Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

CONTRACTEN

Anticipatory breach: kunt u vooruitlopen op een toekomstige wanprestatie?

Sinds 1 juli 2022 maakt ook ons Belgisch intern recht melding van de ‘anticipatory breach’, in het Nederlands de ‘voortijdige ontbinding’ genoemd. Wat houdt dit precies in? Hoe verhoudt deze vorm van ontbinding zich tot de andere vormen van beëindiging van een overeenkomst? Wat zijn de voorwaarden om er gebruik van te kunnen maken? Is het nuttig hierover afspraken te maken? En vanaf wanneer kunt u zich erop beroepen? Meer...

OVEREENKOMSTEN

Ontbinding van een overeenkomst onder het nieuw Burgerlijk Wetboek

Het nieuw Burgerlijk Wetboek codificeert en moderniseert in Boek 5 het verbintenissenrecht door de nog relevante ‘oude’ bepalingen te combineren met enkele verworvenheden uit de rechtspraak. Wat bepaalt Boek 5 inzake de ontbinding van een overeenkomst? Welke voorwaarden gelden er om tot ontbinding te kunnen overgaan? Wat is het verschil tussen de ontbinding en de nietigverklaring van een overeenkomst? En op welke overeenkomsten zijn deze nieuwe regels van toepassing? Meer...

BEDRIJFSWAGEN

Uw bedrijfswagen wordt te laat geleverd?

Als u als consument een auto bestelt, dan beschermt de wet u in belangrijke mate tegen prijsstijgingen of een laattijdige levering. Wat zijn de rechten van het bedrijf wanneer een bedrijfswagen of een ander voertuig zoals een bestelwagen niet op tijd geleverd wordt? Kan de verkoper van het voertuig de prijs aanpassen als de catalogusprijs van het voertuig tussen het tijdstip van de bestelling en de levering stijgt? Meer...

CONTRACTEN

Werken met ‘liquidated damages’ of forfaitaire schadebedingen: nut en grenzen

(Financiële) schade bewijzen, zoals bijvoorbeeld winstderving of schade ingevolge vertraging bij de uitvoering van een overeenkomst, is vaak moeilijk en omslachtig. U doet er in uw contracten goed aan om te werken met zgn. liquidated damages, naar Belgisch recht ‘(forfaitaire) schadebedingen’ genoemd. Wat houdt zo’n clausule in? In welke situaties is zo’n clausule nuttig? Kunt u zomaar om het even welk bedrag opnemen? En wat is een strafbeding? Wat zijn de gevolgen als de rechtbank uw schadebeding voor een strafbeding aanziet? Meer...

CONTRACT

Buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten: aandachtspunten

Sinds de jaren ‘90 is de buitengerechtelijke ontbinding van overeenkomsten in opmars, wellicht ook omwille van de trage werking van de rechtbanken, waardoor een gerechtelijke ontbinding (d.w.z. de ontbinding uitgesproken door een rechter) vaak te lang op zich laat wachten en dus geen soelaas meer kan brengen. Hoe gaat zo’n buitengerechtelijke ontbinding precies in zijn werk? Waarop moet u letten? En wat is de sanctie wanneer u dit verkeerd aanpakt? Meer...

GESCHILLEN

Als de levering op zich laat wachten... 

Uw bedrijf bestelt een aantal producten, maar de levering blijft uit. Vanaf wanneer kunt u dan zeggen dat de levering te laat is? Kunt u het contract met de leverancier dan eenzijdig beëindigen en de producten elders bestellen? Kunt u ook een schadevergoeding vragen of een korting op de aankoopprijs? Hoe vermijdt u dat u bij een laattijdige levering door een leverancier zelf problemen krijgt met uw klanten? Meer...

VOLMACHTEN

Contract getekend door een onbevoegde: is uw bedrijf dan toch gebonden?

Is uw bedrijf gebonden door contracten die een medewerker of bestuurder ondertekent, hoewel hij daartoe niet bevoegd is? Wanneer wel en wanneer niet? Kan het bedrijf dan achteraf een schadevergoeding vragen of de betrokken werknemer ontslaan? Waarom werkt u het best met schriftelijke (interne) volmachten? Zijn uw klanten en leveranciers daardoor ook gebonden? Welke maatregelen kunt u daarnaast nog nemen om de belangen van uw bedrijf zo goed mogelijk te beschermen? Meer...

WET CONTINUÏTEIT ONDERNEMINGEN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel ondernemers vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

NIET-CONCURRENTIEBEDING

Ongeldige niet-concurrentiebedingen: Cassatie zwakt nietigheidssanctie nu af

In een baanbrekend arrest van 23 januari 2015 maakte Cassatie komaf met de automatische en integrale vernietiging van niet-concurrentiebedingen die als ongeldig beschouwd werden. Aan welke voorwaarden moet zo’n niet-concurrentiebeding voldoen om geldig te zijn? Cassatie heeft nu beslist dat de rechter met een ‘matigingsbeding’ rekening moet houden en het concurrentiebeding niet langer zonder meer kan vernietigen. Wat doet u dan vanaf nu zeker als u in een overeenkomst een niet-concurrentiebeding opneemt? Waarom kunt u aan zo’n niet-concurrentiebeding het best ook een forfaitaire schadevergoeding koppelen? Is zo’n clausule altijd geldig? Meer...

REDELIJKE OPZEGTERMIJN

Een samenwerking stopzetten: niet zonder ‘redelijke opzegtermijn’!

Welke spelregels moet u naleven als u een contract voor onbepaalde duur met een klant, leverancier of onderaannemer wilt stopzetten? Wat is daarbij het belang van een ‘redelijke opzegtermijn’ en hoe wordt die bepaald? Moet u ook een opzegtermijn respecteren als u al gedurende langere tijd zonder schriftelijke overeenkomst samenwerkt met een zakenpartner? Kunt u een contract voor bepaalde duur ook opzeggen? Wanneer wel en wanneer niet? En ten slotte, wat riskeert u als u toch gewoon van de ene dag op de andere een contract stopzet? Meer...

Geactualiseerd op: 03.05.2024

Meer van Indicator