Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 7 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

SLECHTE BETALERS

Zakendoen met buitenlandse klanten: wat in geval van wanbetaling?

Wat onderneemt u als een buitenlandse klant uw factuur niet betaalt of als u voor uw Belgische klant een beroep moet doen op de borgstelling van zijn buitenlandse moeder? Welke rechtbank is dan bevoegd? Heeft een vonnis van een Belgische rechtbank in het buitenland dezelfde werking als in België? Liggen de zaken anders als uw debiteur buiten de EU gevestigd is? Wanneer is (internationale) arbitrage een beter alternatief? Meer...

GESCHILLEN

Alternatieve vormen van geschillenoplossing: wat verandert er?

Met een wetsontwerp van 5 februari 2018 dat intussen reeds aangepast werd, worden een aantal wijzigingen aangebracht in het Gerechtelijk Wetboek, met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing. Wat houden die wijzigingen in? Wat is bemiddeling? Wordt bemiddeling binnenkort verplicht gesteld? Wat is daarbij de rol van uw advocaat? En wat is collaboratieve onderhandeling? Meer...

GESCHILLEN

Een geschil definitief regelen met een dading: hoe doet u dat correct?

Met een dading kunt u een geschil tussen twee of meer partijen op een minnelijke wijze beëindigen. Waarover kunt u zoal een dading sluiten? Waarom is het, zelfs als u ervan uitgaat dat de kans zeer groot is dat u van de rechtbank gelijk krijgt, toch vaak zinvol om een dading te sluiten? Wat zijn dan de aandachtspunten bij het opstellen van die dading? Wat is het belang van het doen van wederzijdse toegevingen en hoeveel speelruimte heeft u daarbij? En wat doet u als de tegenpartij uiteindelijk de gemaakte afspraken toch niet naleeft? Meer...

ARBITRAGE

Arbitrage als alternatief voor lange en dure gerechtelijke procedures?

In steeds meer overeenkomsten komt een arbitragebeding voor. Arbitrage zou immers een snellere en goedkopere manier zijn om geschillen op te lossen. Maar is dat wel echt het geval? Wat zijn de andere voor- en nadelen van arbitrage? Wanneer is arbitrage een goede oplossing en wanneer is het minder geschikt? Hoe pakt u de zaken aan als u wilt dat een geschil aan arbitrage onderworpen wordt? Is dat achteraf ook nog mogelijk, als er al discussie is? En wat zijn de overige spelregels als u voor arbitrage kiest? Meer...

GESCHILLENREGELING

Conflicten tussen aandeelhouders: uitsluiting en uittreding als laatste redmiddel?

Welke mogelijkheden biedt de geschillenregelingsprocedure u als een ernstig conflict tussen de aandeelhouders de vennootschap of uw belangen schaadt of dreigt te schaden? Wat is daarbij het verschil tussen een vordering tot uitsluiting en een vordering tot uittreding? Om welke gegronde redenen kunt u die procedure opstarten en hoe loopt zo’n procedure concreet? Wat gebeurt er als de aandeelhouders wederzijds de uitsluiting van de andere aandeelhouder vorderen? Welke alternatieven zijn er? Kunt u in de statuten clausules voorzien om te vermijden dat u uw toevlucht moet nemen tot de geschillenregelingsprocedure? Kan bemiddeling een goed alternatief zijn? Meer...

CONTRACTEN

Contracten met handelspartners: do’s-and-don’ts

Als ondernemer sluit u bijna dagelijks contracten: met klanten, leveranciers, werknemers, banken en zelfs met uw advocaat. Vaak sluit u onbewust, zonder er verder bij stil te staan, een (mondelinge) overeenkomst. Waar moet u zoal op letten bij het sluiten van overeenkomsten? Wat zijn de belangrijkste punten waarvoor u oog moet hebben wanneer u onderhandelt met een handelspartner (klant of leverancier)? Hoe zorgt u ervoor dat enkel uw algemene voorwaarden van toepassing zijn op de relatie met uw klant of leverancier? Meer...

CONFLICTEN

Uw bedrijf overdragen: hoe conflicten tussen uw kinderen vermijden of oplossen?

Samen met een broer of zus een bedrijf leiden, is zelden evident. Wat kunt u zoal doen om te vermijden dat er tussen uw kinderen conflicten ontstaan eens u de zaak aan hen overgedragen heeft? Hoe kunt u vermijden dat een 50/50-verdeling van de aandelen tot een patstelling leidt? Wat zijn de nadelen als een derde een klein percentage van de aandelen verwerft? Hoe lost u dat op? Is een ‘bindende derdenbeslissing’ of een bemiddelingsclausule een alternatief? Wat als er toch een conflict is? Welke mogelijkheden biedt de wettelijke geschillenregeling? Waarom en hoe kunt u beter vooruitzien via een conventionele geschillenregeling in de aandeelhoudersovereenkomst? Welke modaliteiten voorziet u dan het best? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator