Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

VERKOOP VOORBEREIDEN

Uw bedrijf optimaal verkopen: (g)een evidente zaak?

U las het wellicht ook al in de media, de komende jaren zullen er letterlijk duizenden bedrijven te koop aangeboden worden. Lang niet alle eigenaars vinden echter gemakkelijk een koper voor hun bedrijf. Welke acties onderneemt u het best nu al, zelfs als u nog helemaal geen verkoop voorziet? Welke voorbereidingen treft u daarna, eens uw verkoopplannen concreet worden? Meer...

FINANCIEEL

Heeft de huidige economische situatie ook een impact op de waarde van uw bedrijf?

2016 is tot dusver een woelig jaar geweest op politiek en economisch vlak. De brexit en de verkiezingen in de VS zorgden voor heel wat commotie op de markten. Heeft de toegenomen onzekerheid ook een impact op de waardering van ondernemingen, bv. bij een fusie of een overname? In welke omstandigheden kunt u een verkoop van uw bedrijf nu misschien beter wat uitstellen? Meer...

WAARDERING

Een bedrijf waarderen: hoe pakt u dat het best aan?

Voor kleinere transacties worden bedrijven vaak gewaardeerd op basis van multiples. Waarom is die benadering soms minder relevant en in dat geval ook weinig objectief? Wat bedoelt uw adviseur dan precies wanneer hij het over een ‘discounted cashflow’-waardering heeft? Wat zijn daarvan de voordelen? Welke aspecten van zo’n waardering kunt u dan het best toch zelf kritisch bekijken? Hoe waardeert u dan de synergievoordelen? Wat zijn daarbij de aandachtspunten, als u wilt vermijden dat de overname uiteindelijk alleen maar aandeelhouderswaarde vernietigt? Meer...

DUE DILIGENCE

Een bedrijf overnemen: zorg voor een goede ‘due diligence’!

Tijdens een overname ‘due diligence’ beperkt u zich het best niet tot een nazicht van de cijfers. Wat is het belang van een goede due diligence en welke doelstellingen stelt u het best voorop? Waarover maakt u vooraf afspraken, met de verkoper en met uw adviseurs? Wat houdt een financiële due diligence zoal in en wat zijn daarbij de aandachtspunten? Waarom is een goede operationele due diligence vandaag meestal bijna nog belangrijker dan een financiële due diligence? Wat kijkt u dan allemaal het best na en hoe pakt u dat aan? Welke juridische elementen zijn van belang? Wat moet u zeker (laten) nakijken op fiscaal, sociaal en milieuvlak? Meer...

VERKOOPPROCES

Uw bedrijf verkopen: beter een ‘veiling’ organiseren?

Waarom is het vaak beter om uw bedrijf via een zgn. controlled auction te verkopen, eerder dan zelf rechtstreeks kandidaten te contacteren? Wat zijn de voor- en nadelen van die aanpak? Wat zijn dan de verschillende stappen in het verkoopproces? Met welke aandachtspunten moet u rekening houden bij de selectie van de kandidaten? Hoe zorgt u ervoor dat u na een eerste fase alle niet-bindende biedingen zo goed mogelijk kunt vergelijken? Na de bindende biedingen zal u uiteindelijk exclusief met een partij verder onderhandelen. Hoe vermijdt u dat u op dat moment in een al te zwakke positie staat? En waarom is een goede voorbereiding cruciaal voor een vlot verloop van het proces? Meer...

BUSINESSPLAN

Een realistisch businessplan: een onmisbare hulp bij de verkoop van uw bedrijf

Wat is het belang van uw businessplan bij de verkoop van uw bedrijf? Waarom is een duidelijke link tussen uw strategie en de cijfers in uw businessplan essentieel? Hoe maakt u een sterk businessplan op? Wat is daarbij het belang van ‘income drivers’, ‘cost drivers’, investeringen en werkkapitaal? Welke valkuilen moet u absoluut vermijden als u zo’n plan opmaakt in de context van een verkoop van uw bedrijf? Wat zijn de risico’s als u onrealistische assumpties hanteert? Mag u dan geen efficiëntieverhoging of ontwikkeling van nieuwe markten inbouwen? Hoe kan een koper een te optimistisch plan bij de onderhandelingen tegen u gebruiken? Meer...

EARN OUT

De verkoopprijs van uw bedrijf hangt deels af van de toekomstige resultaten...

Bij 70% van de overnames van kmo’s is er een gespreide betaling. Wat is een earn out precies? Wat zijn de motieven van de koper om een earn out te vragen? Wanneer is die vraag terecht en wanneer gaat u er beter niet op in? Kan een vendor loan soms een goed alternatief zijn? Hoe kunt u zich als verkoper maximaal beschermen door ervoor te zorgen dat u na de overname voldoende autonomie en garanties op continuïteit heeft? In welke omstandigheden voorziet u het best een vervroegde uitbetaling? Hoelang mag zo’n earn out lopen? Kunt u de earn out ook koppelen aan andere parameters dan winst en waarom is dat vaak een goed idee? En ten slotte, waarom moet u zich ervan bewust zijn dat u ook een conjunctuurrisico loopt en welke invloed heeft dat op een eventuele earn out? Meer...

OVERDRACHT

De koper vraagt een ‘vendor loan’

Wanneer u uw bedrijf verkoopt, zal de koper vaak aansturen op een gedeeltelijk uitstel van betaling (‘vendor loan’). Wat is zo’n vendor loan precies? Om welke redenen kan de koper een vendor loan vragen? Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n vendor loan, voor de koper en voor u als verkoper? Zijn er goede en minder goede redenen om een vendor loan te vragen? Hoe kunt u met een vendor loan de overnameprijs optimaliseren? Waarom is het belangrijk dat u er vertrouwen in heeft dat de koper na de overname de zaken op de juiste manier zal aanpakken? Hoe kunt u uw risico’s beperken? Kunt u waarborgen vragen? Waar houdt u bij het opstellen van het contract het best rekening mee? En hoeveel speelruimte heeft u om de looptijd van het vendor loan zo kort mogelijk te houden? Meer...

PRIVATE EQUITY

Verkopen aan ‘private equity’: bezint eer u begint?

In de media heeft private equity soms geen al te beste faam. Toch kan een verkoop van uw bedrijf aan een private-equityspeler een goede optie zijn. Wat is private equity precies? Aan welke voorwaarden moet uw bedrijf voldoen om voor een investering door een private-equityspeler in aanmerking te komen? Wat moet u weten en waarmee moet u rekening houden als u overweegt om met een private-equityspeler in zee te gaan? Waarom kan de (mogelijk) versnelde groei na overname ook voor u een goede zaak zijn? Wat zijn de gevolgen van de hoge schuldfinanciering en de focus op financiële resultaten? Meer...

OVERNAME

Geen vaste prijs bij de overname van uw zaak, maar toch boter bij de vis...

In moeilijke economische tijden is het niet altijd eenvoudig om overnemers ervan te overtuigen om te investeren in de overname van uw bedrijf. Steeds meer overnemers vragen immers garanties over het feit dat uw zaak ook in de komende jaren rendabel zal blijven. Mogelijk blijft u nog een periode actief in uw bedrijf en dan kunt u daaraan zelf ook nog een steentje bijdragen. Een overnemer stelt mogelijk voor om de prijs van uw bedrijf te koppelen aan het rendement in te toekomst. Dit kan door te werken met een zgn. earn-out of via closing accounts. Wat houdt dat juist in? Waarop let u als overlater van een zaak als een koper met zulke ideeën afkomt? Is zo’n clausule ook voor u voordelig? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator