Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 7 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Uw klant of leverancier is failliet of in ‘WCO’: wat nu?

Elke ondernemer komt er vroeg of laat mee in aanraking: uw klant of leverancier gaat failliet of vraagt een gerechtelijke reorganisatie (het vroegere WCO), terwijl u nog een tegoed heeft of nog goederen onder eigendomsvoorbehoud geleverd heeft. Welke stappen kunt of moet u dan ondernemen? Kunt u op dat moment nog beslag leggen? Wanneer is uw vordering bevoorrecht? Meer...

SLECHTE BETALERS

Eigendomsvoorbehoud nu in een nieuw jasje?

Sinds 1 januari 2018 zijn er nieuwe bepalingen van kracht omtrent zakelijke zekerheden op roerende goederen, ook wel de nieuwe Pandwet genoemd (Boek III, Titel XVII BW) . Wat moet u nu doen om een geldig eigendomsvoorbehoud te bedingen? Heeft zo’n eigendomsvoorbehoud nu effectief een ruimere uitwerking? Blijft uw eigendomsvoorbehoud nu ook geldig als de goederen intussen reeds verkocht zijn? Wanneer is een registratie in het Pandregister nuttig? Meer...

SLECHTE BETALERS

Uw klant is failliet: dan maar de bestuurders aansprakelijk stellen?

Als leverancier van goederen of diensten blijft u vaak in de kou staan bij een faillissement van uw klant. Kunt u de bestuurders of zaakvoerders van uw klant dan laten opdraaien voor de openstaande facturen? Wanneer wel en wanneer niet? Waarom is dit voor zuiver contractuele schade meestal niet mogelijk? Wanneer kunt u de schade ten gevolge van het uitvoeren van de overeenkomst toch vorderen en hoe wordt die dan bepaald? In welke omstandigheden is er sprake van een ‘kennelijk grove fout’? En wat is dan de rol van de curator? Meer...

WET CONTINUÏTEIT ONDERNEMINGEN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel ondernemers vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID

Hoe de aansprakelijkheid van uw bedrijf contractueel beperken of zelfs uitsluiten?

Via een zgn. exoneratiebeding kunt u uw aansprakelijkheid ten opzichte van uw klanten beperken of uitsluiten. Over welke mate van contractuele vrijheid beschikt u daarbij? Geldt zo’n beding ook voor verborgen gebreken? Hoe bewijst u de afspraken die u daarover met de klant maakte? Wat is daarbij de rol van uw algemene voorwaarden? Welke beperkingen legt de wet u dan toch nog op? Zijn de regels strenger als u ook verkoopt aan consumenten? Hoe springt u dan praktisch gezien het best om met dat onderscheid? Meer...

INCASSO

Nieuwe Pandwet: als schuldeiser nu beter beschermd?

Ten laatste op 31 december 2014 treedt de nieuwe Pandwet (BS, 02.08.2013) in werking. Die nieuwe wet verandert onder meer de spelregels voor een eigendomsvoorbehoud en geeft het retentierecht een wettelijke basis. Wat houdt dat eigendomsvoorbehoud precies in? Hoe zorgt u er concreet voor dat verkochte goederen uw eigendom blijven tot de factuur betaald is? Wanneer is zo’n eigendomsvoorbehoud nu geldig en met welke spelregels moet u rekening houden? Wanneer mag u goederen van de klant ‘achterhouden’? Waarmee moet u nu uitkijken als u zelf goederen aankoopt? Meer...

ALGEMENE VOORWAARDEN

Tijd voor goede voornemens? Laat uw algemene voorwaarden nakijken!

Wat is het belang van de zgn. kleine lettertjes in uw verkoopovereenkomsten? Hoe zorgt u ervoor dat u kunt bewijzen dat de klant uw algemene voorwaarden aanvaard heeft? En wat kunt u doen als uw klant met algemene aankoopvoorwaarden werkt? Waarop moet u letten bij het opstellen van uw algemene voorwaarden? Kunt u zich in die algemene voorwaarden meer veroorloven wanneer u met andere handelaars zakendoet dan wanneer u vooral aan particulieren levert? Welke clausules moet u zeker opnemen? Kunt u de garantietermijn beperken? Hoeveel schadevergoeding kunt u vragen bij annulering? Wat is het nut van een eigendomsvoorbehoud, een interest- en schadebeding en een bevoegdheidsclausule? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator