Aanverwante adviezen

Zoekresultaat: 10 adviezen

Gesorteerd op checked relevantiedatum

AANSPRAKELIJKHEID - OPLEVERING

Bouwheer wil andere aannemer inschakelen: nieuw sinds 1 januari 2023?

Nadat u werken heeft uitgevoerd bij een klant, beweert die dat er een aantal gebreken zijn. De klant wil u echter niet meer op de werf zien verschijnen en wil dat een andere aannemer de zaken op uw kosten oplost. Maar kan dat wel? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID - OPLEVERING

Wat als de klant niet wil opleveren?

Uw werken zijn beëindigd en dus komt het er voor u als aannemer op aan om zo snel mogelijk te kunnen opleveren. Wat doet u echter als de klant ter zake niet wil meewerken en die oplevering steeds op de lange baan schuift? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID - UITVOERING WERKEN

Herstelling niet door u, wél op uw kosten? Ho maar…

Een klant beklaagt zich erover dat u de werken niet goed uitgevoerd heeft. Blijkt dat u effectief iets fout gedaan heeft, wacht dan niet te lang om in actie te schieten, zo waarschuwde de rechter onlangs… Meer...

AANSPRAKELIJKHEID - VARIA

Verplicht vooraf bij de buren van uw klant op de koffie?

De buur van uw klant beweert achteraf dat bij hem het een en ander beschadigd is als gevolg van de door u uitgevoerde werken. Kan men het ú kwalijk nemen dat u vooraf geen staat opnam? Een rechter had daar onlangs een klare kijk op... Meer...

FACTUUR - VERPLICHTE VERMELDINGEN

Opgeleverd, dus móet u kort nadien factureren…

Het is wennen aan de nieuwe btw-regels, vooral aan de ‘nieuwe’ verplichting om de datum einde werken op de factuur te vermelden. Voor de btw(-controleur) is het anders duidelijk. Hoeveel tijd heeft u als aannemer nadien om te facturen? Meer...

LASTIGE KLANTEN - UITVOERING WERKEN

Wat is voor uw rekening, wat voor uw opvolger?

Een klant wil een andere aannemer laten verder werken. Nadien doet hij moeilijk, onder meer over uw afrekening. Enkele rechters maakten onlangs duidelijk waar het in zo’n geval op aankomt. Maakt u zich niet te snel zorgen… Meer...

AANSPRAKELIJKHEID - VARIA

Wie draait er op voor schade door de storm?

De afgelopen weken was er op veel plaatsen schade door de zware stormen. Wat als de werken die u net klaar had, beschadigd zijn door de storm? Bent u als aannemer in dat geval altijd de pineut? Meer...

AANSPRAKELIJKHEID - 10-JARIGE AANSPRAKELIJKHEID

Nieuwe eigenaar beweert dat die 10 jaar nog niet om zijn

De 10-jarige aansprakelijkheid leidt weleens tot discussies met klanten. Kan ook een nieuwe eigenaar zich daarop beroepen en vanaf wanneer begint die 10 jaar dan te lopen? Een rechter had daar onlangs een klare kijk op... Meer...

AANSPRAKELIJKHEID - VARIA

Uw onderaannemer draait zelf op voor de schade…

Uw onderaannemer zorgt voor een schadegeval terwijl hij bij uw klant aan de slag is. Draait u daar dan sowieso in eerste instantie voor op? Zeker niet altijd, zo verduidelijkte de rechter onlangs… Meer...

AANSPRAKELIJKHEID - OPLEVERING

Minder kopzorgen met een snelle oplevering

De oplevering van werken is iets typisch voor de bouwsector. Welk risico loopt u als aannemer als die oplevering niet snel gebeurt? Hoe pakt u het concreet aan om uw werk sneller opgeleverd te krijgen? Meer...

Geactualiseerd op: 17.05.2024

Meer van Indicator