Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

RAPPORTERING

Duurzaam ondernemen. Van NFRD naar CSRD: wat zijn de te gebruiken standaarden?

De Europese NFRD-richtlijn legt grote ‘organisaties van openbaar belang’ al langer een niet-financiële rapportering op. Een nieuwere CSRD-richtlijn breidt die verplichting verder uit naar andere ondernemingen, waardoor heel wat grote ondernemingen worden verplicht om vanaf 2026 (over boekjaar 2025) te rapporteren over duurzaamheidsthema’s. De European Sustainability Reporting Standards (ESRS) bepalen hoe dat moet gebeuren. Wat houden die precies in? Meer...

JAARREKENING

Corporate Sustainability Reporting Directive: ook voor u nieuwe rapporteringsverplichting?

Een van de hulpmiddelen om de doelstellingen van de Europese Green Deal te realiseren, is klanten, investeerders, werknemers en andere belanghebbenden beter te informeren over de duurzame prestaties van bedrijven. In dat kader hebben het Europees Parlement en de Europese Raad in november 2022 de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) goedgekeurd en zullen de lidstaten vervolgens die richtlijn moeten implementeren binnen de 18 maanden in nationaal recht. Waarmee moet u in die context zoal rekening houden? Meer...

AANDEELHOUDERSWAARDE

Een hoger rendement als aandeelhouder via superdividend of kapitaalvermindering?

Als uw bedrijf de laatste jaren een berg cash opgebouwd heeft, dan zal uw financieel adviseur u er misschien ook op wijzen dat u aandeelhouderswaarde kunt creëren door met een grotere schuldhefboom te werken. Wat wordt daar eigenlijk precies mee bedoeld? Op welke manieren kunt u de bedrijfseconomische rentabiliteit van uw bedrijf meten? Kunt u via een grotere hefboom ten gevolge van een superdividend of een kapitaalvermindering effectief de aandeelhouderswaarde verhogen? Is dat ook altijd een goed idee? Meer...

OVERNAME

Een overname als ideale belegging voor de liquiditeiten van uw bedrijf?

Wanneer is een overname strategisch zinvol en wanneer niet? Waarom vernietigen overnames in de praktijk vaak aandeelhouderswaarde? Hoe kunt u de voornaamste valkuilen vermijden door vanaf het begin van het overnameproces de juiste vragen te stellen en tijdig na te denken over de integratie van het target? Hoe vermijdt u dat u uiteindelijk toch te veel betaalt? Meer...

AANDEELHOUDERSWAARDE

Aandeelhouderswaarde maximaliseren door bonussen te koppelen aan EVA?

Nu het stilaan tijd wordt om de jaarlijkse bonussen uit te betalen, vraagt ook u zich af of de manier waarop die bonus berekend wordt uw medewerkers er wel voldoende toe aanzet om te focussen op waardecreatie voor u als aandeelhouder. ‘Economic Value Added’ (EVA) laat u toe objectief te bepalen hoeveel winst er nodig is om aandeelhouderswaarde te genereren. EVA kan echter gebruikt worden als bonussysteem. Hoe kunt u dan vermijden dat het bonussysteem een focus op kortetermijnresultaten aanmoedigt? Meer...

RESULTATEN BEOORDELEN

Hoe kan ‘Economic Value Added’ helpen om uw cijfers objectiever te beoordelen?

Of het budget al dan niet gehaald wordt, is in de meeste bedrijven een belangrijk criterium om de prestaties van een manager of een afdeling te beoordelen. Budgetten zijn echter het resultaat van een onderhandeling. Zijn er dan geen objectievere maatstaven? ‘Economic Value Added’ (EVA) laat u toe objectief te bepalen hoeveel winst er nodig is om aandeelhouderswaarde te genereren. Hoe werkt dat precies? Hoe berekent u de EVA in de praktijk? En waarom is het zinvol om bonussen aan de groei van de EVA te koppelen? Meer...

JAARREKENING

Waarom en hoe snel uw jaarrekening en die van uw klanten en leveranciers analyseren?

U las het in de krant, het aantal falingen zit op een recordpeil. Nu de vakantieperiode voorbij is en de meeste jaarrekeningen voor boekjaar 2012 beschikbaar zijn, doet u er goed aan om uw cijfers en die van uw concurrenten, klanten en leveranciers kort tegen het licht te houden. Waarom is het belangrijk om niet alleen de resultaten van uw klanten, maar ook die van uw eigen bedrijf en van uw voornaamste concurrenten kort door te lichten? Hoe kunt u door naar een zeer beperkt aantal kerncijfers te kijken toch een goed beeld krijgen van de gang van zaken in een bedrijf? Wat is daarbij het belang van rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit? Meer...

BUSINESS CONTINUITY PLAN

Business continuity planning: een ‘rampenplan’ voor uw kmo?

Na de treinramp in Wetteren kreeg de gouverneur zowel in de media als vanuit politieke hoek tonnen kritiek. De kwaliteit van de bestaande rampenplannen werd in vraag gesteld. Heeft uw kmo ook een ‘rampenplan’ nodig? Wat houdt zo’n Business Continuity Plan (BCP) concreet in? En wat is daarbij het belang van een goede risicoanalyse? Waarover moet u nadenken bij de opmaak van een noodplan, een continuïteitsplan en een heropstartplan? Waarom is een goed communicatieplan belangrijk? Waarmee moet u t.o.v. uw verzekeraar rekening houden? Wat kunt u doen wanneer er discussie ontstaat? Hoe kan een BCP u helpen om uw premie ‘bedrijfsschade’ te verminderen? Meer...

BOEKHOUDING

Een andere kijk op uw cijfers over 2011, waarmee u in de praktijk meer kunt doen…

Uw boekhouder heeft wellicht al de cijfers over 2011 met u besproken en aangeduid waar de voornaamste wijzigingen zaten ten opzichte van het boekjaar daarvoor. Zo weet u min of meer welke cijfers binnenkort neergelegd en publiek gemaakt zullen worden. Om zelf iets aan die cijfers te hebben, bekijkt u die echter het best anders. Hoe dan wel? De CEO die (in Vlaanderen) uitgeroepen werd tot Manager van het Jaar liet onlangs op een meer commerciële manier in de financiële kaarten van zijn beursgenoteerde bedrijf kijken. Wat kunt u daaruit leren om ook úw cijfers anders en beter te presenteren? Meer...

JAARREKENING

In welke mate moet u in 2011 uw boordtabel met kerncijfers over uw vennootschap aanpassen?

Wie de beurs wat volgt, zal gemerkt hebben dat de beursgenoteerde bedrijven dit jaar bij het bekendmaken van hun cijfers andere accenten legden dan in 2010. Waar worden ze op afgerekend en wat leert u hieruit om uw eigen boordtabel met kerncijfers van uw vennootschap te maken of bij te sturen? Wat is er op dat punt veranderd ten opzichte van de twee voorgaande jaren? Waarop let uw bank en waarop moet u letten als u de cijfers van concurrenten, klanten en leveranciers bekijkt? Meer...

Geactualiseerd op: 26.04.2024

Meer van Indicator