Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Gerechtelijke reorganisatie sinds 1 september 2023 in een nieuw kleedje

Elke ondernemer wordt vroeg of laat geconfronteerd met een gerechtelijke reorganisatie van een klant. Sinds 1 september 2023 is Boek XX van het Wetboek Economisch Recht en de gerechtelijke reorganisatie in het bijzonder grondig gewijzigd. Wat zijn de belangrijkste nieuwigheden? En hoe kunt u als schuldeiser nog steeds iets betekenen binnen de procedure van gerechtelijke reorganisatie? Meer...

SLECHTE BETALERS

Gerechtelijke reorganisatie: hoe de schuldenaar het vuur aan de schenen leggen?

Elke onderneming krijgt er vroeg of laat mee te maken: een van uw klanten zit in financiële moeilijkheden en start een procedure gerechtelijke reorganisatie. Wat houdt zo’n procedure in? Welke vormen kan zo’n procedure aannemen? Hoe behartigt u optimaal uw belangen als schuldeiser/leverancier? En welke stappen kunt u desgewenst ondernemen om het uw schuldenaar lastig te maken? Meer...

SLECHTE BETALERS

Uw klant of leverancier is failliet of in ‘WCO’: wat nu?

Elke ondernemer komt er vroeg of laat mee in aanraking: uw klant of leverancier gaat failliet of vraagt een gerechtelijke reorganisatie (het vroegere WCO), terwijl u nog een tegoed heeft of nog goederen onder eigendomsvoorbehoud geleverd heeft. Welke stappen kunt of moet u dan ondernemen? Kunt u op dat moment nog beslag leggen? Wanneer is uw vordering bevoorrecht? Meer...

INCASSO

Kunt u uw facturen nu binnenkort effectief eenvoudiger invorderen?

De zgn. Potpourri-wetgeving (wet van 19.10.2015) wijzigde een heel aantal zaken binnen de juridische wereld. In die wet werden ook maatregelen opgenomen m.b.t. de invordering van niet-betwiste geldschulden. U kunt een niet-betwiste vordering binnenkort in principe eenvoudig innen via een deurwaarder. Hoe verloopt zo’n invordering dan precies? Moet u daarvoor dan geen beroep meer doen op uw advocaat? Wanneer treedt de nieuwe regeling in werking? Hoe kan uw klant reageren als hij zo’n aanmaning ontvangt? En wat kunt u zelf doen wanneer u als klant met een dergelijke invordering geconfronteerd wordt? Meer...

WET CONTINUÏTEIT ONDERNEMINGEN

Kunt u zich contractueel indekken tegen het risico dat uw klant in WCO gaat?

Veel ondernemers vinden dat hun klanten in gerechtelijke reorganisatie een te grote bescherming genieten. Zij gaan dan ook op zoek naar mechanismen om die bescherming te temperen. Mag u lopende overeenkomsten stopzetten omdat uw klant ‘in WCO’ gaat? Kunt u daartoe een ‘uitdrukkelijk ontbindend beding’ in uw contracten opnemen? Onder welke voorwaarden kunt u dan uw verdere leveringen opschorten? Kunt u uw eigendomsvoorbehoud nog uitoefenen eens uw klant in WCO gegaan is? En mag u voor nieuwe contracten of bestellingen contante betaling of een waarborg vragen? Meer...

RETENTIERECHT

Mag een hersteller nu zomaar uw goederen bijhouden tot u de factuur betaalt?

Of mag u zelf, als u herstellingen uitvoert of goederen bewerkt of vervoert, die goederen bij u houden tot uw klant zijn factuur betaalt? Wat zijn daarbij dan de voorwaarden en de beperkingen? Wanneer kunt u zich ook op dat retentierecht beroepen voor de betaling van andere facturen? Kunt u met uw klant afspraken maken die uw retentierecht verruimen? Wat gebeurt er dan met uw voorrecht bij een faillissement of als uw klant in WCO gaat? Mag u de goederen van uw klant gebruiken of zelf beslissen om ze te verkopen? Wat verandert de nieuwe Pandwet daar uiterlijk op 1 januari 2017 aan? Meer...

INCASSO

Derdenbeslag: meer kans op betaling?

Wat zijn uw verplichtingen als u geconfronteerd wordt met een bewarend beslag onder derden? Waar moet u mee opletten om niet het risico te lopen om medeschuldenaar verklaard te worden en zo mee op te draaien voor de schulden van uw leverancier? Kunt u zelf met een beslag uw kans verhogen om na een vonnis ook effectief betaald te worden? Wanneer is bewarend beslag mogelijk en welke procedure moet u dan naleven? Kunt u een bewarend derdenbeslag ook laten betekenen zonder eerst langs de beslagrechter te moeten gaan? Wanneer kan dat? En wanneer heeft u een goede kans om een derdebeslagene als medeschuldenaar mee te laten betalen voor uw vordering? En ten slotte, wat gebeurt er met uw beslag als de klant in WCO gaat of failliet gaat? Meer...

GERECHTELIJKE REORGANISATIE

Help, mijn klant zit in een WCO!

Hoewel de Wet op de continuïteit van ondernemingen van 31 januari 2009 recentelijk verstrengd werd, krijgt elke onderneming ooit te maken met een klant die ‘in WCO’ zit. Wat houdt zo’n gerechtelijke reorganisatie precies in? Heeft het dan zin om toch nog een vonnis te vragen tegen een klant die niet betaald heeft? Waarom is het nuttig om inzage te nemen van het WCO-dossier? Is een vrijwillige tussenkomst in de procedure zinvol? Wat kunt u doen als u onregelmatigheden vaststelt? Wanneer kunt u de rechtbank vragen om de bescherming in te trekken? Mag u zomaar de leveringen stopzetten eens uw klant een WCO heeft? Heeft het zin om op een WCO te anticiperen door een ‘overdracht onder gerechtelijk gezag’ te vragen? Meer...

FAILLISSEMENT

Schuldeiser in een faillissement: wat kunt u nog doen?

U las het al in de krant: 2013 wordt opnieuw een jaar met een recordaantal faillissementen. Vroeg of laat wordt ook u geconfronteerd met een tegoed op een failliete klant. Hoe pakt u de zaken dan aan? Hoe kunt u nagaan of een klant failliet is? Hoe doet u dan spontaan aangifte van schuldvordering? Wat is een ‘eigendomsvoorbehoud’? Wanneer is zo’n clausule geldig en waarom moet u wel snel reageren? Niet alleen de banken en de fiscus zijn bevoorrechte schuldeisers. Ook u heeft soms een voorrecht. Wanneer is dat o.m. het geval? Wat zijn uw rechten als u tijdens een WCO nog geleverd heeft? En tenslotte, kunt u uw verlies rechtstreeks bij de bestuurders van de failliete vennootschap recupereren? Meer...

SLECHTE BETALERS

Wat zijn uw opties als een klant een ‘gerechtelijke reorganisatie’ aanvraagt?

In 2009 werd de oude regeling rond het zgn. gerechtelijke akkoord opgesmukt. Sinds de Wet op de continuïteit van ondernemingen of de zgn. WCO van kracht werd, kunnen bedrijven in financiële moeilijkheden een gerechtelijke reorganisatie aanvragen. Wat betekent dat in de praktijk als een leverancier of één van uw klanten de bescherming van de WCO aanvraagt? Onlangs liet ook de Commissie voor boekhoudkundige normen (CBN) haar licht schijnen over die gerechtelijke reorganisatie en schetste ze daarbij een mogelijk interessante uitweg wanneer een belangrijke klant in de problemen geraakt. Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator