard (VAA) voor uw firmawagen is sinds 1 januari gewijzigd. Hoe berekent u het voordeel nu? In welke mate zijn autokosten nu aftrekbaar en hoe zit het dan met de btw? Zijn de spelregels anders voor lichte vrachtwagens? Kunt u als zaakvoerder meer dan één auto fiscaal ten laste nemen in uw bedrijf? En wordt u ook belast op een VAA als u zelf privé nog een auto heeft en uw bedrijfswagen enkel beroepsmatig gebruikt? De kosten van een motorfiets zijn in principe volledig aftrekbaar. Voor een fiets is zelfs een aftrek van 120% toegelaten. Hoe wordt u privé belast wanneer het bedrijf u een motorfiets of een fiets ter beschikking stelt? Meer...

VOORDEEL AUTO

Spelregels voor uw ‘voordeel auto’ zijn alwéér aangepast...

Rijdt u privé ‘gratis’ met een auto van uw vennootschap, dan wordt u via een zgn. voordeel van alle aard ‘gratis auto’ privé ook belast op dat privégebruik. Een wet van eind 2011 heeft, zoals u ongetwijfeld weet, de regels voor het voordeel auto gewijzigd, maar de regering liet al snel weten dat de nieuwe regels nog aangepast zouden worden. Dat is nu gebeurd met de Programmawet van 29 maart 2012, en de fiscus heeft ook zijn FAQ, een lijst met veelgestelde vragen over het voordeel auto, geüpdatet. Wat is er voor u veranderd? Is uw voordeel auto nu goedkoper geworden? Waar kunt u mogelijk optimaliseren? Helpt het bv. om zelf een stuk van uw auto te betalen? Meer...

AUTO

Hoeveel laat de ‘jaloezietaks’ van Di Rupo u extra betalen voor uw bedrijfswagen?

Zoals u ongetwijfeld weet, heeft de nieuwe regering frontaal de aanval ingezet op de bedrijfswagens, die eens te meer de staatskas moeten spijzen. Nauwelijks was de inkt van de nieuwe wettekst die een stuk van het begrotingsgat moet dichtrijden, droog, of de nieuwe regeling werd alweer gewijzigd, ‘om een aantal achterpoortjes te sluiten’... Hoe ziet de laatste nieuwe regeling er nu precies uit en welke gevolgen heeft ze voor u als bedrijfsleider? Hoeveel wordt de – in nieuwe staat of tweedehands aangekochte of geleasede – auto van uw vennootschap waarmee u ook privé rijdt, nu precies duurder op fiscaal vlak? Meer...

Geactualiseerd op: 08.05.2024

Meer van Indicator